Jump to content

GPS jungel

ojh9000

Recommended Posts

Hei. Jeg har tenkt å skaffe meg en GPS/Kartplotter. Jeg vil gjerne ha muligheten til å få et greit kart med de viktigste detaljene.

Jeg vil gjerne ha kart som dekker både sør og vestlandet.

Men det er en jungel der ute. Hva er den beste løsninga. Funker det med en bærbar pc og gps-mottaker?? Pris er jo også et tema.

Fordeler og ulemper.

Hadde vært fint med noen tips.

Redigert av ojh9000 (see edit history)

Jeg heiv nettopp ut pcèn med ledninger, mus, tastatur og spetakkel. Tok fram den gamle kartplotteren med innebygd gps igjenn og er fornøyd med den.

Jeg har pronav med de gamle c-map brikkene. Har hørt at det er kommet en ny type c-map brikker som tar mye mer informason. Pass på at du kjøper en plotter som går til de beste brikkene.

Hvis du har :

-en båt som har en styreposisjon fri for sjøsprut (ikke åpen båt)

-laptop PC (har ikke alle det i dag?)

Kan du:

-kjøpe en GPS mus (min kostet 400 på en nettauksjon)

-kjøpe 12V biladapter (http://www.wiimp.no/) kr. 380

-montere borelås på laptopen og v/ styreposjisjonen

-C-map (fra en eller annen kilde)

Totalt billigst,,,størst skjerm, ulempen er størrelsen.. Jeg bruker min kun når jeg er på lengre turer/ukjent farvann... funker 100% :cool:

O.D.

Jeg ville begynt med å skaffe meg en god GPS mottaker. Den vil jo være hovedbestanddelen i ethvert system.

En svært prisgunstig mottaker er Furuno GP 32 hvis du kan vente på EGNOS, eller GP 36 dersom du vil ha DGPS nå.

Det er stor forskjell på mottakerne. En elendig en koster 500.- hos Clas Ohlson, mens en god en koster 12-13000 hos Trimble.

Så kan du bygge på senere med kartplotter for ekstern mottager, eller en PC-basert løsning.

Selv har jeg PC kartmaskin.

Så du mener han trenger en Trimble til 12-13000,-?

Jeg har en til 12-1300,- som fungerer helt greit. Jeg sammenlikner med en annen GPS som er 2-3 ganger dyrere og det er liten forskjell så langt jeg har registrert. Jeg bruker også PC løsning (m/ ekstern skjerm som også er TV). Jeg sammenlikner med en Garmin GPS mottaker av og til.

Har også alltid papirkart for hånden.

GPS-mottagere til noen hundrelapper er nok heller dårlig tilpasset båt, og det koster ikke mer enn 12-1300 kroner for en mottager i en solid og vanntett kapsling. Med PC som kartplotter ville jeg nok spandert på meg et instrument som kan vise data som posisjon og fart dersom PC'en brått tar en siesta (om du ikke allerede har et instrument som kan brukes). Det er litt dyrere, og litt mer pålitelig, men du skal uansett ikke stole 100 prosent på GPS når du navigerer båten.

Jeg hadde også problem med min eksterne antenne (Interphase) i fjor. Det var kommet vann inn i den, og den mistet alle satellittene av og til. Som et forsøk tok jeg ut elektronikken og plasserte den innvendig. Dette virket bra, og slik har den stått i år.

Det er mulig at satellitter som er nær horisonten kan komme svakere inn. Men antennen står i allefall godt beskyttet innvendig.

-battello

Jeg har brukt flere GPS'er opp gjennom årene. Kan ikke se hva som er svakheten med de "billige" fra Clas Ohlson. En kartplottermaskin/ PC-program vil gjerne ha algoritmer som korrigerer rå-signalet fra selve GPS-mottageren. Ved å bruke GPS-programmer som SAWatch kan man se råsignalene slik de kommer inn til GPS-mottageren. Jeg har ikke sett at det er vestenlig forskjell på signalstyrke eller signaltype på "billig"-GPS'er sammenlignet med noe dyrere som Furuno GP 32 (som vel ble "best i test" for nopen år siden), Garmin GPS, Raymarine Raystar 120 eller andre.

Hovedskillet ligger i hvorledes signalbehandleren (kartplotteren/ pcprogrammet) bearbeider satelitt-signalene.

Jeg heller også til samme konklusjon som roaldbj. Har brukt flere forskjellige GPSer opp gjennom årene, ingen skikelig dyre men fra middelklassen og nedover til Clas Ohlson/Haicom og kan IKKE si at jeg har erfart at de dyrere er bedre. Er forholdene slik at de billige er på tur så er de dyre det også...

Satt for en tid siden å fulgte med på AIS over havna der jeg jobber. 6-8 båter lå å flyttet seg 2-3-5 meter som normalt når de er i ro men en, den nyeste og best utstyrte fiskebåten av alle, flyttet seg plutselig til en annen kai et par hundre meter unna for så etter en tid (10 minutt?) å flytte seg tilbake til der den skulle være. Så på webkamera at den lå i ro... Tviler nok på at den hadde Clas Ohlson GPS tilkoblet AISen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Bruker nå en Haicom usb GPS (ca 600kr) som er koblet til en PC, denne fungerer fint selv når den ligger på kartbordet inne i båten.

Egnos klarer den kun når den er festet på ventilen med en sugekopp fordi satelittene som sender egnos signalene kun har en elevasjon på ca 15 grader.

Har tidligere brukt en Garmin E-trex som nå er 6 år gammel, denne ligger nå i båten som en backup.

MVH Chrian

Jeg synes at erfaringene til SveinHa og Chrian er meget verdifulle. Jeg har savnet noen som har testet ut ulike GPS'er over lengre tid. Selv kjører jeg nesten alltid med lagring av track /spor både på den fastmonterte kartplotteren (nå Raymarine E120/E80) og på PC (nå Maptech Offshore Navigator og Haicom GPS eller Garmin e-Vista). Jeg har ikke tatt meg bryet med å sammenligne sporene systematisk. I farstområder med mye skjær har jeg noen ganger sjekket sporene på begge systemene, og disse har stort sett vært sammenfallende - men ikke alltid. Bøyer jeg noen ganger kjører svært nær i lav fart har både blitt gjenngitt på SB og BB side. Det hadde vært interessant å kunne vise sporene i forhold til radarbildet, da hadde jeg kanskje fått bedre svar på nøyaktigheten. Dette er ikke noe stort tema - men mer av hobby-interesse.

Imidlertid ser jeg for meg at disse sporene vil kunne benyttes for å avklare ansvarsforhold ved en evetuell ulykke, og da kan det være greit å vite om noen systemer har fortrinn forran andre.

Jeg har enda ikke riktig forstått hvorledes det enkelte punkt beregnes i sporene. Punktene kan bl.a.avsettes med fast tidsintervall eller fast avstandsintervall, men jeg vet ikke hva dette innebærer (om det er en enkelt GPS-posisjon eller gjennomsnitt av flere som beregnes).

rå-signalet fra selve GPS-mottageren

Rå-signalet fra mottakeren har man vanligvis ikke adgang til. Det er en range. Profesjonelle systemer bruker rå distansemålinger og legger på forskjellige algoritmer for å korrigere for feil som har oppstått pga av satelitten ikke er akkurat der den skal være, ionosfære, troposfære og reflekser. Deretter regner systemet ut en posisjon.

Akkurat dette foregår inne i en vanlig GPS-mottaker også. Og noen av dem er gode til det. Noen er ikke.

For all del. Alle virker sånn noenlunde.

Men jeg holder fremdeles en knapp på Furunoen. Målinger har vist at den er svært bra. Og, den lar seg ikke lure til å bruke Egnos testsignaler til å korrigere med. Jeg har også en sånn liten håndholdt Garmin og den viser stadig vekk at her er det Egnos ute og går, mens en kikk bort på Furunoen avslører at det er det ikke.

Kan ikke se hva som er svakheten med de "billige" fra Clas Ohlson. [...] Hovedskillet ligger i hvorledes signalbehandleren (kartplotteren/ pcprogrammet) bearbeider satelitt-signalene.

For fritidsbåter er nøyaktigheten sikkert god nok. Likevel, for båtbruk er det en stor fordel at elektronikken er godt nok beskyttet for et fuktig og til tider salt miljø. Sikkerhetsmessig er det en fordel at GPSen ikke er avhengig at en PC fungerer for å vise posisjon og andre nyttige data GPSen gir deg.

Det er helt feil at kartplotter eller programvare i PC gjør nevneverdig mye signalbehandling. Det skjer i GPS-mottageren som i billige GPS-mus er bygget sammen med antennen.

I fritidsbåter som smyger seg inn mellom mellom holmer og skjær - er det vel viktigere med nøyaktighet kontra større nyttefartøy som utelukkende går leia.

For småbåter som smyger seg mellom holmer og skjær er det viktigere å holde god utkikk og sikker fart enn å se seg blind på en kartplotter. :wink:

I min Raymarine E120/E80 kan jeg i alle fall innstille grad av signalbehanling.

:confused:

(Skummet gjennom brukermanual, referansemanual og installasjonsmanual uten å finne noe om dette.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Men hva er det du kan stille inn? (Får kanskje nevne at jeg har arbeidet med å utvikle signalbehandlingsutstyr i noen år, og jeg har litt problemer med hva vanlige brukere har inne i den delen av systemet å gjøre. Det er mulig at vi har en litt forskjellig oppfatning av hva signalbehandling er. :rolleyes: )

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...