Jump to content

GPS jungel


ojh9000

Recommended Posts

Det er jeg som er upresis med begrepet "signalbehandling". Softvareinnstillingen på kartplotteren er vel mest å forstå som et filter som bidrar til å opprettholde god posisjonsbestemmelse.

 

På Raymarine E-serien anvendes dette ved å gå inn på en meny for GPS oppsett. Her er det flere justeringsmuligheter, bl.a. et såkalt COG/SOG filter. Dette filteret kan justeres til lav, medium og høyt. Beklager at jeg rotet det hele til med å bruke uttrykket "signalbehandling".

Link to post
Share on other sites

Vel, det er antagelig en funksjon som regner litt på de N siste opplysningene som er kommet over NMEA eller SeaTalk om COG og SOG (og i noen tilfeller posisjon) for å motvirke effekten av at den beregnede posisjonen fra GPSen hopper litt fram og tilbake og rundt omkring. Beregningsregelen som de antagelig bruker er i nær slekt med signalbehandling, så begrepsbruken er ikke så langt ute på viddene. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Aha. Filteret.

I de fleste tilfeller er dette et "averaging" filter som regner ut gjennomsnittsposisjonen over et bestemt tidsbånd. I bedre mottagere kan man spesifisere dette "båndet".

COG/SOG blir beregnet ut fra disse gjennomsnittsposisjonene.

Jeg har filteret mitt vanligvis til 15 sekunder. Posisjonen blir litt shaky, men grei nok.

 

Til det tråden dreide seg om.

Kjernen i et godt navsystem er en god GPS mottager. Det hjelper ikke med alle mulige slags knapper og menyer hvis utgangspunktet er feil. Shit in - shit out.

Jeg anbefaler fremdeles Furuno GP 32/36. Så kan man senere koble til en kartplotter av et eller annet slag. De funker stort sett likt. Får de en riktig posisjon inn, så blir den korrekt vist. Uansett hva slags karter eller annet man bruker.

Jeg ser selvfølgelig bort fra selvscannede kart.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Garmin kartplotter, og er veldig fornøyd med Garmin sine produkter. Denne viser det viktigeste og så er det logg på den. Veldig nyttig å ha. Ulempen må være litt liten skjerm. Har et kart som strekker seg fra Haugesund til Strømstad i Sverige. Veldig greit verktøy til en forholdvis rimelig sum.

Redigert av Mamut (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...