Jump to content

Blandingsforhold epoxy/herder fra svas kjemi

OnkelDonald

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med hvilket blandingsforhold jeg skal ha av epoxy og herder fra svas kjemi?

Mottok, pakke med epoxy, herder og matte fra svas i dag, men det står ingenting om dette. Epoxien er merket med: SvaPox 110/700 og herderen er merket: Herder GL. Hvordan skal jeg blande dette? Helst i volum, for det er dårlig med nøyaktig vekt her i huset.

Redigert av kofalk (see edit history)

Hva med å ringe de og høre. Dette varierer nok fra type til type wst system har 5:1 og trebåten ar på sin aeropoxy 2:1.

Kan jeg spørre om hvilken duk du har kjøpt og prisen på denne?, Hva var prisen på epoxy?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

For å få det helt riktig når du blander med volum så må du også ta hensyn til tettheten til basen og herderen. Basen har tetthet på 1,17 og herderen på 0,96 ser det ut til. Men det er så langt jeg kan se herder type TL og ikke GL som du har. Tidligere hadde Ebalta en fin oversikt ove alle sine ulike herdere og baser i en enkelt stor tabell, den kan jeg ikke finne legre. Det beste er nok at du tar en telefon til Svas Kjemi og hører hva korrekt blandeforhold er.

Mjaa, da ser det ut som jeg har blandet feil gitt. I følge skjema over skal det blandes ca 1:3 på vekt eller 1:2,6 eller noe sånt på volum?

Jeg blandet da 1:4 i går kveld å kjørte på, med det resultat at mitt nye instrumenthus i dag, 24 timer senere har konsistens på overflaten som tyggegummi. Altså, støvtørt, men mykt.

Så mitt spørsmål er da:

1: Vil dette herde i det hele tatt med tiden? evt hvor lang tid?

2: Kan jeg blande riktig og støpe over tyggisen i dag? Eller blir jeg nødt til å prøve å fjerne det jeg har lagt på? Sistnevnte kan bli vrient å få til da dette er en form bugd med gaffateip osv, og ikke tåler allverden...

Om det ikke trenger å ha noen styrke kan du kansje trikse til noe med å legge på flere lag med glassfiber og epoxy oppå, men jeg vil ikke anbefale det.

Om du har mulighet til å varme det til 60 grader i en 5-6 timer så kan du prøve det og se hva som skjer, om det herder mer. Men ikke ha for store forhåpninger, selv om jeg har lest om historier om epoxy som har herdet mer etter lang tids herding.....

Ett lite tips hvis man skal bruke vekt...

Jeg har skaffet meg en portovekt fra en kassert frankeringsmaskin (posten gikk over til nytt system for ett par år siden, mange frankeringsmaskiner ble ukurante)

Denne er utrolig nøyaktig. Tror det er feilmargin på +/- 1-2 gram, og den jeg har takler opp til 5kg.

Den viser portotakst som default, men man kan velge gramvisning.

Ett tips til dere som mangler vekt er å sjekke bedriften der du jobber eller nærmeste kontormaskinutslag/reperatør. Jeg fikk min gratis...... :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...