GameOver Startet 9.September.2006 Link til dette innlegget Startet 9.September.2006 (redigert) Skal kjøpe med en 9.9 / 15 Hk. Så har jeg sett på en tohatsu 9.9 2004 mod. Er dette noe og anbbefale? Får den like bra fart som eks. yamaha, mercury, osv. Bor på østlandet, og alle motorer er jo til salgs laaangt borte. Så fant denne i oslo. En ting til, sett også på en tohatsu 18 Hk, er 18 hk samme som 9.9, bare fjerne plomberinger? eller går samt og ta ut blomberinger på 18 Hk ? Takk på fårhånd ! . Redigert 9.September.2006 av GameOver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Det er en enkel og god motor. Veldig slitesterke, som regel sprekere enn alle de du nevner. Minuset er litt høyere støynivå og forbruk enn de beste. Yamahaen er vel ikke kjent for å bruke minst drivstoff heller Vet ikke om 18hk, men 9.8 hk vil du ikke ha. JON Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 En ting til, sett også på en tohatsu 18 Hk, er 18 hk samme som 9.9, bare fjerne plomberinger? eller går samt og ta ut blomberinger på 18 Hk ? Svaret er ganske enkelt nei! en Tohatsu 18hk er forskjellig også fra 15hk, ikke samme sylindervolum. Du finner alt av specs på Tohatsu her: http://www.tohatsu.co.jp/en/boat/products/index.html og priser f.eks her: http://www.bakken-motor.no/ eller gå inn på Finn.no og der finner du en forhandler som heter Wet System Norge AS som har mange annonser på bl.a. Tohatsu-motorer. Har selv en 2004 model 18hk Tohatsu og den er jeg veldig fornøyd med. Litt hard gange på tomgang, men oppfører seg ellers bra. Det er den klart letteste motoren på denne størrelsen og kombinert med gunstig pris årsaken til at jeg kjøpe den. Angrer ikke på det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
GameOver Svart 9.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Har hørt at tohasu motorer under 2000 modeler er ikke noe og anbefale? er denne bra? LINK Sitér dette innlegget Link to post
Hardanger Lars Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Hallo ja Har en 2003 mod 8 hk kjempe motor ,,,,går som en klokke var det en som sa Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Har hatt en 2002 8 hk, og har en 5 hk i dag, som har blitt misbrukt siden den var ny i 98. Kjempemotorer, inegn problemer, og går bedre enn sine konkurrenter med samme hK. Uproblematisk med eventuelle deler også, all den tid de importeres av Kellox. Anbefales! Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
o.b.lix Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Tohatsu er enkle og slitesterke motorer - når likevel ikke samma standard som yamaha, men er billigere. Har vært "lada" til påhengere her til lands fram til selva kom og tok tronen. Med det mener jeg gammel, billig teknologi som virker greit nok. Folk kjøper tohatsu pga de er rimeligst. Selv synes jeg de er litt tyngre å dra i gang når de er kald (i forhold til yamaha), og går litt mer "urent" på tomgang. Men virker, det gjør de. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Har ny Tohatsu 8 hk, starter lett, fusker ikke, bråker lite. Har derimot også nesten ny Johnson 10 gt, starter lett, men bråker utrolig mye. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Tore B Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Svaret er ganske enkelt nei! en Tohatsu 18hk er forskjellig også fra 15hk, ikke samme sylindervolum.Har en 2003 model og den har samme instruksjonsboka for 9.9 15 og 18 hk. kan ikke huske at det stod noe om forskjellig sylinder volum på de. Boka ligger i båten så jeg får ikke sjekket det. på messa påstod selgeren at det var stor forskjell på 2006 modellene og de som var før. Er forøvrig veldig fornøyd med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Sitter med den samme instruksjonsboka foran meg og det ser ut som 9,9 og 15 er samme motor, samme sylindervolum (247cm3), men forskjellig oppgitt turtall. 18hk har et større sylindervolum(298cm3) og er en annen motor. Kan se ut som at en 9,9 da kan trimmes til 15hk? Så mitt svar er fortsatt nei, en 9,9 og en 18hk er ikke samme motor. For øvrige specs kan du se på Tohatsu sin hjemmeside som jeg har nevnt i tidligere innlegg. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
chagall Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Du har helt rett Mouche,med hensyn til sylindervolum på 9,9/15 hk.18HK har større sylindervolum. Har hatt Tohatsu på min båt nr. 2 9.9/15 hk. Dette er en 2000 mod. som jeg har vært meget godt fornøyd med. Eneste negative argument er litt mye støy som andre innlegg har påpekt. Trofast sliter. Sitér dette innlegget Link to post
GameOver Svart 9.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Takk får fine svar :P Dere nevner "Trofast sliter" og "Veldig slitesterke" . Og det vil si ? Takk ! Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 HEI GAME OVER, Det jeg mener er at jeg aldrig er bekymret når jeg skal starte min Tohatsu.Avhengig av bensin/olje på tanken og at du foretar en vanlig service hver høst. o.b.lix sammenlignet Tohatsu med bilenes Lada, noe jeg syntes var høyst ufortjent Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Har en 9.9 HK, 99 modell på en 13' Pioner jolle. Har ikke gjort noe som helst med motor siden den var ny bortsett fra årlig gearolje og pluggskifte. Motor blir smurt opp og kjørt igjennom med ferskvann hver vår og høst. Når plomba er tatt gir motor ca 16.2 HK. Har ingen negative erfaringer så langt. Har hatt mange forskjellige påhengere i fra 2 HK til 115 HK. Både Yamaha, Honda, Mercury, Johnson, Mariner og Tohatsu. De fleste virker greit bare de får litt ettersyn en gang i blant. Sitér dette innlegget Link to post
GameOver Svart 9.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Ok, mange knop går pioneren ca. med tohatsu`en ? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 o.b.lix sammenlignet Tohatsu med bilenes Lada, noe jeg syntes var høyst ufortjent tohatsu var den billigste på markedet og var det fordi den var litt gammel og enkel i teknologi. Akkurat som lada. tohatsu er likevel produsert i japan, og da er det enkelte som vil opphøye maskinen til en gudestatus... men du får hva du betaler for. Billigst motor blir aldri som yamaha... (svigerfar som har tohatsu, kjøpt ny for noen år siden, sier alltid: "jeg skulle kjøpt yamaha...") Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Ja med guttungen som sjåfør mener jeg den går godt over 20 knop. Med meg som er dobbelt så tung går den vel en 18 - 19 knop på full fart ca. ( Plomba er tatt ) Vet ikke helt. Har aldri tenkt noe spesielt på fart med den båten der. Brukes kun til småkjøring på hytta og fisking. Sitér dette innlegget Link to post
GameOver Svart 9.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Ok! Båten min veier ca. 90 Kg, med meg i ca 150. Så, ca. vil den gå med 9.9/15? Tror Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 Hei o.b.lix, Helt enig at den var og fortsatt er en av de rimeligste på markedet. To takterne til Tohatsu har en enkel teknologi med de fordeler dette har for driftsikkerhet etc. Kunne vært interessant og høre hva svigerfars problemer var med Tohatsu. (Jeg snakker helle tiden om 9.9/15 hk) P.S. Tohatsu brukes med stort hell i racing miljø, så vidt jeg har sett, men Lada har jeg ikke sett på bilenes resultatliste. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 (redigert) Hei o.b.lix,....... P.S. Tohatsu brukes med stort hell i racing miljø, så vidt jeg har sett, men Lada har jeg ikke sett på bilenes resultatliste. vel, lada deltok i rally vm i sverige i 1978/9 da jeg kjørte service (ikke for ladda!!!) ved 2 anledninger under vm runden og rally sverige og de deltok sikkert både før og senere. lurte alltid om teamet egentlig var KBG (kristensen body guards - fritt etter olsenbanden) folk Redigert 9.September.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GameOver Svart 9.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 (redigert) Kan Yamaha 9.9 4-takter 2004 mod. "trimmes" til 15hk? ? trenger svar :) Redigert 9.September.2006 av GameOver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 9.September.2006 Link til dette innlegget Svart 9.September.2006 (redigert) vel, kjenner den ikke men det er samme basismotor. det spørs bare hvordan nippon gakki har strupet 15 hken. på tilsvarende hondaer er følgende utført: annen kamaksel. annen dyse. andre tennplugger = 13.2 hk + stoppskrue for gassepjeld = 9.9 hk. hvis bytte kamaksel = dyrt. andre muligheter er mindre gasser men kjenner ikke motoren med mindre det bare er brukt en stoppskrue på gasspjeldet blir det normalt en dyr operasjon. for nye nippon gakki 9.9/15 4t: F9.9C Motortype 2 cylinders in-line, 4-taktBore and stroke 59 x 59 mm Sylindervolum 323 cc Propellakseleffekt 7,3 kW v/ 5000 o/min Turtall ved full gass 4500-5500 o/min Vekt (standard model) 45 kg Forgassere 1 forgassere Bensintank kapasitet Separate, 12 liter Oil capacity 1 liter Smøresystem Våtsump Ignition System CDI/Electronic Ladespole 12V-80W (CM) / 12V-10A (CE) Utveksling 13:27 Startsystem Manual (CM) / Elstart (CE) Trim Manual tilt (8°,12°,16°,20°) F15A Motortype 2 cylinders in-line, 4-taktBore and stroke 59 x 59 mm Sylindervolum 323 cc Propellakseleffekt 11 kW v/ 5000 o/min Turtall ved full gass 4500-5500 o/min Vekt (standard model) 45 kg Forgassere 1 forgassere Bensintank kapasitet Separate, 12 liter Oil capacity 1 liter Smøresystem Våtsump Ignition System CDI/Electronic Ladespole 12V-80W (AM) / 12V-10A (AE) Utveksling 13:27 Startsystem Manual (AM) / El.start (AE) Trim Manual (8°,12°,16°,20°) / Power Tilt (AEP) Redigert 10.September.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GameOver Svart 11.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Takk for svar, blir nok en tohatsu :P Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Det tar veldig lang tid og få deler til en tohatsu forhandler selv anbefalte oss og kjøpe noe annet han sa at vist noe røk så kunne vi risikere og være en hel sommer uten motor. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 . ( Plomba er tatt ) Vet ikke helt. Hadde min 9,9 hk tohatsu 97 mod på verksted for full gjennomgang i vår og spurte da om trimming til 15 hk. Måtte skifte kamaksling fikk jeg beskjed om Min datters Terhi Micro Fun gjorde 17 kn ( GPS ) med meg ombord https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=350 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.