Jump to content

Er tohatsu noe å anbefale?

GameOver

Recommended Posts

Skal kjøpe med en 9.9 / 15 Hk. Så har jeg sett på en tohatsu 9.9 2004 mod. Er dette noe og anbbefale? Får den like bra fart som eks. yamaha, mercury, osv. Bor på østlandet, og alle motorer

er jo til salgs laaangt borte. Så fant denne i oslo.

En ting til, sett også på en tohatsu 18 Hk, er 18 hk samme som 9.9, bare fjerne plomberinger?

eller går samt og ta ut blomberinger på 18 Hk ?

Takk på fårhånd ! :cheers::cool: .

Redigert av GameOver (see edit history)

En ting til, sett også på en tohatsu 18 Hk, er 18 hk samme som 9.9, bare fjerne plomberinger?

eller går samt og ta ut blomberinger på 18 Hk ?

Svaret er ganske enkelt nei! en Tohatsu 18hk er forskjellig også fra 15hk, ikke samme sylindervolum.

Du finner alt av specs på Tohatsu her: http://www.tohatsu.co.jp/en/boat/products/index.html

og priser f.eks her: http://www.bakken-motor.no/ eller gå inn på Finn.no og der finner du en forhandler som heter Wet System Norge AS som har mange annonser på bl.a. Tohatsu-motorer.

Har selv en 2004 model 18hk Tohatsu og den er jeg veldig fornøyd med. Litt hard gange på tomgang, men oppfører seg ellers bra. Det er den klart letteste motoren på denne størrelsen og kombinert med gunstig pris årsaken til at jeg kjøpe den. Angrer ikke på det!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har hatt en 2002 8 hk, og har en 5 hk i dag, som har blitt misbrukt siden den var ny i 98. Kjempemotorer, inegn problemer, og går bedre enn sine konkurrenter med samme hK. Uproblematisk med eventuelle deler også, all den tid de importeres av Kellox. Anbefales!

Hilsen Ludde

Tohatsu er enkle og slitesterke motorer - når likevel ikke samma standard som yamaha, men er billigere. Har vært "lada" til påhengere her til lands fram til selva kom og tok tronen. Med det mener jeg gammel, billig teknologi som virker greit nok. Folk kjøper tohatsu pga de er rimeligst.

Selv synes jeg de er litt tyngre å dra i gang når de er kald (i forhold til yamaha), og går litt mer "urent" på tomgang. Men virker, det gjør de.

Svaret er ganske enkelt nei! en Tohatsu 18hk er forskjellig også fra 15hk, ikke samme sylindervolum.
Har en 2003 model og den har samme instruksjonsboka for 9.9 15 og 18 hk. kan ikke huske at det stod noe om forskjellig sylinder volum på de. Boka ligger i båten så jeg får ikke sjekket det. på messa påstod selgeren at det var stor forskjell på 2006 modellene og de som var før. Er forøvrig veldig fornøyd med motoren.

Sitter med den samme instruksjonsboka foran meg og det ser ut som 9,9 og 15 er samme motor, samme sylindervolum (247cm3), men forskjellig oppgitt turtall. 18hk har et større sylindervolum(298cm3) og er en annen motor. Kan se ut som at en 9,9 da kan trimmes til 15hk?

Så mitt svar er fortsatt nei, en 9,9 og en 18hk er ikke samme motor.

For øvrige specs kan du se på Tohatsu sin hjemmeside som jeg har nevnt i tidligere innlegg.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du har helt rett Mouche,med hensyn til sylindervolum på 9,9/15 hk.18HK har større sylindervolum.

Har hatt Tohatsu på min båt nr. 2 9.9/15 hk. Dette er en 2000 mod. som jeg har vært meget godt fornøyd med. Eneste negative argument er litt mye støy som andre innlegg har påpekt. Trofast sliter.

Har en 9.9 HK, 99 modell på en 13' Pioner jolle. Har ikke gjort noe som helst med motor siden den var ny bortsett fra årlig gearolje og pluggskifte. Motor blir smurt opp og kjørt igjennom med ferskvann hver vår og høst. Når plomba er tatt gir motor ca 16.2 HK. Har ingen negative erfaringer så langt. Har hatt mange forskjellige påhengere i fra 2 HK til 115 HK. Både Yamaha, Honda, Mercury, Johnson, Mariner og Tohatsu. De fleste virker greit bare de får litt ettersyn en gang i blant.

o.b.lix sammenlignet Tohatsu med bilenes Lada, noe jeg syntes var høyst ufortjent :flag:

tohatsu var den billigste på markedet og var det fordi den var litt gammel og enkel i teknologi. Akkurat som lada.

tohatsu er likevel produsert i japan, og da er det enkelte som vil opphøye maskinen til en gudestatus... :lol:

men du får hva du betaler for. Billigst motor blir aldri som yamaha... (svigerfar som har tohatsu, kjøpt ny for noen år siden, sier alltid: "jeg skulle kjøpt yamaha...")

Ja med guttungen som sjåfør mener jeg den går godt over 20 knop. Med meg som er dobbelt så tung :lol::lol::lol: går den vel en 18 - 19 knop på full fart ca. ( Plomba er tatt ) Vet ikke helt. Har aldri tenkt noe spesielt på fart med den båten der. Brukes kun til småkjøring på hytta og fisking.

Hei o.b.lix,

Helt enig at den var og fortsatt er en av de rimeligste på markedet. To takterne til Tohatsu har en enkel teknologi med de fordeler dette har for driftsikkerhet etc.

Kunne vært interessant og høre hva svigerfars problemer var med Tohatsu.

(Jeg snakker helle tiden om 9.9/15 hk)

P.S. Tohatsu brukes med stort hell i racing miljø, så vidt jeg har sett, men Lada har jeg ikke sett på bilenes resultatliste. :flag:

Hei o.b.lix,

.......

P.S. Tohatsu brukes med stort hell i racing miljø, så vidt jeg har sett, men Lada har jeg ikke sett på bilenes resultatliste. :flag:

vel, lada deltok i rally vm i sverige i 1978/9 da jeg kjørte service (ikke for ladda!!!) ved 2 anledninger under vm runden og rally sverige og de deltok sikkert både før og senere.

lurte alltid om teamet egentlig var KBG (kristensen body guards - fritt etter olsenbanden) folk :lol:

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

vel, kjenner den ikke men det er samme basismotor.

det spørs bare hvordan nippon gakki har strupet 15 hken.

på tilsvarende hondaer er følgende utført:

annen kamaksel.

annen dyse.

andre tennplugger

= 13.2 hk

+ stoppskrue for gassepjeld = 9.9 hk.

hvis bytte kamaksel = dyrt.

andre muligheter er mindre gasser men kjenner ikke motoren

med mindre det bare er brukt en stoppskrue på gasspjeldet blir det normalt en dyr operasjon.

for nye nippon gakki 9.9/15 4t:

F9.9C

Motortype 2 cylinders in-line, 4-takt

Bore and stroke 59 x 59 mm

Sylindervolum 323 cc

Propellakseleffekt 7,3 kW v/ 5000 o/min

Turtall ved full gass 4500-5500 o/min

Vekt (standard model) 45 kg

Forgassere 1 forgassere

Bensintank kapasitet Separate, 12 liter

Oil capacity 1 liter

Smøresystem Våtsump

Ignition System CDI/Electronic

Ladespole 12V-80W (CM) / 12V-10A (CE)

Utveksling 13:27

Startsystem Manual (CM) / Elstart (CE)

Trim Manual tilt (8°,12°,16°,20°)

F15A

Motortype 2 cylinders in-line, 4-takt

Bore and stroke 59 x 59 mm

Sylindervolum 323 cc

Propellakseleffekt 11 kW v/ 5000 o/min

Turtall ved full gass 4500-5500 o/min

Vekt (standard model) 45 kg

Forgassere 1 forgassere

Bensintank kapasitet Separate, 12 liter

Oil capacity 1 liter

Smøresystem Våtsump

Ignition System CDI/Electronic

Ladespole 12V-80W (AM) / 12V-10A (AE)

Utveksling 13:27

Startsystem Manual (AM) / El.start (AE)

Trim Manual (8°,12°,16°,20°) / Power Tilt (AEP)

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...