Jump to content

Er tohatsu noe å anbefale?

GameOver

Recommended Posts

Hadde min 9,9 hk tohatsu 97 mod på verksted for full gjennomgang i vår og spurte da om trimming til 15 hk. Måtte skifte kamaksling fikk jeg beskjed om :confused:

Bytte kamaksling på en 2-takter? Hørtes ut som et kompetent verksted..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei

Dykkeklubben min hadde tidlegare ein 9,9 Tohatsu. Den var oppskrudd til 15 (17?) hk.

Den varte i nøyaktig ti år. Den var godt likt. Den hadde vore på djupt vatn minst fire ganger. Eg har sjølv henta den opp frå 20 m.

Den blei brukt på tallause turar. På land mellom kvar dykketur. Eg trur ikkje den såg ferskvatn nokonsinne.

Sjølv så kjøpte eg meg ny tihestar (les 15) i år. Eg valgte Mariner Viking (som er den same som Mercury, trur eg). Dette pga. vekta. Eg brukar den til lettbåten. Dvs. den blir løfta av og på seglbåten frå gang til gang.

Dersom eg skulle hatt motoren på båten heile året, hadde eg valgt Tohatsu.

Ver klar over at Tohatsu òg produserer motorar som blir solgt under anna namn.

Det er vel slik at alle påhengsmotorar er bra i dag.

Ask

aldri hatt en Nissan/Tohasu og aldri hørt noen si noe galt om de heller.

synes de hakket og gikk fælt rundt tomgang i gamledager - ala suzuki og tildels litt større nippon gakkier men har sett/hørt mange i nyere tid og går faktisk veldig fint til ordinære totaktere å være - synes nå jeg.

det er Honda importøren KELLOX som nylig har skilt alle ikke-Honda produkter i portefølgen under paraplyen LOXKEL som importerer både Honda og Tohatsuer så teknisk sett burde det ikke være noe særskilt problem med deletilgang - OM det skulle være behov for noe..

Tohatsu: http://www.loxkel.no/

Honda: http://www.kellox.no/index.php?id=13102

forøvrig:

.............

Det er vel slik at alle påhengsmotorar er bra i dag.

Ask

"ie" = nei på japansk;.... Honda = Honda = Honda = Honda og bare Honda!!

ie på nedagående tonefall og lett hoderysting er høflig umulig.

lang inpust i munnviken med lett åpen munn er høflig fullstendig umulig.

mest høflig nei er; yes, but no.

kuriosia: nay = ikke på japansk!!

det verste brudd på høfflighet er å fortsette å spise under en middag når man snakkes til av verten = alvorlig brudd på etikette.

hvor er tankene til denne blekingen tro? legg fra deg hashiene/trommestikkene og bor øynene inn i verten sine når han snakker.

tyggegummi er derav fy-fy under alle omstendigheter.

neida, det er masse båter i japan.

eneste ulempen de har er at det kreves kystskippereksamen for å føre båt med motor - uansett størrelse, derav.

evlybody have a cal - ricense is easy - almost nobody hava a boat - ricence is bery diffcurt.

dagens lille japanleksjon.

[uPDATE]

ooppps, glemte kanskje å nevne at Nissan selger i hvertfall noen Honda 4T under Nissan navnet i Japan.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

hei jeg har en 9,9 trimmet til 15 fra 2003 med elstart dette er en motor som går veldig pent starter alltid lett og er meget økonomisk Trimmingen var vel noe av det enkleste jeg har hvert med på av med en liten stoppeplate og på med en ny

Båtforhandleren jeg kjøpte motoren ny av gjorde denne jobben for meg gratis og det tok han hele 8 min (åtte) og delen kostet iflg han rundt 100,-kr jeg fikk med den gamle plata i tilfelle jeg ville trimme den ned igjen

Det tar veldig lang tid og få deler til en tohatsu forhandler selv anbefalte oss og kjøpe noe annet han sa at vist noe røk så kunne vi risikere og være en hel sommer uten motor. :nonod:

Her er det to muligheter:

1. Importør har lite lager av reservedeler

eller

2. Importør har lite lager av reservedeler for det er liten etterspørsel etter reservedeler!

Ellers så er det jo interessant at en forhandler anbefaler sine kunder å kjøpe noe annet enn det han forhandler? :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ellers så er det jo interessant at en forhandler anbefaler sine kunder å kjøpe noe annet enn det han forhandler? :rolleyes:

dette er en vanlig taktikk for å få solgt noe en tjener mer på - dvs høyere fortjeneste og større feilprosent = reputgifter / etterservice.

elkjøp oma bruker denne taktikken: crashpriser på Feks Sony TVer.

Når du komme rog vil kjøpe en sier de enten:

A) Har ikke fått de en enda venter de til uka?? - vil du se på en Phillips, JVC,

eller.:

B) vil du ikke heller ha denne Phillips, JVCen - mye bedre lyd og .. .. koster jo bare litt mer.?

hørtn før?

Hørtn før ja!

Men at forhandlere av påhengsmotor bruker den er nytt! Det er litt færre modeller av disse enn av f.eks en TV. Bare tenk på den garantien du får hos Lefdal, Elkjøp osv at finner du en tilsvarende modell billigere osv. Du finner ikke en tilsvarende model PUNKTUM! De sørger for å ta en modell som har den ene lille ubetydelige forskjellen kun for å være annerledes og å slippe å betale ut for denne prisgarantien - rent lureri! :headbang:

Som Scrutinizeren sier, kan jo f.eks være at de ønsker å selge noe annet som de tjener mer på...

Virker forresten som at de fleste som selger Tohatsu også selger Honda, de har vel begge Kellox som importør..?

En digresjon:

Hos Forhandleren jeg bruker selger de Honda, Tohatsu og Yamaha. Sjefen der er Honda fan, mens de 2 mekanikerne er hhv. Tohatsu og Yamaha frelst. Som han ene sa, Honda er en bra motor, men de går da i stykker de også , og da er det mye mer arbeid å skru på enn tilsvarende jobb på de andre 2 merkene (og da sammenlignet f.eks en Honda 90hk og en Yamaha F100).

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

En 2-takter har ikke kamaksler.

En 9.9 hester deler ofte blokk med en 15-hester, og er da "trimmet ned" , dette kan gjøres på forskjellige måter, som innsnevring i forgassere, begrensning i gasspådrag, innsnevring i eksos, mindre forgasser, reedventiler som åpner mindre...

Den "trimmes" da opp til 15 igjen ved å reversere det som er gjort for å få den til å bli 9.9hk.

Det er nevt før i innlegget " Når plomba er tatt gir motor ca 16.2 HK"

Er det sant :P :rolleyes::rolleyes:

Har opp gjennom årene lest "en del" tester av påhengsmotorer og en ting som alltid går igjen er hvor store svingninger det er på den enkeltes motor faktiske styrke uttrykt i hk!

Mener å ha lest/hørt at det er en regel om at det skal ikke være mere enn 10% avvik i motorens faktiske styrke og det den selges som f.eks en motor på 115hk kan være så svak som 103,5hk eller så sterke som 126,5hk. En 90hk kan være mellom 81hk og 99hk og dette betyr faktisk at en motor som selges som 90hk kan være like sterk som en motor som selges som 115hk (mangler 4,5hk og ikke 25hk som man tror).

Med andre ord litt lotteri er det i bildet!

totakterene har inge ting i toppen som vi vet.... :wink:

:lol: - Nei, de bare adlyder blindt, uselvisk og pålitelig - som vi ønsker de skal være.... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Har i dag en 5 HK Tohasu på gummibåten. Strålende motor. har også hatt en 8 HK på en seilbåt - også det en strålende motor.

men 9.8 hk vil du ikke ha
Hva er ment med dette?

Vurderer å øke fra 5 hk i dag, og helst opp til 9.9 HK. Men disse veier jo fra 36 kg og oppover (tohatsu hele 41 kg). Men Tohatsu sin 9.8 HK veier kun 26 kg. For meg som skal ha dette hengende i daviter synes jeg 9.8 HK fremstår som atskillig mer gunstig enn en 9.9 (bortsett fra det reduserte sylindervolumet - men ettersom den ikke skal oppjusteres vil jeg anta at det går greit allikevel.

:lol: - Nei, de bare adlyder blindt, uselvisk og pålitelig - som vi ønsker de skal være.... :wink:

oooppps,... du glemte visst å legge til, HVIS den starter, og også HVIS den fortseter å gå.

tauet inn i hvertfall en - med snekka - ny av året YAMAHA 2 takter som hadde stoppet underveis i år.

En digresjon:

Hos Forhandleren jeg bruker selger de Honda, Tohatsu og Yamaha. Sjefen der er Honda fan, mens de 2 mekanikerne er hhv. Tohatsu og Yamaha frelst. Som han ene sa, Honda er en bra motor, men de går da i stykker de også , og da er det mye mer arbeid å skru på enn tilsvarende jobb på de andre 2 merkene (og da sammenlignet f.eks en Honda 90hk og en Yamaha F100).

Honda er en bra motor, men de går da i stykker de også

neppe, med normalt ettersyn.

den lokale forhandleren/verkstedet her som leverer Evinrude/Johnson/Mercury/Tohatsu/Honda over hele landet sier;

: De som kjøper Honda ser vi aldri noe mere til (desverre = ingen etterinntekter)

noe rart de fokusere salget på: Evinrude/Johnson/Mercury/Tohatsu/?

når det gjelder driftsikkerheten kan vi ta utgangspunkt i de mye mer komplekse VTEC motorene (sammenliknet med 90 hk hondaen og outboardere opp til de nye 135-225hkene) ) som er benyttet i biler fra midten av 90 tallet og også de nyere outboarderene 135-225 hk og med slik grenseprengende teknologi og kompleksitet fulgte de nøye med og om jeg husker riktig' date=' rundt etter like etter introduksjonen av Honda S2000 dokumenterte de at det aldri hadde vært en feil eller havari på 15 millioner produserte motorer.

Honda S2000 har vel fortsatt rekorden for ytelse hk/l for serieprodusrte biler og tangerer eller topper de sprekste ferrariene i så måte: 120hk/l ved bortimot 9000 o/min.

Som han ene sa, Honda er en bra motor, men de går da i stykker de også , og da er det mye mer arbeid å skru på enn tilsvarende jobb på de andre 2 merkene (og da sammenlignet f.eks en Honda 90hk og en Yamaha F100

mad all respekt, maken til tull.

denne er på høyde med kamaksel på totaktere.

de verkstedsfolka dine aner ikke hva de snakker om, bytt verksted med en gang!

ufattelig at "vi" tillater oss å bruke slike verksteder - i klasse med mange tidligere omtalt på forumet????

honda 90 hk er basert på en 1600 ccm Civic motor med enke overliggende kamaksel og designet er svært enkelt.

som et eksempelt kan vi ta ventiljustering hvis den skal gjøres skikkelig og det skal den:

minst 4-5-6-8 timer på bytting av shims /sjekking/ettersjekking på 2 overliggende kamaksler på nippon gakkier og det samme på Andersen (også kalt Suzuki)

Honda: 5-10 minutter hvis du er god, 1/2 time hvis du skriver med gaffel.

nååhhhh, hvilken motor vil du helst gjøre service på???

imidlertid biler INGEN båtmotor bedre enn sine eiere.

DET er det INGEN produsent som HELT kan designe bort.

kom forøvrig over en gammel kjenning: typsik japansk fritid/sportsfiskebåt:

Nissanbåt med Nissan/honda outboardere.

nwf28ob.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...