Jump to content

Retningsstabilitet? (eller mangel på sådan..)

Belgarath

Recommended Posts

Som kjent (?) er jeg fersk med båt, men en ting slår meg som rart: Retningsstabiliteten til sjekta.. Det finnes ikke i det hele tatt. Jeg må hele tiden gjete den mens jeg kjører, strekker jeg meg over på motsatt side for å hente tv-kanna, skjærer den av for et godt ord.

Er det sånn enkelte båter oppfører seg i sjøen, eller er det noe som ikke er helt i orden?

Synes det er en del slakk i styringa, men det er sikkert bare fordi jeg er vant til bilstyring som er helt tait, finnes det en mulighet for å stramme opp en teleflex?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Okei, blir det samme effekten på de som har flaps festet i skroget? Ikke det at jeg har tenkt å gjøre det, men ser noen som har det for å øke toppfart..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En sånn flaps nede i vannet og ikke i forlengelse av båten har ingen effekt på farten.

Den kan kanskje ørlite hindre at baugen reiser seg.

Vil du øke farten, kan du forlenge båten litegrann med en flaps på skroget.

Nå husker jeg ikke helt hvordan Bryggeribåten ser ut under vann. Om den har halvplanerskrog eller snekkeskrog.

Men ikke lag en sånn flaps flat. Da får du samme svingeffekten. Gi den litt "V-bunn".

Ja, teorien er vel at en gir båten litt mere halvplaneregenskaper med en sånn flaps, eventuelt gir båten en kunstig lengre vannlinje..?

MVH Ole B

Med andre ord, den flapsen på roret er bare teit og har ingen annen funksjon enn å hindre meg å drikke kaffi.. :-) ?

MVH Ole B

Høres glimrende ut. Forresten, har det noe for seg med hydraulisk styring framfor teleflex? Som du ser på bilene mine, så liker jeg hydraulikk.. :-) Selvfølgelig unødvendig dyrt, men når tok man hensyn til alt som var nødvendig..

MVH Ole B

flapsen vil rette den nedoverrettede vannstrømmen fra flapsen mot styrbord side og båten vil svinge styrbord

Det er selve skrogformen som gjør det. Når du beveger deg sideveis forskyver du tyngdepunktet tilsvarende. Båten kommer dypere i vannet på ene siden og høyere på andre siden. Den vei vannet må gå forfra og aktentil blir da lengre på den ene siden. Dermed blir det "løft". Akkurat som flyvinge og seil.

Da jeg hadde Nidelv 24, var en av mine fiskerikamerater ganske klar på at det var han som styrte, og ikke jeg. Han veide om lag 100 kg og hadde ingen problemer med å få båten til å svinge, bare med å bevege seg sideveis.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Trodde dette var helt normalt med snekker jeg :confused: . Begge mine har i alle fall vært sånn, den forrige riktignok i større grad enn den nåværende. Men den forrige veide bare halvparten av Viksunden, og var derfor naturlig nok friskere i bevegelsene.

Mangelen på retningsstabilitet er det som får meg til å sette pris på autopiloten, da det går an å snu seg vekk et halvt minutt uten at båten går rett mot land. Men selv den sliter med å holde retningen når folk flytter på seg i trangt farvann, så da må man ofte overta styringen selv.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...