Belgarath Startet 9.September.2006 Del på Facebook Startet 9.September.2006 Som kjent (?) er jeg fersk med båt, men en ting slår meg som rart: Retningsstabiliteten til sjekta.. Det finnes ikke i det hele tatt. Jeg må hele tiden gjete den mens jeg kjører, strekker jeg meg over på motsatt side for å hente tv-kanna, skjærer den av for et godt ord. Er det sånn enkelte båter oppfører seg i sjøen, eller er det noe som ikke er helt i orden? Synes det er en del slakk i styringa, men det er sikkert bare fordi jeg er vant til bilstyring som er helt tait, finnes det en mulighet for å stramme opp en teleflex? Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Hilmar 2 Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 det skal vere en klemme til å stramme Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Boywonder Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 Du får også styreklokker som "låser seg" i den den posisjonen du slipper rattet. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Mulligan Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 Har du sånn derre flatt trimplan? Vinklet nedover? Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 9.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2006 Er en liten flaps på roret.. Mindre enn det er på bildene i brosjyrene.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Mulligan Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 Fjern flapsen på roret, så har du løst problemet. Når du går over på babord side for å hente kaffe, vinkles båten mot babord, og flapsen vil rette den nedoverrettede vannstrømmen fra flapsen mot styrbord side og båten vil svinge styrbord. Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 9.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2006 Okei, blir det samme effekten på de som har flaps festet i skroget? Ikke det at jeg har tenkt å gjøre det, men ser noen som har det for å øke toppfart.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Mulligan Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 En sånn flaps nede i vannet og ikke i forlengelse av båten har ingen effekt på farten. Den kan kanskje ørlite hindre at baugen reiser seg. Vil du øke farten, kan du forlenge båten litegrann med en flaps på skroget. Nå husker jeg ikke helt hvordan Bryggeribåten ser ut under vann. Om den har halvplanerskrog eller snekkeskrog. Men ikke lag en sånn flaps flat. Da får du samme svingeffekten. Gi den litt "V-bunn". Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 9.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2006 Ja, teorien er vel at en gir båten litt mere halvplaneregenskaper med en sånn flaps, eventuelt gir båten en kunstig lengre vannlinje..? Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Mulligan Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 Jepp. Det du gjør med en flap er å gjøre båten lengre og dermed øker skrogfarten. Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 9.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2006 Med andre ord, den flapsen på roret er bare teit og har ingen annen funksjon enn å hindre meg å drikke kaffi.. :-) ? Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Mulligan Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 (redigert) I store trekk ja. Jeg fjernet en slik på en Polar 22 og båten gikk snorrett og ble igjen til det fantastiske lille linjelekre skipet det opprinnelig var. . Redigert 9.September.2006 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 9.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2006 Høres glimrende ut. Forresten, har det noe for seg med hydraulisk styring framfor teleflex? Som du ser på bilene mine, så liker jeg hydraulikk.. :-) Selvfølgelig unødvendig dyrt, men når tok man hensyn til alt som var nødvendig.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Skipper Worse Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 flapsen vil rette den nedoverrettede vannstrømmen fra flapsen mot styrbord side og båten vil svinge styrbord Det er selve skrogformen som gjør det. Når du beveger deg sideveis forskyver du tyngdepunktet tilsvarende. Båten kommer dypere i vannet på ene siden og høyere på andre siden. Den vei vannet må gå forfra og aktentil blir da lengre på den ene siden. Dermed blir det "løft". Akkurat som flyvinge og seil. Da jeg hadde Nidelv 24, var en av mine fiskerikamerater ganske klar på at det var han som styrte, og ikke jeg. Han veide om lag 100 kg og hadde ingen problemer med å få båten til å svinge, bare med å bevege seg sideveis. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mulligan Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 (redigert) Joda, det har en effekt det og. Men en nedoverrettet flaps på roret har en mye større effekt. Og, er ikke den effekten motsatt rettet. Redigert 9.September.2006 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 Det står mye om dette på BP, du må bare lete og søke så finner du masse. Her ser du hva jeg gjorde for å løse problemet. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 Trodde dette var helt normalt med snekker jeg . Begge mine har i alle fall vært sånn, den forrige riktignok i større grad enn den nåværende. Men den forrige veide bare halvparten av Viksunden, og var derfor naturlig nok friskere i bevegelsene. Mangelen på retningsstabilitet er det som får meg til å sette pris på autopiloten, da det går an å snu seg vekk et halvt minutt uten at båten går rett mot land. Men selv den sliter med å holde retningen når folk flytter på seg i trangt farvann, så da må man ofte overta styringen selv. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.