Jump to content

Båtvarmer- hva ble kostnaden?


Viksund Bravo

Recommended Posts

Vurderer en dieselvarmer i båten, prisen på varmeren er jo grei nok, men det trengs jo en del ekstra rør og gjennomføringer ser det ut til.

Er det noen som nylig har montert dette, og som kan dele erfaringer ang. kostnader og arbeid?

 

Takker for svar :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte en Eberspächer D5 på denne tiden i fjor. I tillegg til det som fulgte med varmeren måtte jeg ha eksosslange med lyddemper, og en ny gjennomføring for eksosen pga. den gamle var for stor. Ekstrakostnad ca. 1.700 dinarer.

 

Arbeidet er det ikke mye å si om. Det er ganske rett frem og det blir lettere etter hvert som det skrider frem. Koblingen av ledninger hit og dit ser komplisert ut men er greit forklart i manualen. Men det tar TID!! Og det er om å gjøre å TA seg tid, for å unngå feil og være sikker på at alt blir gjort etter boken.

 

Lykke til!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Monterte en Webasto 5000 Airtop i fjor høst. Med tre uttak, eksosgjennmføring, kabler, tilførselslange, temperaturføler, er vel veiledende pris opp i mot 20 K. ( Betalte ikke så mye ). Brukte vel en ca +/- 5-6 timer totalt på demontering av gammel Eber og montering av ny Webasto. Fikk problem med å frem diesel. Tar diesel direkte fra tank. Løsningen ble å tre en tynnere sugeslange inn i hovedslange som var montert på topp av dieseltank.Varmeren fungerer meget godt og var mye i bruk sist vinter. Ingen problemer av noe slag så langt. Båten er i bruk hele året.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oransje varmer er mest sansynlig en gammel Eber. Har hatt to stykker av de i to forskjellige båter. Begge to er kassert. Bruksanvisningene er dessverre kastet de og.

 

Er det noe som gjør at denne ikke bør installeres, selv om den virker, eller er det bare å begynne å montere selv om den er gammel?? Er jo noen tusen spart om den kan brukes... :yesnod:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg kasserte mine var at de begge måtte ha en større service. Ble forholdsvis dyrt. I og med at de var såpass gamle henholdsvis 13 / 18 år og hadde vært brukt mye bestemte jeg meg for å kjøpe ny. Begge varmere var Eber 4 KW mener jeg.

 

Jeg ville montert varmer og testet den ut. Kan jo være at den fungerer helt greit for alt det vi vet.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høyst sannsynlig en Eber X2. Helt greie varmere så lenge de virker, men de begynner jo å bli gamle da så det er nok ikke unaturlig at mange av den er "oppbrukt". Men hvis din fungerer fint ser jeg ingen grunn til å ikke montere den og ta den i bruk. Hvis den er i god stand kan den holde lenge ennå!

 

Jeg har selv en slik gammel X2 i båten, og denne har visstnok ikke virket siden sent på nittitallet en gang. Har planer om å plukke den ut og se over den en gang, men siden jeg har Wallas kokeapparat med viftelokk har jeg egentlig ikke savnet Eberen noe videre. Men kanskje det blir et lite vinterprosjekt ut av dette også? Ting kan jo fungere greit selv om de er gamle...

 

Edit: Skal ta en kikk i båtpermen min om det finnes noe som likner på en monteringsanvisning der!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Edit: Skal ta en kikk i båtpermen min om det finnes noe som likner på en monteringsanvisning der!

 

Det ville vært fenomenalt :flag:

Har ikke noe tilbehør, så jeg får bare måle og forsøke å finne noe som passer. Da blir kona glad, hun er en frysepinne :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Skal se hva jeg finner...

 

Der er ikke så mye tilbehør som skal til egentlig, en bryter med av-på kaldluft-på varme samt en passende slange for luft inn og ut, samt rister for inn og utløp så burde det meste være på plass. Og en dieselslange fra tanken til varmeren da naturligvis!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...