Jump to content

Passering av stadt


eysteind

Recommended Posts

Hei!

 

Skal ha båten liggende på Hareid gjennom vinteren, og må derfor gå rundt stadt iløpet av høsten.

 

Har aldri gått rundt stadt før, og setter pris på hva eg bør se etter før eg legger ut. Regner med den beste ruten er å gå inn ved Sandsøya og gå innaskjers til Hareid.

 

Kor tid på døgnet er beste tid å reise på?

Hva er maks vindstyrke/bølgehøgde for å få en rolig og trygg tur?

Kan eg regne med å holde båten i plan (20 knop) hele veien? I såfall er vel denne turen gjort på noen timer...

 

Er det andre ting eg bør ta hensyn til?

 

Båten re forøvrig en halco 26.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har passert Stadt 7-8 ganger selv de siste 4 årene.

Det er best tidlig på morgeneni 5-6 tia eller sent på kvelden. Det er vel ikke så aktuelt pga mørke nå.

Sjekk spesialvarsel for Stadt på www.met.no der kan du legge inn tid for passering og få frem bølgehøyder ol.

Du kan selvsagt gå inn ved Sandsøy men om været er ok gå rett nord til Fosnavåg.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg ville prøvd med Halco'n og plan med 2,5 m bølgehøyde. Husk at det er signifikant bølgehøyde de oppgir, så du kan regne med maksbølger på 4 meter, kanskje 4.5 meter når signifikant er 2,5 meter. Sett deg inn i "refraksjonsdiagram", som forteller hva du kan vente deg med forskjellige vind-/bølgeretninger. Stadt er en lunefull plass. Lykke til !

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er båten trygt fortøyd i sin nye vinterhavn. Men 5 m/s og 1,5m bølgehøgde ble dette er rolig og problemfri tur. Møtte kun et par fiskebåter på hele turen.

 

Tok ytre led, og brukte ca 2t fra Måløy til Fosnavåg. Kunne fint holde båten i plan hele veien. Båten har faktisk aldri gått så fort som den gjorde i dag. marsjet på mellom 23 og 24 knop om trent hele turen (mot normale 20)! Måtte prøve toppfarten og tippet 33,5 GPS knop!!! hadde vinden bakfra, så dette er sikkert bedvirkende...

 

Noen bilder fra turen:

 

Klar for avgang kl. 7.00

DSCN0991.jpg

 

mot stadthavet!

DSCN0999.jpg

 

Stad i bakgrunnen mens vi nermer oss fosnavåg...

DSCN1013.jpg

 

Vel fortøyd på Hareid..

DSCN1017.jpg

Redigert av eysteind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Alt som kommer fra havet gir vel mest.. Min erfaring er alt fra nordvest til sydvest er ugreit.. Men den kommer ann på styrken, og hvordan forholdene i havet har vært den siste tiden.

 

På sør kan man stikke inn "bak" stadtlandet, på resten er det lite å hente..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Vind fra øst gir minst sjø på Stadt. Som innlegget ovenfor sier, er alt fra sørvest til nordvest dårlige vindretninger på Stadthavet i hvert fall fra frisk bris og oppover.Tenker da på mindre fartøy. Etter urolig vær kan det gå ganske lenge før sjøen legger seg. Etter min mening er strekningen Gamla til Buholmen i grunnen verst, men det er nå ikke så veldig lang seilas da.

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes bølgehøyden og vindstyrken var akkurat riktig når du gikk over strekningen.

 

Det er tilsynelatende endel båtfolk som tar endel sjanser på slike strekk. I fritidsbåt hvor familien er med prøver jeg alltid å ha flatt hav når strekninger av denne type passeres.

Link to post
Share on other sites

bilde

Passerte Stadt for første gang nordover for vel en uke siden på nesten flatt hav. Fantastisk opplevelse! For et landskap!
Gikk sydover igjen for et par dager siden. Gammel sjø 4 - 5 meter etter en kuling dagen før. Nå 5 til 8 sekundmeter vind fra sydvest.
Helt udramatisk, men blir straks mer masete og virket noe lengre med beskjedne seks knops fart. Like fullt en opplevelse igjen.

Redigert av jabra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...