lofot2 Startet 10.September.2006 Link til dette innlegget Startet 10.September.2006 Kjøpte en brukt 4T Mariner 50 hk. Den hadde vært på service og allt skulle være i orden Den lå på siden noen dager før den ble montert. Etter montering og sjøsetting er dett ikke liv i den. Kan det være at den har ligget på feil måte slik at olje/bensin har kommet på plassser det ikke ska være. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.September.2006 Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 Jepp, det kan det meget godt være. Legger du den feil vei fylles sylinderne med olje. Mekanikerne kan nok hjelpe deg Min lille Yamaha 2,5 hk kan bare ligger i to stillinger - engen med fronten ned eller på siden slik at gasshåndtaket er ned Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 10.September.2006 Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 I brukerhåndboka til min Suzuki 40 står det at den må tømmes for olje før den kan legges ned........ Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 10.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 Er det mulig at motoren kan bli skadet etter at jeg prøvde å starte den.? Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 10.September.2006 Link til dette innlegget Svart 10.September.2006 Motoren tar ikke skade av å ligge på siden.Ta ut pluggene kjør motoren på starteren en stund det er mulig du klarer å blåse ut eventuelt olje på den måten. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Min 15hk Suzuki kan legges ned på den ene siden. Tydelig hvilken side da det er to "gummiputer" på den siden beregnet til formålet. Ikke nødvendig å gjøre noe spesielt. Når det er sagt så står min motor i vinteropplaget så det er kun transport fra "heimen" til båten om våren og returen om høsten hvor motoren ligger. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ingar Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Utenbordsmotorer skal legges på den siden der eksosen kommer ut. Dette for å unngå at evnt. vann i kjølesystemet renner inn i sylinderene. Normalt kommer eksosen ut på babord side, altså der styrespaken sitter. Så denne siden skal ned. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Men dette er en 4-takter med olje i bunnpanna, litt anderledes enn 2 takter som man normalt kan legge som man vil. Du må skru ut pluggene og blåse oljen ut av sylindrene med å kjøre den på starteren. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Kan virke som det er forskjell på motorer i så måte (?) for hverken den 5hk Honda jeg hadde eller den 15hk Suzuki jeg har er det nødvendig å gjøre noe annet enn å legge den på riktig side! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lofot2 Svart 11.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Takker for svar. Skal ned i båten å ta ut pluggene og kjøre den på starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.September.2006 Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 litt anderledes enn 2 takter som man normalt kan legge som man vil.Det jeg forsøkte å si var at selv om det er en 2-takter så må man ta hensyn hvis motoren skal legges ned. Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 11.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2006 Fikk start til slutt. Problemet lå i at pluggledningen sto feil på. Ofte glemmer man å tenke på de enkle tingene først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.