Jump to content

AQ225D og raisere/manifoil


Mjøsa

Recommended Posts

Har litt problemer med å få høyt nok turtall på min AQ225D. I følge en kyndig skal turtallet ligge mellom 4400-4600 o/min. Jeg får 4000, og i følge den kyndige skal propellene skal være riktige i forhold til båt/motor/utveksling.

 

Siden båten har gått i saltvann, har jg fått tips om å bytte raisere/manifoiler. Har noen en pekepinn på hva som medgår av tid til å byte raisere/manifoil på en AQ225 ? Hva er normalt kostnadene på slikt bytte, i arbeide/arbeidstid ?

 

Noen som har betraktninger om dette i forhold til turtall.? VIl nye manifoiler/raisere normalt hjelpe noe på for lavt turtall ?

Link to post
Share on other sites

Hvis deleprisene ligger på det samme som Mercruiser kommer det seg på ca 10-12 tusen kroner i deler. Selve jobben bør du greie å gjøre på en litt lang ettermiddag om ikke boltene er rustet i stykker.

 

Ta ut pluggene før manioldene skal av... Bruk et par "styrebolter" uten hode når du skal sette på de nye, så sparer du deg for masse pes.

 

Jeg kan aldri tenke meg at det hjelper på turtallet. Hvis motoren går pent ellers ville jeg prøve med en prøve med en propell med litt mindre stigning. Båten er "tyngre" i saltvann enn i ferskvann.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

5000.- komplett for 2 sider er latterlig billig! under halv pris det av alle andre eg har sett, i Norge vel og merke men nå ser eg det står .se :wink: Hansen racing har og til under 6000.- fy til norske forhandlere for ran på åpen gate. hmm trur eg må få meg en svensk kamerat :giggle:

 

forøvrig må eg sei meg enig i at trua på noe endring i turtall med bytte av manifolder er liten til 0. men å bytte de om de er noen år gamle er et godt tips ja :smiley:

 

iflg volvo sine nettsider skal max turtall være 4400 ja. spørsmålet mitt blir da om det alltid har vært sånn at du kun når 4000 eller om det har kommet sigende på utover sesongen ?

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...