Haba Startet 6.Oktober.2003 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2003 Fortsatt forvirret ? Ja. Kan ikke se at det er gitt et klart svar på om det går bra å blande forskjellige oljekvaliteter. Jeg vet at dette i følge overenskomster skal kunne gå greit, men likevel, har det noen negative konsekvenser ? Helt konkret nå. Skal skifte olje på min Yanmar 4Jh2.... Her er anbefalt mineralolje API: CD. Jeg har igjen noe olje fra ifjor med kval. API: CF-4, CG som jo er en høyere kvalitet enn CD, men jeg må suplere med litt ny olje. Har derfor kjøpt mer olje, men fra et annet oljeselskap med betegnelsen API: CH, (skal jo være enda et hakk bedre.) Begge oljene er mineraloljer med viskositet SAE 15-40, men som nevnt av to forskjellige merker. Kan jeg blande disse uten noe tull ? Klart svar imøteses, takk. hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2003 Ja, du kan blande disse uten noe tull. Alle mineraloljer er blandbare med hverandre. Alle syntetiske motoroljer er blandbare med hverandre. Alle syntetiske motoroljer er blandbare med alle mineralske motoroljer. Klart nok svar? Egenskapene til den blandede oljen vil selsagt forandre seg. Derfor blander du bare i oljer som dekker minstekravet til flytegenskaper og minstekravet til API kvalitet for din motor. Med andre ord blander du ikke en 10w-40 motorolje med en 80W-90 girolje, selv om de utmerket lar seg blande. Har du tenkt hvilket enormt kaos som ville oppstå hvis slik blanding ikke var mulig i kombinasjon med at du ikke ante hva slags olje verkstedet puttet på motoren din forrige gang? Har du tenkt på at de fleste av oss faktisk gjør slike blandestunt ganske ofte, da vi bare får ut omlag 80% av oljen i marinmotorene våre ved oljeskift samtisdig som vi ikke er absolutt trofaste ved valg av oljemerke? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 6.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2003 Takker Lotus for klart svar, nå har jeg fått roen og kan skifte olje med god følelse, har anskaffet Pela suger. mvh. Haba, som gjerne skulle vært i et land med lengre båtsessong, graver meg ned i hiet og ser frem til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2003 . . . nå har jeg fått roen og kan skifte olje med god følelse, har anskaffet Pela suger. mvh. Haba, som gjerne skulle vært i et land med lengre båtsessong, graver meg ned i hiet og ser frem til våren. Hei. Jeg har også hentet min Pela 6000 suger på posten idag, men får nok ikke brukt den ennå. Etter siste nydelige helg, havblikk over fjorden både til og fra Kommersøy og sol og +12grader både lørdag og søndag, håper jeg på ennå en helgetur! Men så blir det oljeskift med Pela og Felleskjøpet olje! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Haba Svart 6.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2003 Hei Lars ! En hilsen fra Bryne/Stavanger. Her høljer det ned katter og hunder samt iblandet den sedvanlige blåsten. Håper fortsatt på en tur i Ryfylket, men det ser foreløpig ikke så lovende ut til helga, men det er lov å håpe. Skal iallefall overnatte i båten til helga om det blir i hjemmehavna (Hana båtforening) eller på Finnøy. Mykje lys og varme og godsaker i båten så det går bra. Vil også strekke tiden for oljeskiftet litt ennå. hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2003 Hei igjen. Vel, helt sommer var det da ikke selv om folk sto på vannski lørdag og ungene i nabobåten lå på magen på bryggen og fisket krabber. Og trærne er grønne fremdeles. Se min første videosnutt her. Da jeg kom ned til havnen for å starte helgen kl. 0830 lørdag sammen med skipshunden (kona er hjemme hos foreldrene i Kr.sund i regnet og blæsten), var det 2 grader både inne i båten og ute. Pluss at det var en halv centimeter tykkt islag på salongtaket! Men denne helgen virket varmeapparatet. Det var glødetråden på kokeapparatet som brant av da jeg skulle ha meg egg og bacon til søndagsfrokost! Heldigvis virket det da jeg laget middag lørdag, hestebiff (indrefilet) med løk. Nydelig kjøtt, knegg, knegg! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Motordoktoren Svart 10.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2003 Med andre ord blander du ikke en 10w-40 motorolje med en 80W-90 girolje, selv om de utmerket lar seg blande. Lotus Jeg har tjenestegjort i tre forskjellige lands mariner. To av disse landene var medlem av NATO, og der ble det sagt at all motorolje som ble levert til Marinen skulle være blandbare med hverandre uansett hvilket land oljen kom fra. Hvis ikke det kravet var oppfylt, fikk de ikke levere morotoljen til skip som opererte innen NATO-land. Men når det gjaldt gearolje, var det ikke noe krav til blandbarhet, og det ble sagt at enkelte gearoljer skilte ut stoffer fra hverandre hvis de ble blandet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.