Baatmannen Startet 10.September.2006 Del på Facebook Startet 10.September.2006 (redigert) Hei! Jeg har planer om å anskaffe meg en Tresfjord 28. Muligens i løpet av 1 år eller 2. Synes denne båten har et flott, tidløst design og det ser ut som plassen ombord er godt utnyttet. - Noen som har erfaringer med denne? Har selvfølgelig vært inne i erfaringbasen og lest, men jeg er ute etter mer info. - Har lagt merke til at det stort sett sitter en Perkins 49 hk i disse båtene. Dette er vel trygge motorer? - Prisnivået varierer veldig. Har fulgt med på Finn i ca. 1mnd og båtene er priset fra under 200.000 til over 300.000,-. Hva er "fornuftig" pris for et godt eksemplar? - Når ble de laget? De som ligger på Finn er fra 1977 til 1982. - Er det noen "fallgruver" vedr. disse båtene? Noe jeg bør være på utkikk etter? Jeg har selv en Sollux 24 AC som jeg kjøpte i år, men som alle vet så kommer den berømte "syken" ganske fort. Forøvrig så er det lite å utsette på Sollux`en som jeg har brukt masse i sommer. Litt trange soveplasser er vel det eneste. Har bare lyst på større båt. Hilsen Baatmannen Redigert 11.September.2006 av Baatmannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 11.September.2006 Del på Facebook Svart 11.September.2006 Hai Jeg har planer om å selge min Tresfjord 28. Muligens i løpet av 1 år eller 2. Se denne gamle tråden Her har flere av oss fortalt om våre erfaringer. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Du er nok en ekte sjømann som går etter båter som er bygd for sjø Det vet jeg for jeg har vært i grov sjø med denne båten, bare spør Bitteliten....... For det var han og, å vi snudde begge 2 (han med windy 37), og det var ikke andre båter på sjøen den dagen. Dette er vel en av de båttypene (snekke) som har praktisk talt alt. -Sjøsikker -solid gode planløsninger -mange bra sikkerhetsløsninger -man får kontakt med vannet -meget enkel og driftsikker motor (perkins 4.108) -økonomisk -holder seg godt i pris etc etc Men min båt står her, da jeg kanskje kjøper Tresfjord 29/Nordic/Combi hvem vet. Og får jeg ikke solgt, skal jeg bygge om sittegruppen inne til 2 store køyer, og lage trimplan: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8282884 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Det vet jeg for jeg har vært i grov sjø med denne båten, bare spør Bitteliten.......For det var han og, å vi snudde begge 2 (han med windy 37), og det var ikke andre båter på sjøen den dagen. Joda, vi så en fisker vi. Men som du sa da vi snakket sammen på morran - båten din ruller en del. Og det må man nok være obs på. At vi begge gikk ut og inn igjen - det er godt sjømannskap. Vel - ØKH hevder at det var dårlig sjømannskaå i det hele tatt å gå ut den dagen da. Og jeg går nok ikke ut igjen i sånt vær Sitér dette innlegget Link to post
Baatmannen Svart 12.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2006 (redigert) Men min båt står her, da jeg kanskje kjøper Tresfjord 29/Nordic/Combi hvem vet.Og får jeg ikke solgt, skal jeg bygge om sittegruppen inne til 2 store køyer, og lage trimplan: Joda, jeg har lagt merke til båten din. Synes denne er en av de fineste Tresfjord 28 som ligger for salg akkurat nå. Hvis den ikke blir solgt i år, så kanskje......hehe....... Jeg tør ikke å kikke på noen eksemplarer enda, for plutselig er jeg klar men ikke lommeboka (eller banken). Redigert 12.September.2006 av Baatmannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Vel - ØKH hevder at det var dårlig sjømannskaå i det hele tatt å gå ut den dagen da. Og jeg går nok ikke ut igjen i sånt vær Vet ikke hvem ØKH er, men at det er dårlig sjømannskap å gå ut er jeg ikke enig i. Så jæv... vær var det ikke, men når unga ble hvite i fjeset sier det seg selv at en snur og kommer seg til land så de ikke blir skremt. Båten tåler mye mer enn dette, og det er garantert at vi "søringer" gir oss lenge før det er noe farlig. Jeg har vært mye i nord-norge å sett hva sjarkfisker går i av vær, og med mye mindre båter. Hadde jeg hatt med en av de gutta ut på gula humpen, kunne de både ha rulla røyk og dratt garn samtidig. Men bitteliten det jeg ikke har tatt med er en eventuell motorstopp. Det er en av grunnene til at jeg har el.visj forut på ankeret og gummibåt/motor på slep, for alltid å være klar til å gå fra borde. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Joda, jeg har lagt merke til båten din. Synes denne er en av de fineste Tresfjord 28 som ligger for salg akkurat nå.Hvis den ikke blir solgt i år, så kanskje......hehe....... Jeg tør ikke å kikke på noen eksemplarer enda, for plutselig er jeg klar men ikke lommeboka (eller banken). Takk, takk Men det eneste jeg kunne tenke meg hvis jeg hadde råd, er en slik en grom dieselmotor med mange hester Var på Westfjord-fabrikken i Sverige i vinter, og nå blir de levert med ca 120-125 hk, eller 165 hk eller noe sånt. Og de oppfører seg visst eksemplarisk i 12-18 knop uten å plane/skjære ut med kjølen. Ønsker meg tett båt, men med større motor i Tresfjorden, kunne jeg nok slått meg til ro med den for en stund............. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Vet ikke hvem ØKH er, Øverst Kommanderende Hjemme Uten familien ombord har jeg ikke problemer med sånn vær. Men man må jo ta hensyn til harmonien ombord Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 Øverst Kommanderende Hjemme Uten familien ombord har jeg ikke problemer med sånn vær. Men man må jo ta hensyn til harmonien ombord Flink Bitteliten... Det er godt å høre at andre også tar hensyn. Trives best med hele familien ombord. Men da kan det heller ikke være for mye sjø. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Baatmannen Svart 24.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2006 29-foteren til Tresfjord er jo også veldig aktuell, men man må jo da putte på ca. 100 tusenlapper i tillegg til 28-foteren. Noen som har erfaringer rundt dette og synes at det er verdt prisen, eller blir dette for drøyt for kun én fot og aktercabin? Mvh Baatmannen Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 Ja 29-fotern er jo en stor båt med en gedigen aktercabin, men jeg synes at en mister kontakten med vannet. En blir liksom sittende midt oppi båten...... Og unga mine synes det er greit å sove med oss (10 og 14), men de ønsker gode køyer å ligge i. Så mens min Tresfjord står til salgs på finn, skal jeg fortsette oppgradering av båten. Det jeg synes mangler i 28 fotern er 4 faste køyer, og å ha 2 sittegrupper i en båt på 28 fot blir litt tullete. Så jeg kommer til å skjære vekk de støpte benkene nede og lage 2 store køyer + og omgjøre sofaen/køya på styrbord side til faste køyer og bredde dem litt. Da blir ivertfall båten slik jeg ønsker den, og jeg tror også dette samsvarer med mange kjøperes ønske. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.