Jump to content

Pigghå - kan den brukes til noe?


index

Recommended Posts

Har opplevd på de to siste fisketurene å få pigghå på sniklinene. Ikke så veldig kjekt med fisk med pigg synes jeg! Så prosedyren har vært å løse den forsiktig og slenge den uti igjen. Men av ren nyskjerrighet: Brukes disse til mat av noen, eller de bare til ren irritasjon?

 

Den vi fikk i går stakk av med blyloddet og halve kroksettet mitt, da snøret røyk mens vi prøvde å få den løs på utsida av ripa. En ganske stor en, 5-6kg som hadde viklet seg skikkelig inn!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Pigghå er et strålende spise. Gjerne stekt som småsei. Men det er en meget viktig ting. Den må sløyes så snart som mulig, slik at ikke "urinen" går i kjøttet. Det er for så vidt ikke noen fullstendig katastorfe det heller, men da lukter det kokt piss når du steker den, og det er jo ikke så hyggelig. Smaken er imidlertid den samme.

Det er litt jobb å flå den da, men resultatet er to fine benfrie fileter.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres bra ut! Men hva skal man være obs på ved håndtering av denne? Har observert piggen rett foran ryggfinnen, men noen snakker om en pigg ved halen også? Stemmer dette? Og hvordan unngår man å få giften i kjøttet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har observert piggen rett foran ryggfinnen, men noen snakker om en pigg ved halen også?

 

Det finnes vel en pigg foran hver av de to ryggfinnene. Så vidt jeg vet ingen ved halen. Det er ellers riktig at disse inneholder et giftstoff som gir deg ganske stygge sår hvis du blir stukket. Direkte farlig er det vel ikke, men ubehagelig og relativt langvarig.

Når du renser og flår pigghåen følger giften med avfallet, så det behøver du ikke være redd for.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Har sjølv aldri spist eller tilberedet pigghå, men blitt stukket av ein har eg. Det er ein pigg på eine ryggfinnen og sikkert fleire også. Det var den på ryggen som stakk meg i hånden med det resultat et eg hovnet ganske kraftig opp i hånden og det var litt ubehag. Leste på nettet siden at giften slår ganske så forskjellig ut på personer, noen kan bli stukket uten å merke det ein gang mens andre nærmest kan stryke med. Så pass på!!! Trikset for å få dei laus fra kroken er å ta dei ombord, står på hodet med ein skikkelig gummistøvvel og denge laus på hodedet med ein stump gjenstad til den ligger stille. Derettet tar man av kroken, ikkje før. Dette av erfaring :smiley:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Røkt pigghå er snadder. Jeg fant det hos en fiskehandler på västkusten i sommer og prøvde en liten bit for for å tilfredstille det gastronautiske instinktet (det du ikke har smakt - har du ikke smakt - og derfor må det smakes). Det ble til at jeg kjøpte et litt større stykke som jeg skylte ned med iskald 3,5%.

 

Apropos amoniakk(urin)smaken, så smaker det ikke hai uten - i følge islendigene. Dog går det med en del brennivin når god råtten hai full av amoniakk skal fortæres. Så neste gang du drar oppp en pigghå så kan du bløgge den med en gang og slenge den i røkovnen, eller la den ligge noen uker (til og med grave den ned), godsnakke med den lokale brennerimesteren og be på råtten hai og ildvann.

 

Bånn appetitt!

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Serverte bakt pigghåfilet i form, fersk, den blei vel like mykje kokt som steikt. Med potetmos spedd med fiskekraft og fløyte. Ypperleg. Var litt slu den gongen - tok sjansen på hysefilet deri også, farge form og kosistens er omtrent det same, og den fine, nøytrale smaken er også ganske lik. Ingen av gjestane oppdaga forskjellen. Fekk mykje skryt for god pigghå!

Link to post
Share on other sites

Jeg har fisket pigghå utenfor Gran Canaria. Etter å ha halt den opp 250 meter, var det bare å gripe den med de to minste fingrene like ovenfor sporden. Tommelen skal peke nedover. Så bøyes fisken som en fjær, og man griper med de ledige fingrene over hodet på den. Da har man et godt grep og kan ta ut kroken. Deretter en det bare å slå i hjel utysket og sløye den straks.

 

Tilbereding: La den surre i melk og vann. Ha på salt og pepper og spis den sammen med poteter. Det smaker godt. Før jeg visste dette, kastet jeg pigghå (samt steinbit, breiflabb, skate og hornhjell) i fjæra. Det var jo ufisk.

Link to post
Share on other sites

skinnet til pigghåen skal være som det fineste sandpapir, og meget slitesterkt.

 

Bare synd med den piggen som riper opp :lol: . Kanskje det hadde vært en ide, å pusse ned båten med en pigghå? Tipper naboene hadde lurt....

 

Ellers så høres det jo faktisk ut til at pigghå kan benyttes til mat, og endog ganske god sådan. Kanskje jeg våger meg på å filetere en slik en gang? Får sette en propp på piggen så jeg ikke stikker meg! :rolleyes: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

I min "pure"ungdom, var jeg med på skinning av pigghå.

Det var drevet stor fangst på den og mange steder var dette den store inntekts-kilden.

 

Kjøttet (som er beinfritt) ble eksportert til Frankriket.

Buklappene ble skinnet og ble eksportert til England (Fish and chips) som noen nevnte tidligere.

Finnene ble eksportert til Japan (Haifinne suppe)

Innmaten ble sortert - Tran

 

Har selv ikke smakt fisken, men min svigerfar sa hele fisken var en "deligatesse".

 

Skulle ikke hatt noe imot å spise den - den er lett å skinne og kjøttet er "driv-hvitt".

Link to post
Share on other sites

I innlegg nr. 13 skrev jeg om pigghå. I sommer hadde jeg en koselig prat med en nabo på mitt fødested. Han er tidligere fisker og er nå i åttiårene. Når du sløyer pigghåen, sa han, må du passe på så du ikke stikker hull i bukblæren. Gjør du det, kan du bare kaste fisken over bord.

Link to post
Share on other sites

Har brukt pigghå i fiskesuppe. Det fungerer helt ok.

 

Salige Per Hafslund laget seg en gang omelett av "eggene" som pigghåens avkom er festet til under svangerskapet. Den føder som kjent levende "barn". Haiomelett frister ikke. Å forløse haibarna med keisersnitt har heller ikke vært noen suksess. De har aldri vært klare for et liv uten mor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...