Jump to content

Bruke båt med drev om vinteren.


Goddis77

Recommended Posts

Føler jeg ikke har fått bruke båten fullt ut i år, og lurer på om jeg skal la den ligge ute i vinter.

Tenkte da å ta den opp for bytte av belg, oljeskifte drev, anoder, overhaling drev etc... for så å sette den utpå igjen. Hvor mye koster disse belgene til drevet? VP 280SP.

Og hva bør en gjøre med drevet mens det er av. Skal også bytte kroken for låsing av drevet.

 

Vil jeg kunne bruke båten nok til at dette svarer seg, eller blir det bare en ekstra belastning?

 

Hva kan jeg gjøre selv, og hva bør jeg overlate til andre?

Link to post
Share on other sites

Belg skifte osv kan du lett gjøre selv om du er litt nevenyttig. Når ble denne byttet sist? Du trenger ikke bytte den pånytt for å bruke båten om vinteren?

VP service manual sier skifte annen hvert år, jeg og mange andre skifter hvert år.

Pris er ca 200 kr på Biltema eller 500-600 hos volvo. Du finner uorginale hos båtrekvisita butikker til ca 350.

 

Dersom olje og anoder ble skiftet i vår kan du la det være til neste år. Jeg har båten på sjøen og bruker denne hele året. Skifter hver vår belg over drivknutene, anoder og olje.

 

Eksosbelg og kjølevannslange blir inspisert og vurdert om de er modne for bytting.

Dersom du ikke alt har service manual på drevet kan du laste ned en fra arkivet her på båtplassen.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Belger ble byttet forrige sesong. Det samme gjelder anoder og olje til drevet.

Når båten var oppe sist, ble der tatt sjekk av olje og belger. Ting så da fint ut. Båten har også hovedsaklig stått på land i begynnelsen når jeg kjøpte den.

Den må også på land snart for bytte av krok til drevet, så jeg tenkte å ta alt dette samtidig, og få spylt av båten. Bunnsmøring ble lagt på rett før sommeren. Er IKKE fornøyd med den bunnsmøringen som er på drevet idag. Er mye groe her.

Når det gjelder Nordåsvannet, har den en tendens til å fryse igjen. Nå ligger jeg rett ved innløpet til vannet inn mot Fyllingsdalen, men der blir is her også. Bare ikke så tykk som ellers.

 

Tenkte å evt ta båten opp igjen til våren igjen, for bunnsmøring og diverse... men vet ikke om en skal ta sjangsen på å vente med bytte av belgene til da...

Link to post
Share on other sites

Er kroken som holder drevet ved reversering defekt?

Ofte er det bare groing og blåskjell som hindrer at denne fungerer som den skal.

Rengjøring med rustfri sålkost gjør som regel susen.

 

Har vært godt rengjort. Kan ikke se slitasje på den, men ved sammenligning med annet drev kan den se ut som den er litt rund i kanten. Har opplevd en del i det siste at den hopper opp, så jeg vil ha det fikset skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Du kan knapt se om kroken er slitt, hvis fjærer osv er der og virker fritt, så er det nok kroken som er slitt! plagsomt når drevet spretter opp ver gang du skal bakke :cryin: OG PS PLEASE IKKE kjøp deler på biltema - biltema har mye søppel! de har nok noe bra men gamble ikke med gummibelgene går det høl/revner kan båten synke! selv handler jeg verktøy osv der men IKKE slitedeler til bil/båt! kjøpte lensepumpe/nivåbryter og båten tok plutselig inn vann og holdt på å gå ned . nivåbryteren var gåen etter 2 uker - bytta den 4 ganger på en sesong! så :nono: :sad::nonod::headbang::cryin: BILTEMA! Har maaaaaaaaaaaange skrekkeksempler fra denna sjappa - styr unna

Maritim.no har belger jeg har vært fornøyd med! :cheers::cool:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ta en telefon til Bjordal og Madsen tror jeg, og høre hva denne kroken koster.

Når det gjelder belger + anoder blir det nok maritim, eller mariensenteret i Sandviken. Har handlet fryktelig mye her før Maritim kom til byen. Har litt peng til overs nå når en guttetur til helgen gikk i vasken :headbang:

Link to post
Share on other sites

Har litt peng til overs nå når en guttetur til helgen gikk i vasken :headbang:

 

Da skulle det vel ikke by på problemer å kjøpe orginalt :cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Var nede hos Bjordal og Madsen idag. Fikk en pris på ca 1400 kroner for belg til knuten, eksos og en slange. Vet ikke, men synes dette var dyrt jeg.

Snakket samtidig om at drevet hoppet opp. Lite sansynlig at dette var krokene ifølge dem. Heller større sansynlighet at fjærene var blitt slakke. Er 4 stykker av dem der nede. Koster visst 100 lappen. Tror jeg prøver dette før jeg hopper på krokene :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har en bue under kjølen hvis det er det du mener, men Kjapp har egne bukker stående.

Tenkte mer på andre steder kanskje. Blir fort noen kroner for å ta den opp der, og opplag nærmer seg fort vettu. Men har tenkt på de en stund ja...

Tror jeg handler inn det jeg trenger først, så får vi se hvor jeg havner :smiley:

Link to post
Share on other sites

Blir fort noen kroner der ja, er jo en slipp i Skålevik som kansje du kunne hørt på også.

Men det er jo kjekkt å la den være oppe en helg når en først har den opp.

 

Er her jeg har pleid å ha båten opp om vintrene. Du mener Kjøkkelvik regner jeg med. Engelshamn Marina. Skal ta en prat med de. Er forresten i huset bortenfor at motoren min ble overhalt.

Link to post
Share on other sites

Er her jeg har pleid å ha båten opp om vintrene. Du mener Kjøkkelvik regner jeg med. Engelshamn Marina. Skal ta en prat med de. Er forresten i huset bortenfor at motoren min ble overhalt.

Kjøkkelvik mener jeg ja :yesnod:

Denne helgen bør du forresten spare på, fint vær og brann fest i byn. Ikke ta båten opp før over helgen :smash:

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var innom på shopping hos Marinesenteret idag.

 

Skaffet følgende til drevet:

 

- fjærer for VP280 drev (4stk)

- pumpe for oljeskift drev (skrus rett på tappeskruen)

- o-ringer til tappeskrue,peileskrue etc...

- belg til drivknute (har ikke eksos gjennom drevet, og kjøleslangen var ikke vits å bytte ennå sa de)

- olje til drevet (ble anbefalt å bruke Mercruser oljen deres fremfor Volvo sin. Skulle være bedre sa de)

- anoder for drevet + flapsene

 

Tror da at jeg har det som trengs for drevet. Kom tilsammen på 1400kr.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har dannet seg litt spørsmål ifm bytte av belgene:

 

- Må drevet av for bytte av belger?

- Har ikke eksos gjennom drev, så der er ikke kjøpt inn belg for dette. Regner med at der er sperret igjen hullet for dette.

- Hvor mye veier drevet hvis jeg må ta det av. Klarer jeg dette selv, eller trengs der 2 mann?

- Når ting demonteres, bør dette oljes opp igjen da? tenker på kroker, fjærer etc...

- Hvor lang tid bør jeg beregne på operasjonen?

Link to post
Share on other sites

Du må ikke ha av drevet, tyngden på ditt vet jeg ikke men mitt 270 drev greier jeg på et vi å handtere alene. Vær sikker på at det virkelig er stengt før du unlater denne belgen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...