Jump to content

Korrekt propell til NB-750 med Yanmar 4JH2UTE, 96 HK?


Haba

Recommended Posts

Hei. :flag:

 

Båten min er en NB-750. oppgitt vekt 2,5 tonn, motor Yanmar 4JH2UTE, 96 HK. Med fulle tanker og normal ferielast får jeg 3300-3350 RPM. Motorens hestekrefter er oppgitt ved 3600 RPM. Jeg er klar over dette med vekt ombord, men jeg kommer til å beholde samme vekten ombord og lurer på om det kan ha noe for seg å gå ned litt i propellstørrelse. Belaster motoren i forhold til max. oppnådd turtall p.t. dvs. ikke over 3100 RPM. Oftest mellom 2600-2900 og farten blir da heller laber.

Nåværende propell er 4 blads 18x20. Kanskje noe for stor vridning ?

Hva med å gå ned til 18x18 el. ? :rolleyes:

Synspunkter, erfaringer, råd mottas med takk.

 

hilsen

haba

Link to post

Om du sier noe om gear utvekslingen her så kan jeg komme med et forslag eller to til propell, dette er vel en typsik halvplaner vil jeg tro... Hvilken fart (og ved hvilket turtall) oppnår du på båten med nåværende system.. Toppfart og cruising

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Regner med at du har sjekket at motor er i bra trim. Du har idag 18x20 4-blads propell. Jeg ville sendt propellen til Winrace Propeller (Olle) og fått vridd den til 18x19. Han avbalanserer også propellen så det blir bedre enn ny.

Du vil da normalt øke toppturtallet med ca 200 o/min. Du vil da fint oppnå riktig toppturtall (kanksje litt mer) ved lite last ombord, og ved ferielast vil du oppnå litt i underkant av 3600 o/min (3500 kanskje). Det tror jeg.

På den måten vil du minst oprettholde toppfart, kanksje sogar få øket toppfarten noe. Motoren vil også jobbe på riktig turtall og ikke bli overbelastet.

 

Alternativt kan du selvfølgelig vri den til 18x18. Ulempen er at du kankskje mister litt toppfart ved lite lastet båt da toppturtallet kanskje blir blir noe høyere enn 3600 o/min. Du bør ikke marsje høyere enn 3500 uansett. Ta en telefon til Winrace og spør der hva han mener.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Tok en kjapp beregning her.... om denne 120 hk har standard gear på 2.45 i utv. og veier ca. 2700 kg matchvekt kommer jeg frem til dette... er litt i tvil om skrogformen jeg har valgt er helt korrekt, er litt triksing med skorgformen...

 

Men 18x20 stemmer bra og farten litt over 18 knop ser også grei utogså

 

Men som sagt det hefter en del usikkerhet mellom skrogformen og gearutvesklingen...

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 114.8 SAE hp ( 85.6 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 18.7 kts

Fuel: 7 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 78 SAE hp ( 58.5 kW) @ 3300 RPM

Cruising Speed: 15.5 kts

Fuel: 5 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 18.6 in. Pitch: 19.3 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 18.0

Pitch: 20.1

Blades: 4

 

Benytter vi samme utveksling og skrogfrom og vekt med 96 hk ved 3600 o/min... så blir det slik..

 

18x19 propell.... for 96 hk ved 3600 o/min gear 2.45,vekt 2700kg lett halvplanerskorg

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 91.8 SAE hp ( 68.5 kW) @ 3600 RPM

Max Speed: 16.8 kts

Fuel: 6 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 73 SAE hp ( 54.1 kW) @ 3300 RPM

Cruising Speed: 14.9 kts

Fuel: 4 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 18.4 in. Pitch: 18.5 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 18.0

Pitch: 19.0

Blades: 4

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Utregningen din stemmer jo bra den da, Sydvesten. Når Haba også kan gi info om hvordan turtall og fart er med nåværende propell, 18x20 - 4 bl. så kan ikke 18x19 bli mye feil.

Å vri den er også mye rimligere enn kjøp av ny. Fordelen med å kjøpe ny er jo at du også får en reservepropell (den gamle).

 

 

PS!

Har forresten hatt samme båt (nesten da :blush: ), en NB 740 for en del år siden. Den hadde bare en 55 Hk Yanmar. Maks fart var ca 13 knop. Tror det var en 17x13, 3 blad på den, og utvekslingen var vel den samme 1:2,45 såvidt jeg husker.

Likte båttypen veldig godt - en kjekk båte med større plass enn mange tror. Ståhøyde i kabinen med fast køyer og salong for 4 i en 24 foter er ikke dårlig. Særlig når man også har og plass bak på akterdekk, nesten bedre enn mange 30 fotere.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

:smiley: Hei igjen.

Takker for alle bidrag. Noe å tenke på her.

Jo, motoren er i bra trim den. Det var spørsmål om gear og utveksling. Jeg har kon-gear KM4, utveksling 1:2,63. Fart og turtall: Med ferielast og et turtall på 2800 RMP får jeg omlag 8,5 kn. Lett båt, ikke feriepakket og med halve tanker har jeg oppnådd 14,7kn på full blås. Nå må jeg legge til at jeg har montert kalesje, har hengende gummibåt og påhenger på hekken, så det utgjør jo ekstra vekt.

Kan vel ikke vente annet enn at farten avtar. Men tror likevel at 1 tomme stigning lavere ville vært mer gunstig en nåværende 18x20, 4 blads prop.

 

med beste hilsener

Haba

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...