Haba Startet 12.September.2006 Del på Facebook Startet 12.September.2006 Hei. Båten min er en NB-750. oppgitt vekt 2,5 tonn, motor Yanmar 4JH2UTE, 96 HK. Med fulle tanker og normal ferielast får jeg 3300-3350 RPM. Motorens hestekrefter er oppgitt ved 3600 RPM. Jeg er klar over dette med vekt ombord, men jeg kommer til å beholde samme vekten ombord og lurer på om det kan ha noe for seg å gå ned litt i propellstørrelse. Belaster motoren i forhold til max. oppnådd turtall p.t. dvs. ikke over 3100 RPM. Oftest mellom 2600-2900 og farten blir da heller laber. Nåværende propell er 4 blads 18x20. Kanskje noe for stor vridning ? Hva med å gå ned til 18x18 el. ? Synspunkter, erfaringer, råd mottas med takk. hilsen haba Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret fra Riktig propell ? til Korrekt propell til NB-750 med Yanmar 4JH2UTE, 96 HK? Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om, for mer informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Om du sier noe om gear utvekslingen her så kan jeg komme med et forslag eller to til propell, dette er vel en typsik halvplaner vil jeg tro... Hvilken fart (og ved hvilket turtall) oppnår du på båten med nåværende system.. Toppfart og cruising Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
olpi Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 (redigert) Regner med at du har sjekket at motor er i bra trim. Du har idag 18x20 4-blads propell. Jeg ville sendt propellen til Winrace Propeller (Olle) og fått vridd den til 18x19. Han avbalanserer også propellen så det blir bedre enn ny. Du vil da normalt øke toppturtallet med ca 200 o/min. Du vil da fint oppnå riktig toppturtall (kanksje litt mer) ved lite last ombord, og ved ferielast vil du oppnå litt i underkant av 3600 o/min (3500 kanskje). Det tror jeg. På den måten vil du minst oprettholde toppfart, kanksje sogar få øket toppfarten noe. Motoren vil også jobbe på riktig turtall og ikke bli overbelastet. Alternativt kan du selvfølgelig vri den til 18x18. Ulempen er at du kankskje mister litt toppfart ved lite lastet båt da toppturtallet kanskje blir blir noe høyere enn 3600 o/min. Du bør ikke marsje høyere enn 3500 uansett. Ta en telefon til Winrace og spør der hva han mener. Redigert 12.September.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
battello Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 I min NB-750 har jeg 4JH3-DTHE motor på 120 hk. Propellen er 4 blads 18x20. På maks turtall, 3800 o/min (som også er spesifisert som maks for denne motoren), får jeg ca 18 knops fart. Så jeg vil tro at med 96 hk motor er 18x20 for mye, kanskje 18x19 ville være bedre? Sitér dette innlegget -battello Link to post
Sydvesten Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Tok en kjapp beregning her.... om denne 120 hk har standard gear på 2.45 i utv. og veier ca. 2700 kg matchvekt kommer jeg frem til dette... er litt i tvil om skrogformen jeg har valgt er helt korrekt, er litt triksing med skorgformen... Men 18x20 stemmer bra og farten litt over 18 knop ser også grei utogså Men som sagt det hefter en del usikkerhet mellom skrogformen og gearutvesklingen... RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 114.8 SAE hp ( 85.6 kW) @ 3800 RPM Max Speed: 18.7 kts Fuel: 7 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 78 SAE hp ( 58.5 kW) @ 3300 RPM Cruising Speed: 15.5 kts Fuel: 5 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 18.6 in. Pitch: 19.3 in. Blades: 4 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 18.0 Pitch: 20.1 Blades: 4 Benytter vi samme utveksling og skrogfrom og vekt med 96 hk ved 3600 o/min... så blir det slik.. 18x19 propell.... for 96 hk ved 3600 o/min gear 2.45,vekt 2700kg lett halvplanerskorg RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 91.8 SAE hp ( 68.5 kW) @ 3600 RPM Max Speed: 16.8 kts Fuel: 6 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 73 SAE hp ( 54.1 kW) @ 3300 RPM Cruising Speed: 14.9 kts Fuel: 4 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 18.4 in. Pitch: 18.5 in. Blades: 4 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 18.0 Pitch: 19.0 Blades: 4 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
battello Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Jo, det stemmer at utvekslingen på min 120 hk motor er 2.45. Beregningene ser ser bra ut. Jeg holder vanligvis 3300 o/min på vanlig marsjfart og går da med 13-14 knops fart. Noe mindre en beregningen din viser, men her kommer jo skrogformen inn i bildet. Sitér dette innlegget -battello Link to post
olpi Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 (redigert) Utregningen din stemmer jo bra den da, Sydvesten. Når Haba også kan gi info om hvordan turtall og fart er med nåværende propell, 18x20 - 4 bl. så kan ikke 18x19 bli mye feil. Å vri den er også mye rimligere enn kjøp av ny. Fordelen med å kjøpe ny er jo at du også får en reservepropell (den gamle). PS! Har forresten hatt samme båt (nesten da ), en NB 740 for en del år siden. Den hadde bare en 55 Hk Yanmar. Maks fart var ca 13 knop. Tror det var en 17x13, 3 blad på den, og utvekslingen var vel den samme 1:2,45 såvidt jeg husker. Likte båttypen veldig godt - en kjekk båte med større plass enn mange tror. Ståhøyde i kabinen med fast køyer og salong for 4 i en 24 foter er ikke dårlig. Særlig når man også har og plass bak på akterdekk, nesten bedre enn mange 30 fotere. Redigert 12.September.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 14.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2006 (redigert) Hei igjen. Takker for alle bidrag. Noe å tenke på her. Jo, motoren er i bra trim den. Det var spørsmål om gear og utveksling. Jeg har kon-gear KM4, utveksling 1:2,63. Fart og turtall: Med ferielast og et turtall på 2800 RMP får jeg omlag 8,5 kn. Lett båt, ikke feriepakket og med halve tanker har jeg oppnådd 14,7kn på full blås. Nå må jeg legge til at jeg har montert kalesje, har hengende gummibåt og påhenger på hekken, så det utgjør jo ekstra vekt. Kan vel ikke vente annet enn at farten avtar. Men tror likevel at 1 tomme stigning lavere ville vært mer gunstig en nåværende 18x20, 4 blads prop. med beste hilsener Haba Redigert 14.September.2006 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.