Jump to content

På jakt etter båt, Askeladden 645 Beetle

VilHaBaat

Recommended Posts

Hei,

Har begynt å tenke tanken på å kjøpe meg en båt. I første omgang en båt man kan bruke til dagsturer, og også helgeturer. Har kikket litt på Askeladden 645 Beetle og synes denne virker ganske ok. Ser på finn.no at denne ligger på ca +-400'. Er dette en fornuftig pris?? Ser også at en del av båtene som er tilsalgs har en Mercrusier 120hk diesel, noen som vet noe om denne?? PS: diesel er et MUST....

Takker for svar....

Skal du ha diesel på en Beetle så er vel det eneste valget 1,7DTI?

Nicket Bella har hatt en Beetle, og jeg har prøvekjørt båten hans en kort tur. En fin båt synes jeg. Den er ganske kompakt båt med fiffige løsninger. Med 1,7DTI synes jeg den aksellerer fint. Toppfarten ligger vel på +/- 30 knop.

1,7DTI er etter min mening en fin. liten motor. Har hatt en slik et par sesonger i en Nidelv 690 og vi var godt fornøyd, Vi sleit litt med oljesvetting, men det ble fikset på garanti. Har også hørt om et par tilfeller av turbohavari og brente ventiler, men denne motoren går i mange båter - og mitt inntrykk er at det er en fin motor. Du må regne med litt ekstra "diesel rakling" på tomgang På 2000 Omin begynner turboen å lade og da går motoren bra. 22 fots båt er nok på grensen av hva denne båten takler greit - så båten blir ikke overmotorisert med denne motoren.

Som alle andre turbomotorer liker de nok å bli kjølt litt ned før du slår den av - dvs at det nok er fordelaktig å gå på litt lavt turtall noen minutter etter hardkjøring for å kjøle turboen

Jeg vil anbefale deg å ha trimflaps på båten. Den legger seg en del mot vinden når det blåser litt og flaps vil også hjelpe å få båten raskere i plan om båten er tungt lastet

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...