Auriga Startet 12.September.2006 Del på Facebook Startet 12.September.2006 Hallo! Er det noen som har forsøkt å bytte topp på AQ 151B med en topp fra en bilmotor? Har hørt at dette er mulig.Delene blir en god del rimeligere da... Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Den passer men du vil ikke få ordentlig ytelse da porting (innsug) på biltoppen er snevre enn originaltoppen til 151 motoren. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Auriga Svart 12.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2006 Er det snakk om et stort effekttap? Det er vel fordi kammen på båttoppen er kvassere? Fikk tak i en topp fra en B23, men den så ikke ut til å passe helt. Bl.a.var det en kjølekanal ekstra på biltoppen. Vet noen om det er en spesiell topp som passer? B230A? B230E? B230K? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Jeg bygde om en AQ145 en gang fra orginal topp til biltopp. Den orginale toppen hadde korrodert en del og var moden for utbytting. Flyttet over camen til den andre toppen, men det var eneste endringen jeg gjorde. Alt passet helt perfekt foruten et ekstra uttak til kjølevann som jeg proppet igjen med en skrue. Merket ikke noe effekttap i det hele tatt, nesten motsatt. Men dette kan ha sammenheng med at den gamle toppen var sliten. Sitér dette innlegget Link to post
Auriga Svart 12.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2006 Samme sak da jeg fik tak i en b23-topp som jeg tenkte å bytte over til. Merket du noen problemer i forhold til kjøling etter at du plugget uttak til kjølevann? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 Nei. Dette var et eget uttak for å hente ut vann til kjøleregister for å varme kupeen i bilen. Kanalene er de samme, men bare et uttak ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 12.September.2006 Del på Facebook Svart 12.September.2006 På 140 og 145 motoren kan man sjonglere med topper fra bil bare man husker riktig kam. På 151 motoren som forøvrig også er borret originalt fra 2,3 til nærmere 2,5 ltr så BØR man bruke den foreskrevne toppen. Altså den som er portet opp. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
NilsPils Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 ......Delene blir en god del rimeligere da... Og så kan en lure på hvorfor båtfolket skal betale mye mer for det samme. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Larspo Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 Er luksus å ha båt, og dermed også luksuspriser. Kan du deg fatte at en starter fra VP koster 4000, mens til bil 1000,- for samme starteren. Eneste forskjellen er er at den er gnistfri. Måten de har løst dette på er å montere et "gitter" på den for å forhindre at gnister kommer ut. 3000,- pr. gitter er bra betalt. En ny topp til AQ145B kostet forøvrig 11.000,- sist jeg kikket. Da fikk jeg med CAM på kjøpet (whohoo). Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 13.September.2006 Del på Facebook Svart 13.September.2006 Om en har tilgang til et noenlunde utstyrt mekanisk verksted er det jo ikke all verden å porte en topp. Jeg ville sjekket litt rundt. Et hvert bil-mekke miljø med respekt for seg selv kjenner "noen" som kan porte topper. Den tiden jeg skrudde gamle bobler var det ikke mange av mine meningsfeller som ikke hadde portet toppen eller innsuget. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Auriga Svart 13.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2006 Jeg forstår litt lite av dette med porting, men takk for alle som gir meningsfylte svar om bil/båtdeleproblematikken. Jorg-1 var inne på at 151-motoren burde ha original topp. Er det noen som har prøvd å sette på biltopp på denne motoren, og event. hvilken motor bør den da helst komme fra? Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Porting består i å lage større ventiler enn originalt. Med andre ord må ventilene byttes. Varierer om ventilene er like dimensjon, eller om innsuget lages forskjelling fra avgassventilen. Porting gir større innsug og avgass enn standard, på samme måte som enkelte kamakslinger også løfter høyere enn standard-akslingen. Imidlertid vil oftest en porting medføre ny kamaksling da profilen på denne må gi en fyllingskarakteristikk (og eksostømming for den del) som er avpasset til dimensjonen på ventilene. Ofte vil portingene bestemmes av hvor stor plass det er i topplokket. Vanlig problem på boble-motorene er at det blir for lite gods igjenn mellom ventilene og mellom ventilene og tennpluggen. Her sprekker det lett ved for stor porting og for hard kjøring. Dette burde imidlertid ikke være problemet på volvotoppene i og med disse også blir levert slik på marinemotorene. Et annet poeng med proting er at en ofte bør utvide både innsugs- og utblåsingskanalene tilsvarende som ventilene økes. Ikke noe poeng å utvide ventilene om innsugingskanalene har innsnevringer. Dette er imidlertid en enkel jobb for litt håndarbeid med fil, eller med en dremel. Husk å polere opp dette så slett som mulig for ikke å få turbulent luftstrømning og dårligere effekt. Sitér dette innlegget Oso Link to post
index Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Porting består i å lage større ventiler enn originalt. Porting er vel strengt tatt bare det å utvide tversnittet på kanalene? At man i tillegg velger å beytte større ventiler er jo naturlig, men dette er ikke en del av portingen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ooma Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Porting er vel strengt tatt bare det å utvide tversnittet på kanalene? At man i tillegg velger å beytte større ventiler er jo naturlig, men dette er ikke en del av portingen... Jepp, enig. Men for å få effekt ut av dette må man også gjøre noe med ventilene da disse ellers står for en insnevring. Da kan tre ting gjøres. Lengre åpningstid på kamakslingen (fordrer egentlig ikke større porter), større åpning på ventilene (høyere kam), eller større ventiler. Oftest må vel ventilene økes i størrelse for å oppnå en god effekt? Jeg trodde ventilene var øket på VP sine motorer. Om det bare er kanalene som er øket tverrsnitt på så er det jo en særdeles hyggelig og overkommelig jobb å bytte til en bil-topp. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Nils_Ragnar Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 (redigert) 151 motoren (i alle fall min 151C) har en topp med støpenr 531. Denne er ganske lik volvos 405 topp, og begge disse ble brukt på GLT og Turbo biler. 405 toppen finner du på en 2,3L GLT (B23E) og 531 toppen, som er den du skal ha, finner du på 940 Turbo i alle fall. Sikkert 740 turbo også. Det eneste som er forskjellig på disse to toppene og en "vanlig" 530 topp (til f.eks B21/23) er at de har litt bedre flow på innsug og eksos. I tillegg har 531 toppen tennpluggen på en litt gunstigere plassering. I praksis betyr det at du evt taper 5-10% effekt hvis du bruker en 530 topp. Denne kan portes (av fagfolk) til å gi omtrent samme flow verdier som de to andre toppene. Ventilene er like store. Den toppen som IKKE kan brukes er den som har støpenr 631. Den er beregnet på motorer som har forbrenningskammeret i toppen av sylinder/stempel, og kan derfor ikke brukes på AQ151. En 405 eller 531 topp fra en bil er beregnet for innsprøytning. Derfor må du i tillegg til å plugge kjølevannsuttaket til varmeapparatet, også plugge hullene der dysene normalt står. Dette gjøres enklest med gjengetapp, skrue og locktite. Under eksosportene er det også huller til EGR styringssystemet på en blitopp, og disse må også plugges. Ellers må alle pinboltene ut på eksos og innsug, men det er somregel en enkel sak hvis du har tilgang på en blåselampe til å varme litt med. Toppen på min AQ151C hadde tæring rundt eksoskanalen på sylinder nr 4. Istedenfor å bytte topp, sveiste jeg i der det manglet material, og deretter fikk jeg et maskineringsfirma til i sette den i en fresebenk og legge samme høyde på alle eksoskanalene etterpå. I tillegg måtte jeg plane anleggsflaten mot blokka, for toppen hadde slått seg en del under sveisingen. Dette kom på ca 3000kr, og har fungert fint i to år nå. Bruker du en biltopp som har gått 200' km må du sansynligvis skifte styringer og slipe ventiler, så det er ikke billig å bygge om den heller. Alternativet kan jo være hvis du kommer over en 530 topp i bra stand. Da taper du 5-10% effekt, men slipper å plugge dysehull og EGR hull. 11000kr for en NY komplett topp er kanskje ikke så galt hvis du ikke kan gjøre ombyggingen og overhaling selv. Lykke til Nils Ragnar Redigert 14.September.2006 av Nils_Ragnar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nils_Ragnar Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Her kan du lese litt om forskjellen på en 531 og en 530 topp: http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Head...ead_531_530.htm Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Kan legge til at ved tæring på syl 4 eksosen...som er et vanlig problem...finnes det ei hylse å banke inn som skjærer seg inn i alu godset.Er en nødløsning men holder faktisk noen år. Mener å ha fått tak i denne på La-Sa på Vækerø. Ved tæring på syl 4, bør manifolden sjekkes grundig for rust i bakre seksjon som gjør at saltvann blir liggende igjen etter man stanser motor. Forøvrig hadde Nils Ragnar flere fine opplysninger..... Lykke til. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Auriga Svart 14.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2006 Takk for gode svar fra alle sammen! Det er ikke helt enkelt å holde hodet kalt, men det ser for meg enklest ut å bruke en 530-topp. Jeg har kyndige medhjelpere, men porting er ikke noe jeg har lyst til å begynne med. Og et lite effekttap kan jeg leve med! Forøvrig kjenner jeg igjen problematikken med tæring rundt eksosutløp fra 4. syl. godt fra mine 2 eierforhold til 151-motoren. Og på min siste - som nå skal ha ny topp - er en slik ring (som kanskje La-sa har) satt inn. Imidlertid har et stort stykke av godset også sprukket av. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Siste info,,,,,så skal jeg ikke blande meg mer.... ...hadde selv STOR tæring på syl 4...fikk sandblåst området, sveiset opp og slipte med båndsliper og med hjelp av rettholt så ble dette 100%.... Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Auriga Svart 15.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2006 Takker så meget for klok innblanding! Er det ikke derfor vi har denne plassen da:))) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.