Jump to content

Kvalitet på uorignal syrefast Bruce anker

Larspo

Recommended Posts

Jeg skal ha et nytt anker til min båt på 29 fot og ca. 4 tonn i baugen montert på vinsj med kjetting. Jeg har hatt et danforth anker tidligere uten spesielt positive resultater i sand (gled hele tiden). Jeg tenkte derfor å prøve meg med et brucke anker isteden.

Jeg har fått tilbud om et nytt bruce kopi på 10kg i syrefast av en forhandler til 600,- Synes dette var veldig billig, men det står også "made in china" på det. Har lest på tidligere poster i forumet her at syrefast har mindre kvalitet i stålet over tid med belastning.

Mine spm. er da som følger. Holder det med 10kg, eller bør jeg opp i 15kg? Syrefast gjør seg bedre i baugen enn rustfritt, men lite poeng om ankeret knekker under belastning. 600,- for ankeret er grisebillig etter min mening, men kan det være noe annet bak (har også litt mistanke at forhandleren tar betalt for rustfritt og ikke syrefast, selvom jeg har bedt de om å dobbelsjekket akkurat dette).

Hmm. dette hørtes veldig billig ut - vet at rustfrie selges for rundt 2500,-, og da hender det at det blir brune flekker på det etter en stund - og det kommer fra Kina. Og vi snakker da om 10 kg.

Har du problemer med å få Danforth til å sitte i sand, må det være for at du ikke får festet det - dvs at det sklir oppå sanden - får du først "vingene" ned i sanden tror jeg ingen andre sitter noe bedre. Jeg har ved noen anledninger måtte hjelpe det ned ved bading.

Imidlertid har jeg Bruce idag, og oppfatter Danforth mer som et spesialanker for nettop sand.

-ko

Med kjetting og 10 kg bruce-kopi har du mer enn tungt nok anker, ingen grunn til å gå opp til 15 kg. Bare kjettingen veier fort 40-50 kg avhengig av lengde og tjukkelse. Hadde du hatt en tau-vinsj hadde det vært greit med et tyngre anker, men du har god margin med 10 kg bruce-kopi og kjetting.

Hmm. dette hørtes veldig billig ut - vet at rustfrie selges for rundt 2500,-, og da hender det at det blir brune flekker på det etter en stund - og det kommer fra Kina. Og vi snakker da om 10 kg.

Det står syrefast på ankeret (på en etikett), og det er heller ikke magnetisk. Det er noen små brune flekker rundt hvor skriften er gravert ned, men ikke ellers på ankeret (det har heller ikke vært brukt). Har også et orginalt syrefast engbo anker og det ser tilsvarende ut (også der er det litt brundt rundt nedfreset skrift).

Iflg. Oslo Maritime så er det stort nok, så da byr ikke det på noen problemer. Gjennstående spm. er da om kvaliteten er noe jeg burde styre unna eller om dette fint lar seg bruke til "alsidig bruk". Brukes mest når jeg er ute å fisker, eller skal ligge litt på svai i noen timer på en badeplass el. Dette er ment som et supplemang til engbo-ankeret jeg har akter.

Det er vel ikke unormalt at rustfritt stål, også "syrefast" kan få brune flekker. Problemet med ikke syrefast i sjøvann er vel som regel groptæringer?

Jeg har noen hørt mange stygge rykter om om bruce kopier. Men har noen virkelig opplevd noen som har brukket/gått i stykker? 10 kg bruce ankere brukes med ned til 6mm kjetting. Vil det ikke da alltid være kjettingen som er svakest?

Anbefaler ellers eventuelt syrefast kjetting til syrefast anker.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Alt kan ryke, men det gjør vel også orginalt bruce. Spørsmålet er eg. ikke om det er noen som har erfart at uorginalt bruce knekker, men at et uorginalt knekker før et orginalt. For å få svar på oppgaven, så bør det sammenlignes hvor mange som har orginal bruce/hvor mange som knekker og hvor mange som har kopi/og som knekker.

Har selv hatt bruce fra biltema, og fungert greitt det, men hva hvis ankeret havner i benn mellom en fjellsprekk og blir trekt med stor kraft i en retning som er svak for ankeret. Er det naturlig at det bøyer seg, eller sprekker?

Jeg har fått tilbud om et nytt bruce kopi på 10kg i syrefast av en forhandler til 600,- Synes dette var veldig billig, men det står også "made in china" på det. Har lest på tidligere poster i forumet her at syrefast har mindre kvalitet i stålet over tid med belastning.

Syrefast gjør seg bedre i baugen enn rustfritt, men lite poeng om ankeret knekker under belastning. 600,- for ankeret er grisebillig etter min mening, men kan det være noe annet bak (har også litt mistanke at forhandleren tar betalt for rustfritt og ikke syrefast, selvom jeg har bedt de om å dobbelsjekket akkurat dette).

Generelt er et rustfritt anker glattere enn et galv. og vil grave seg lettere ned i sand/leire.

Syrefast har ingen 'innebygget sykdom' som gjør at stålet blir svekket over tid. Jeg kan komme med dyptløyende teorier som viser at det motsatte er tilfelle. gjelder de fleste metaller. Trolig vil ankeret ditt aldri komme opp i slik belasting at forholdet vil inntre.

Forskjellen på 'rustfritt' og 'syrefast' er tilsats av ca. 2% molybden i sistnevnte. Man skal være mer enn oppegående for å kunne se forskjellen. Rustfritt (eks. AISI 301) vil ruste lettere i saltvann enn syrefast (eks. AISI 316). Poler ankeret om våren, så holder det vel hele sommeren. Det er kun en kosmetisk greie. Selger har vel heller ikke mulighet til å sjekke forholdet, annet enn ved spektralanalyse, eller stole på utsagn fra produsenten.

Hulda har to stk 20 kg. galv. Brucekopier. Når jeg skal ligge til for natten, tauer jeg ankeret til ikke båten trekker særlig mer. Det skal blåse noe innmari før presset på ankeret blir høyere enn trekkraften fra båten. Når winchen ikke greier å løsne ankeret, bruker jeg motorkraft og brekker ankeret løs. Ingen bøying, ingen skade og det hadde jeg heller ikke forventet.

Jeg har dog en annen Brucekopi liggende i garasjen der skålen er sveiset til leggen og deretter galvanisert. Det ankeret stoler jeg ikke på. Det blir nok liggende i garasjen inntil det går på fyllinga.

Så bekymre deg ikke, kjøp du ankeret.

Forskjellen på 'rustfritt' og 'syrefast' er tilsats av ca. 2% molybden i sistnevnte. Man skal være mer enn oppegående for å kunne se forskjellen.

Rustfrie kvaliteter vil vel være svakt magnetiserbare, mens syrefaste er helt upåvirket av en magnet. Eller tar jeg feil nå?

Forøvrig vil vel også syrefast stål kunne ruste hvis det ikke får tilstrekkelig tilgang til oksygen. Jeg har sett det på pushpiten hvor jeg har hatt en tape rundt røret. Akkurat i overgangen mellom tape og stål kan jeg se at det har kommet litt "rust". Dog ikke mer enn at jeg kunne gni det bort med et vanlig viskelær.

Så bekymre deg ikke, kjøp du ankeret.

Helt enig!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Rustfrie kvaliteter vil vel være svakt magnetiserbare, mens syrefaste er helt upåvirket av en magnet. Eller tar jeg feil nå?

Forøvrig vil vel også syrefast stål kunne ruste hvis det ikke får tilstrekkelig tilgang til oksygen. Jeg har sett det på pushpiten hvor jeg har hatt en tape rundt røret. Akkurat i overgangen mellom tape og stål kan jeg se at det har kommet litt "rust". Dog ikke mer enn at jeg kunne gni det bort med et vanlig viskelær.

Helt enig!

Hahaaaa... Du blander litt. Tror du tenker på Duplex og Super Duplex. De er blanding av austenitt og ferritt. Austenitt reagerer ikke på magnet. 301, 302, 304, 316 er alle austenitt. Dog har det kommet deler som er stemplet 'AISI 316' som tiltrekkes av magnet. Trolig er disse detaljene sjokk-kjølt fra drøye 1000 grader og ned til under 300. Da beholder man en del av ferritten som finnes i fasen ved 1000 grader. Sikkert noe slikt som skjer i produksjonsprosessen.

Ellers er observasjonen med 'tildekkingskorrosjon' korrekt, på slike steder kan det også utvikle seg groptæring. Begge kan være nokså hurtige. Jeg var med å inspisere noen hundre meter med kjemikalierør på Ula en gang i tiden. Der hadde man tapet fast varmekabler til rørene og dekket med isolasjon. En gang i uken ble hele plattformen spylt ned med brannslangene. Hvilket tilførte stadig litt elektrolytt til isolasjonen. Denne ble over årene stadig sterkere, ettersom nytt sjøvann ble skvettet på. Til slutt kom det en liten lekkasje. Jeg fant også korrosjon der noen hadde merket rørene med fettstift. I kanten på skriften var det rustangrep.

Senere sluttet man å vaske hele greia med sjøvann. Vi fikk utdelt kost og feiebrett.

Når hulda ikke stoler på ankeret som er sveiset, bør han være forsiktig med å stole på rustfrie Bruce kopier over hodet. De kan være sveiset. En dyktig leverandør av rustfrie ankere vil slipe sveisen og polere så alle spor er slettet.

Jeg har selv sett produksjon av Danforth lignende ankere i utlandet. Ingen kunne, uten ekstra hjelpemidler (f. eks ultralyd, syretest, ...), se at disse var sveiset. Sveisen var nærmest symbolsk i størrelse, og jeg ville ikke stolt på disse.

Ellers kan sveising, også av ankere, være OK dersom sveisetverrsnittet er stort nok og sveis og varmebehandling riktig utført. Rustfritt 18/8 er et meget kurant materiale å sveise. Bruce geometrien innbyr dessuten til en sveiset løsning. Jeg skulle ikke hatt noe problem med å designe en sveiset løsning som du ikke kan dra i stykker med noen aktuell kjettingstørrelse.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Når hulda ikke stoler på ankeret som er sveiset, bør han være forsiktig med å stole på rustfrie Bruce kopier over hodet. De kan være sveiset. En dyktig leverandør av rustfrie ankere vil slipe sveisen og polere så alle spor er slettet.

Man må skille litt mellom snørr og barter. Sveiset støpegods stoler jeg i utgangspunktet ikke på uten at kvaliteten er godkjent. Når det ser ut som den jeg har liggende i garasjen, har jeg ingen tillit hverken til produsent eller sveiser. Det poregreiene der tar jeg ikke ombord.

Ellers har jeg ingen problemer med sveis. Hulda er sveist fra bunn og opp, forskjellige materialer. Hulda har studert sveiseteori.

Hvis noen produsent gidder å gnukke på et anker slik at sveisen ikke synes, helt greit. Det må da være mye rimeligere å støpe en Bruce i en smell og være ferdig med det.

Hvis du kjøper "uorginal kopi" så sjekk brukererfaringer!

Da jeg overtok åten var den utstyrt med en CQR kopi. Så helt lik ut, og CQR skal jo være bra anker.

Erfaring viste at for å få denne kopien til i det hele tatt å virke, måtte det i så fall graves ned manuellt!

Koh: Har du problemer med å få Danforth til å sitte i sand, må det være for at du ikke får festet det - dvs at det sklir oppå sanden - får du først "vingene" ned i sanden tror jeg ingen andre sitter noe bedre. Jeg har ved noen anledninger måtte hjelpe det ned ved bading.

Blir nesten som Koh skrev i starten av denne tråden, at han av og til måtte bade. Dette er høyest uaktuellt for meg...å kaste skjorta for å feste ankeret...og kanskje på 5-6 meters dyp i tillegg. Da "driter" jeg heller i å ankre opp og finner meg en annen havn.

• 2 uker senere...
Hei,

Kan man spørre hvilken leverandør dette er? Jeg må ha nytt anker til min båt også, det er en 32 fot, 4-5 t og jeg har ikke tenkt å henge på mer en 10 kg

Det var Ragnar Ringstad I Fredrikstad (Volvo Penta) som førte dette ankeret. Fikk til og med 15% rab. for at det var et anker han ville bli kvitt før ny sesong.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...