Jump to content

BlueChart g2 - bedre kartografi?


Akult

Recommended Posts

Garmin hevder i sin reklame at nye BlueChart g2 inneholder en mykere og bedre integrasjon av kartgrafikk, som gjør panorering, zooming og scrolling enda lettere enn tidligere.

 

BlueChart g2 skal videre inneholde rikholdig fargespekter og utbedret skyggelegging for enklere tolkning og forbedret visning. Det er tilføyd mer informasjon og flere detaljer på landsiden med kystveier, serviceinformasjon og tettstedområder.

 

Samtidig skal de ha beholdt BlueChart sin tilpasning for å ligne de tradisjonelle papirkartene.

 

Funderer litt på om jeg skal bytte til g2, men har ikke sett noen Garmin-produkter med g2 installert. Jeg ønsker derfor å høre om noen av BP-medlemmene har erfaring med g2, gjerne en sammenligning i forhold til de tradisjonnelle BlueChart.

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke de viser loddskudd med dybde, uten at du holder cursor over + tegnet. mao så baserer de seg på fargekoder om hvor dypt område er, litt tungvint når du kjører inn et sted som alt er blått, da må du skjekke alle skjær manuelt.

Jeg har nylig gått til anskaffelse av en GPSMAP 292Ci med BlueChart G2 kart. Må innrømme at jeg ikke har fått prøvd dette skikkelig ut, men mener selv at kartene har blitt bedre enn tidligere versjon. Umiddelbart vil jeg si at loddskuddene fortsatt er tilstede med dybdevisning, kanskje ikke i like stort omfang, samtidig som at grunner er mere logisk merket. Problemet fra tidligere versjoner hvor du kunne få farlig skjær henvisning på "grunner" ned til 200m dybde virker til å være borte. Dette forurenset jo kartbildet veldig. Videre har de fått plass til veier og veinavn i nærheten av sjøen, og dette er jo praktisk når man ligger i ukjente havner.

Skal sjekke litt og gi tilbakemelding når jeg har fått prøvd dette skikkelig ut. Dere må gjerne gi tips om hva dere ønsker tilbakemelding på.

 

MVH

Kito

Landkrabbe denne helga :headbang:

Link to post
Share on other sites

Dette er en liten avstikker i forhold til tema i tråden, men siden de som leser denne trolig er Garmin-eiere kan det kanskje være av nytte å vite.

 

Fra tid til annen må skjermen rengjøres. Jeg gjør oftest dette med ren klut eller mykt papir lett fuktet i vann. Det er gjort mange ganger, men en varm dag forsvant plutselig store deler av anti-refleks belegget...(!) Jeg brukte da et helt rent, mykt og fuktig tørkepapir. Det var støv på skjermen, men ingen fingeravtrykk eller fettmerker som jeg kunne se.

 

Jeg sendte skjermen inn og fikk raskt sendt ny uten diskusjon. Den nye skjermen var merket med følgende:

 

This lens is coated with special anti-reflective coating which is very sensitive to skin oils, waxes and abrasive cleaners. Cleaners coontaining ammonia will harm the anti- reflective coating. It is very important to clean the lens using an eyeglass lens cleaner which is specified as safe for anti-reflective coating and a clean, lint-free cloath.

 

Jeg var rimelig sikker på at dette belegget lå på innsiden av glasset, men det er tydeligvis ikke tilfelle. Dette gjelder 2010C og 3010C - men sikkert også de andre Garmin-produktene. Kjekt å vite...

 

Ellers venter jeg også på at noen skal dele sine erfaringer med BlueChart g2...

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Jeg har nylig gått til anskaffelse av en GPSMAP 292Ci med BlueChart G2 kart.

 

Vurderer samme plotter.

Har du fått testet den noe mer?

hva er dine erfaringer med plotteren og kartverket?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Noen som har fått skjekket om bluechart g2 har dybder på alle skjær eller ikke? PS uten å bruke cursor over + tegnet.

 

Tror faktisk det er dårligere, desverre. Trykket litt på en med g2 kart og får ikke opp dybde på +(grunner) uten å trykke på disse. Det er merket ganske godt med farger der det er grunnt, men f.eks, skal du inn langs land der det er mindre enn f.eks 5 meters dybde, så er jo alt blått, er der et + her må du bort å trykke med cursor for å se dybden

 

For meg er det for dårlig, med høy fart etc. Så må man kunne lese dette direkte.

 

MEN jeg vil understreke at jeg kun har trykket litt på disse g2 kartene, og ikke fått tid til å se nøye på innstillinger etc. Så tilbakemeldinger fra noen ser jeg frem til.

 

Det å få foto av havner etc. er nytt, men ikke viktig for meg.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg har akkurat tatt i bruk en 420 med G2vision kart.

 

Først så stilte jeg inn feil og så ikke alle loddskudd men så fikk jeg stilt dette inn og jeg synes bildene er hakket bedre enn Navionics som jeg hadde inntil jeg kjøpte denne.

 

Det jeg gjorte feil med innstilligen var at jeg la inn feil innstilling på egen båt , man legger inn båtens dybde og høyde og legger man denne f,eks til 30cm dyp istedet for 2meter og dette i kombinasjon med visnings innstillinger så viser ikke kartet dybder som alikevel ikke er av interesse for min båt.

Jeg TROR det var dette som gjorde at jeg ikke så alle dybdene i begynnelsen , ihvertfall så ble alt mye bedre etter endel innstillinger.

 

Det er flere kartvisninger på dette kartet.

Navigasjonskart = vanlig med loddskudd osv

Fiskekart ? = vanlig men uten loddskudd og fyrsektorer osv (ikke sjekket dette så mye ut men det så slik ut)

Birdseye = ser ned på båten bakfra og framover , da ser man høyde på holmer og skjær osv , ganske coolt men blir sikkert ikke så mye brukt.

Fisheye = da ser man bak båten under vann

Flyfoto har jeg ikke fått til å funke enda , mulig jeg ikke har vært i havner med flyfoto enda men jeg har ikke satt meg inn i hvordan det virker.

 

Plotteren er lynrask sammenlignet med raymarinen jeg byttet ut.

Link to post
Share on other sites

Takker for synspunkter enzo.

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vurderer å bytte ut min Garmin 182C med en 520 eller 525. Da er det også naturlig å basere seg på g2, men jeg er også usikker på om jeg kan bruke de gamle bluechart brikkene mine i 520/525 plotterne.

 

Man vet hva man har, men man vet ikke hva man får :lol:

 

Er veldig fornøyd med 182C, så eneste grunnen til at jeg tenker å bytte den ut er fordi jeg kunne tenkt meg å fått in AIS.

182C tar desverre ikke AIS signaler.

 

Har også forsøkt å finne ut forsjellen mellom 520 og 525. Ser ut til at eneste forsjell er skjermoppløsningen og prisen.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte G2 brikke til min GPSmap298 for noen uker siden, etter å ha brukt vanlig Bluechart forrige sesong, og her er ett tilfeldig valgt sted hvor man kan se noe av forskjellen. G2 til høyre. Innstillingene er ikke endret på GPS'en ved bytte av kart. Jeg har ikke fått båten på vannet enda, så jeg har ikke fått testet "live".

bc6_5.jpgg2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...