roy_n Svart 24.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Håper det blir bra.Jeg skal ned til Holmestrand en tur før jul tenkte kanskje å stikke innom en tur å se skuta di på ordelig.Hvis det er ok da. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Det bør vel gå bra det, men det betyr at jeg må stå på mere nå Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 24.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Greit med litt push også Per Chr. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 24.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Er det noen som har noen erfaringer med lakk på beis,hvilke type lakk er best. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Jeg brukte Epifanes teaklakk på beis, fungerte bra det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
roy_n Svart 24.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Takker: da skal jeg se om de har epifanes på den lokale Fargeglede butikken. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 11.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Hei alle på BP: Jeg begynte med å skrape bunnstoff på snekka i dag må gjøre noe da det er for kaldt å drive på med innrednings arbeid,jeg har et spørsmål angående dette, jeg skraper ned til gelcoaten da lurer jeg på hva jeg skal prime med det ser ikke ut som det ikke har blitt brukt noen form for priming tidligere.Bunnstoffet sitter ikke fast det, spruter av med en valig malingskrape uten at jeg bruker noe særlig press på den. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Når du har skrapt rent pusser du over det hele, vasker rent, og påfører fire-fem strøk med 2 komponent epoxyprimer, f.eks Jotun sin Antipest. Deretter er det lurt å påføre ett strøk med hardt bunnstoff fø siste strøket med primer er helt herdet, og deretter et par strøk med selvpolerende i en annen farge. På denne måten vil du se når det begynner å minke på bunnstoffet, og kan vente med å fåpøre nytt til det harde viser gjennom. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
roy_n Svart 11.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Skal jeg matte ned gelcoaten med eks fint sandpapir eller holder det å vaske med aceton el lingnende.Er 2 komponent epoxyprimer vanntett. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 9.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Nå er snekka ferdig skrapet under arbeidet med fjerning av bunnstoff oppdaget jeg at det er riper i gelcoaten og litt inn i laminatet på beggesider,jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å utbedre disse skadene.Ripene er ca 1-2mm dype ca 4mm brede. Kan jeg sparkle de med stålplast eks Plastic padding PP100. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 (redigert) Har du noen mål på rattkonsollen din? Tenkte mest på den platen hvor ratt er montert, og de to skrå platene. Hvor dyp er konsollen? Redigert 7.Mai.2008 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Ja da er jeg nesten i mål med oppussing av snekka,har vært mye arbeid men utrolig lærerikt og morsomt. Legger ut noen bilder av det jeg har gjort. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Hei alle på BP:Ja nå er snekka på land og jeg har begynt jobben med riving av innreding,har tatt ut 150 kg betong av bunnen/kjølen det var en forferdelig jobb men nå er det gjort.Nå må jeg foreta en grundig rengjøring lurte i den forbidelse på hva som er best å bruke. roy_n det som er litt irriterende med betong i kjølen er at det alltid står vann nedi og lukter etc jeg ville ha prøvd å få til noe hulrom med lufting nederst og en lensepumpe ??? bare en tanke....... kansje lagd det slik at det går an å heise ut/ inn betongkolossen??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
NilsPils Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Tora er litt vinglete og trenger nok mer ballast, spesielt foran. Jeg har planer om å støpe betongklosser neste vinter. Jeg tenker da å lage dem så det blir litt luft under (legge mellom noe når jeg støper) og ha dem demonterbare med løftebøyler. For å få opp vekten kan en støpe inn diverse jernskrot eller bly hvis en har. Det bured vel også gå an å male dem for å minske luktproblemer? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
roy_n Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Jeg ville ikke brukt betong ,personelig synes jeg det er noe svineri.Det er vel best å bruke bly, det er noe en kan få tak i hos de som driver med bildekk. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Skjøsatte i dag men, må opp igjen da jeg har en liten lekasje ved en gjenomgående bolt til ror brakketen det er den som sitter under kjølen,er det noen som vet om det finnes som jeg kan tette med tenkte på noe som hefter/herder selv om det kommer litt vann. Hadde vært fint med noen gode råd. Hadde håpet på å slippe å ta båte opp igjen. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Kommer med et spørsmål til ang motoren eller diesel tilførsel.Jeg har en liten lekasje på kranen på diesel tanken det jeg lurte på i den forbindelse er om det går å bruke en tank for påhengsmotor og plasere den eks i den en sittebenken akter,vil matepumpa på motoren klare å suge diesel eller må jeg ha fall fra dieseltanken. Det sitter en Yanmar 1gm 10 i båten. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 (redigert) Tora er litt vinglete og trenger nok mer ballast, spesielt foran.Jeg har planer om å støpe betongklosser neste vinter. Jeg tenker da å lage dem så det blir litt luft under (legge mellom noe når jeg støper) og ha dem demonterbare med løftebøyler. For å få opp vekten kan en støpe inn diverse jernskrot eller bly hvis en har. Det bured vel også gå an å male dem for å minske luktproblemer? Legg grunnmurs papp under støpen, så blir det lufting og drenering. Eller Platon som er riktig navn Skal gå fint uten fall fra tank. Jeg monterte en plasttank i forrige båt, og tenkte ikke over dette med fall i det hele tatt. Så Sabben klarte ihvertfall og hente diesel fra tanken Redigert 10.Juli.2008 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Går det greit å la pumpa/blæra sitte på slangen fra tanken. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 (redigert) Skulle tro det, da jeg luftet Bmc´n brukte jeg blæra til og pumpe dieselen med, i stedet for hendelen på fødepumpa. Men jeg er usikker på om den vil tåle diesel over tid, så der kan ikke jeg svare deg desverre Redigert 10.Juli.2008 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Takk for svar Per Chr. Jeg får se hva jeg skal gjøre med det.Har i hvertfall handlet tank og slange hos BT i dag får bruke det som en nødløsning så jeg får sjøsatt båten igjen.Får se om jeg får tak på en kran til den fastmonterte tanken siden. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Jeg skal bytte min tank i Taulen, den gamle ser tvilsom ut da den er tettet med sika og greier. Har ikke sans for disse gamle tankene som er loddet i skjøter osv. Erfarte det da jeg skulle skru til en kobling som lakk i den forrige båten, da gikk hele krana og jeg tømte nesten hele tanken for diesel i kjølsvinet Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Har du en sånn sylinderformet sak som ligger under dekk bak.Den som sitter i Taulen min er laget i rustfritt stål krana som sitter på kan minne om de som er på dagtank til olje/parafin kaminer.Så jeg får ta en runde å se om jeg får tak på ei kran. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Jepp, men tror min er en loddet sak. Den lekker litt, og det er jo ikke bra, spesielt når det er bensintank Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Har du kobber tank er den ganske sikkert loddet, blir som regel brukt sølvlodding på kobber hvis det er brukt lodding med 4 prosentsølv vil dette over lengre tid bli etset bort av syrer.Husker fra det tiden jeg jobbet med montering av kjøleanlegg brukte vi sveisepiner for kobber som het fosfor f15 disse ineholdt 15 prosent sølv og skulle være mer motsanddyktige mot syrer og etsing. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.