Jump to content

Hvilken autopilot bør jeg velge?


Karavoli

Recommended Posts

Antar at du ganske snart får råd om å søke på autopilot her på båtplassen.

 

Det er lurt å angi hvilken type bår du har, hvilket fartsområde du antar å ferdes i, hvilke andre navigasjonshjelpemidler du har ombord, og hvor mye (penger) du tenker deg å bruke på autopilot.

 

I utgangspunktet består autopilot av et system som endrer rorvinkel. samt et system som gir impulser til hvilken rorvinkel du skal ha.

 

Men du vil få mange svar fremover.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har opp gjennom årene benyttet flere autopiloter.

 

Den autopiloten jeg benytter i dag er produsert av Raymarine (ST6001) og har innebygd rategyro som kompenserer for svake magnetsignaler her i nord for nord-syd magnetisk retning, dvs. at den langsiktige posisjoen ivaretas av magnetkurs (fluxgate), mens rategyro (hurtig oscillering i et krystal) ivaretar den kortsiktige posisjonsretning. Jeg har denne sesongen kjørt omlag 1500 nm og ikke opplevd ved et eneste tilfele at autopiloten har sviktet.

 

Må i tillegg informere om at autopiloten er koblet til Raymarines ethernet-system med kartplotter. gps og radar.

 

Det er ingen tvl om at andre autopilotr også fungerer svært bra, men du bør være forberedt på at det tar noe tid å justere autopiloten slik at den fungerer optimalt. dette innebærer bl.a. kjøring med svingesirker , kankje med startretning mot nord.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hva slags styring har du? Teleflex/Morse (kabel) eller hydraulisk? Hvis du har førstnevnte, så reduseres antall varianter i markedet betraktelig. Da er det muligens SportPilot fra Raymarine, evt Sport Pilot Plus, du skal se næremere på. Har ingen egen erfaring, men har undersøkt litt tidligere da jeg tenkte jeg skulle ha...

 

Ser du har Saga 27. Lars H. har vel tisvarende, og han har montert Autopilot på sin. Kanskje råd å få fra ham? Du ser bilde av hans installasjon i innlegg #6 i denne tråden.

 

Ellers så gjorde jeg noen oppsummeringer når det gjaldt SportPilot (og andre autopiloter uten hydraulisk styring)) i innlegg #6 i denne tråden.

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag faktisk, mottok jeg min Raymarine ST6001 for hydraulisk styring. Enheten ble bestiilt fra Boatfix.com i USA.

Komplett pilot bestående av computer, fluxgate, hydraulikkpumpe, rorindikator, betjeningsinstrument og trådløs fjernkontroll kom på 12300 kr.

Kjøpt i Norge ser det ut som om jeg måtte ha gitt 19000,-

Håper Raymarine svarer til forventningene. Finleser nå manualer og forbereder innstallasjon ila. de kommende dager. Det første jeg må skaffe meg er hydraulikkslanger, T-stykker og kuplinger. Regner med at jeg får dette hos Tess? Noen som har bedre forslag?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I dag faktisk, mottok jeg min Raymarine ST6001... Enheten ble bestiilt fra Boatfix.com i USA...kom på 12300 kr...Kjøpt i Norge ser det ut som om jeg måtte ha gitt 19000,-

Litt på siden, men litt nysjerrig...

Ser den er priset til USD 1.199 på nettsiden. Hva er det som kommer i tillegg på et slikt kjøp, og hvor mye utgjør hver av priselementene - sånn omtrent? Frakt, toll og moms blir vel lagt til. Spør i fall jeg skulle finne på å kjøpe selv. Ser bl.a. at Simrad AP12 som blir anbefalt av LALUNA over er priset til USD 1.027. Hva kan den koste til slutt, summa-summarum, når jeg får den inn døra?

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

Jeg støtter rådet til roaldbj om å velge en autopilot med rategyro. Behovet for rategyro øker på høyere breddegrader. Hvilken fabrikat du bør velge avhenger litt av hva du har satset på med hensyn til kartplotter og radar. Da kan det bli enklere å få koblet sammen elektronikken. Hvilken modell du bør velge avhenger av vel av budsjett og styresystem forøvrig. I Sagaen din vil det nok holde med en rattmontert autopilot.

Link to post
Share on other sites

Ser bl.a. at Simrad AP12 som blir anbefalt av LALUNA over er priset til USD 1.027. Hva kan den koste til slutt, summa-summarum, når jeg får den inn døra?

Ronald

Nå gikk jeg på ny gjennom hele transaksjonen for å være sikker.

Her er hva jeg betalte:

Raymarine S1G Autopilot komplett USD 1097

Raymarine Wireless remote USD 348

Tilsammen USD 1445

 

Ferdig momset og med frakt levert på nærmeste postkontor blir dette etter omregning til NOK kr 11600,-

 

Mao. synes det som om du med dagens dollarkurs kan regne Dollarpris x 8 = NOK

Din AP til USD 1027 vil du da få inn for ca kr 8200,-

Løøøøøp å kjøp

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg skal igang med å innstallere min nyervervede Raymarin Autopilot for hydraulisk styring. Jeg ser av specen på pumpa at ”Peak Pressure” er 50 BAR. Tåler det gamle systemet med kopperrør og plastslanger dette trykket, eller må jeg bytte ut allt? Er det noen som feks. vet hvilket trykk et ordinært hydraulisk styringssystem (uten pumpe) opererer med?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Slangene som benyttes er standard hydralikkslanger.

 

Pumpene som benyttes trekker gjerne i området 7.5 - 37 A, avhengig av hydralikkvolum og pumpetrykk. Jeg har tidligere benyttet LS konstantgående hydralikkpumpe (EV 3), med 1.5 liter tank og justerbart trykk fra 0.3 til 3.0 liter/min. Den hadde anbefalt sikring på 30 A - noe som krever ganske god dimensjon på strømtilførselen til pumpa. Her ble kontrollenheten på autopiloten (Coursemaster CM 850) benyttet til å styre releer på pumpa som åpnet magnetventiler.

 

På nåværende autopilot (Raymarine) benytter jeg LS reversibel hydralikkpumpe med 23 A sikring.

 

Jeg mener det er reversible hydralikkpumper som trekker ned mot 7.5 A.

Link to post
Share on other sites

Den hadde anbefalt sikring på 30 A - noe som krever ganske god dimensjon på strømtilførselen til pumpa.

Jeg hørte med furuno og pumpen jeg har er oppgitt til 22,5 ampere maks, men dette avhenger selvsagt av hvor god spenningen er frem til pumpen. Min ryker i dag 30A sikringer så jeg får vel gå opp i størrelse på kablingen selv om jeg trodde 6mm2 var godt nok, lengden er vel 4,5 meter.

 

Jeg mener det er reversible hydralikkpumper som trekker ned mot 7.5 A.

Disse har nok variabel spenning på utgangen.

Link to post
Share on other sites

Plastslanger?!?

Yepp, plastslanger ja. Nærmere bestemt Nylon (PA6) er vanlig å bruke i lavtrykk hydrauliske styringssystemer. Etter litt sjekking viser det seg at Maritim har plastslanger beregnet på høytrykk (150BAR) samt allt hva jeg trenger av nippler, bend og overganger. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Etter litt sjekking viser det seg at Maritim har plastslanger beregnet på høytrykk (150BAR) samt allt hva jeg trenger av nippler, bend og overganger. :yesnod:

Du har sikkert en lokal Tess butikk som også har alt du trenger, de lager slangene på mål og maskinpresser koblingene, rett eller i 90 grader. Har du litt rabatt fra jobben din kan dette være ett bra alternativ.

Link to post
Share on other sites

Kikker litt på autopiloter til seilbåter, de fleste leveres med el.mekanisk lineær drivlinje... tenker da på Raymarine sine produkter. Leste også om noen som har kuttet ut denne el.mekaniske saken og gått for et hydraulisk drivsystem for autopiloten, kjøper samme pakke som rem har kjøpt pluss en hydr. sylinder.. Er det noen her som kjenner til denne løsningen kontra den mekaniske..

 

Hvordan fungerer dette når man ønsker å styre på gammelmåten for denne med hydr. kontra mekanisk.. regner jo med at det overløp for oljen på pumpe slik at dette går rimelig greit.. Liker slike hydrauliske greier jeg da......

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Trykkleif eller ?

S1G til USD 1097 :eek:

S1G er med rategyro. USD 1097 er jo svinbillig ! Var dette et spesialtilbud ?

Ooooops! Skal være S1, altså den uten rategyro. Men fortsatt billig pga. lav dollarkurs.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
Kikker litt på autopiloter til seilbåter, de fleste leveres med el.mekanisk lineær drivlinje... tenker da på Raymarine sine produkter. Leste også om noen som har kuttet ut denne el.mekaniske saken og gått for et hydraulisk drivsystem for autopiloten, kjøper samme pakke som rem har kjøpt pluss en hydr. sylinder.. Er det noen her som kjenner til denne løsningen kontra den mekaniske..

 

Hvordan fungerer dette når man ønsker å styre på gammelmåten for denne med hydr. kontra mekanisk.. regner jo med at det overløp for oljen på pumpe slik at dette går rimelig greit.. Liker slike hydrauliske greier jeg da......

En elektrisk hydraulisk løsning har en elektrisk bypass ventil. Drivenheten skrues fast til ror kvadranten. Når bypass ventilen får tilførsel av 12V vil den lukke og den hydrauliske sylinderen er sjef... Ellers vil oljen bare plaske rundt og roret virker som vanlig. En elektrisk hydraulisk løsning vil bruke mer strøm enn en elektrisk linjær enhet. Det er også i min en del støy, en tøff tøff lyd når pumpen reverserer. Etter det jeg har hørt er en elektrisk linjær enhet nærmest lydløs.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...