Jump to content

Bruk av Systemrens på kjølesystemet - noen som har gode råd?

Einar K

Recommended Posts

Jeg skal bruke systemrens på kjølesystemet , da dette (saltvannsiden) sannsynligvis er rimelig tett. Jeg har problemer med at temperaturen på motoren blir noe høy. Eksosbendet må nok også skiftes...

I en artikkel i Båtmagasinet laget de et sirkulerende system med systemrens, med god effekt.

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...ht=0,systemrens

Produsent anbefaler å bandingen ligge (rolig) i systemet ca et døgn.

Er det noen som har erfaringer med bruk av Systemrens, og kan komme med gode råd?

Brukte systemrens på den forrige båten da temp'en ble litt høy....

Ordnet med ei bøtte slik at vannet/systemrensen sirkulerte; lot motoren putre på tomgang en halv times tid. Lot det så stå to døgn før jeg skyllet ut.

Hadde forestillet meg en masse gruff i bunnen av bøtta. Så skjedde ikke. Men hvis én forsnevring ble løst opp, er jo saken grei.

Uansett: Motoren ble feberfri. Gikk fra høyre side på grønn skala ned til venstre side på grønn skala..

Lykke til

Har brukt dette selv og merket forbedring. MEN , sjekk termostat først, det var det som gjorde den store endringen for meg. Brukte systemrens - ting ble bedre, men ikke bra, byttet termostat - alt OK. Har snakket med andre som også har gjort seg den samme erfaringen..

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg hadde prblem med mer og mer hvit røyk - damp. Volvo Penta. Fikk sjekka dyser, turbotyykk, ventiler .alt var perfekt. Så oppdaget jeg at eksosslsnen var varmere enn før - aha - dærlig kjøling, selv om jeg ikke hadde sett noe varmgang.

Ifjor vinter brukte jeg Systemrensmetoden, med sirkulasjonspumpe. Jeg forsto øyeblikkelig at her var dett - bare enn blyanttynn ståle piplet ut. Så helte jeg Systemrens i karet jeg brukte for sirklusjonspumpe (liten lensepumpe) og trøste og bære! Etter få minutter kom det klumper av noe stygt, og etter et par timer var strålen sike tykk som slangen og kom med det trykk pumpa kunne gi.

Jeg lot det gå i 48 timer og da var vannet nærmest svart.

I år vær røyken nada, helt borte!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...