Larspo Startet 14.September.2006 Del på Facebook Startet 14.September.2006 (redigert) Det finnes et hav a produkter til både rubbing, polish, voksing osv. Har selv blitt anbebalt og brukt Maguire (eller hvordan det nå skrives). Bruker maskin og er ute etter helt spesifikk rekkefølge og tips som bør gjøres vår og høst. Hvilke produkter, alt fra produsent av polish, til pute-type på maskin og når det bør gjøres. Uansett hvor jeg leser på internett, så får jeg stadig nye måter å gjøre det på. Kanskje noen her har den ideele måten å holde båten både blank og glatt på slik at jeg slipper de sorte stripene utover sesongen. Redigert 14.September.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vår Sommer Ro Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 En ting har jaffal jeg funnet ut: Desto blankere og mer nypolert båten (og bilen også for den saks skyld) er, desto raskere kommer de sorte "sørge-randene" fra nedbøren. Lar en være å polere, og heller bare vasker, da holder de sorte stripene seg borte.....men da er jo heller ikke båten blank Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 14.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2006 Er ikke bare det at båten ser så j... ut at det sorte faktisk "pynter" litt. Mener å ha lest et sted at det sorte kommer pga. ugjenvheter i gelcoaten og at det bør derfor rubbes eller no... Igjen vet ikke så mye selv annet en at jeg vil ha blank båt med minst mulig arbeid :) Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Et sikkert valg er Autosol, det blir alltid blankt, etterpoler med voks. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Et sikkert valg er Autosol, det blir alltid blankt, etterpoler med voks. Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Astor Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Et sikkert valg er Autosol, det blir alltid blankt, etterpoler med voks. Bedre kan det ikke sies. Dette tar jeg om høsten når lufta enda er varm. Et lett tørk på våren med etterfølgende hard voks. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Larspo Svart 14.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2006 Hva for en autosol type snakker vi om? Bruker det på syrefast, men på skroget. Regner med at det er noe annet enn den derre tuben. (blir litt snau). Hva med rubbing? Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 (redigert) Regner med at det er noe annet enn den derre tuben. (blir litt snau). Hva med rubbing? Fåes også i bokser med større kvanta. Inneholder middel som også virker som en lett rubbing. Fungerer perfekt som skage skriver. På båten min fungerer den også veldig bra på den blå stripa langs siden. (Blåfargen falmes lettere enn hvit gelcoat) En god allround krem for eldre damer som trenger litt ekstra stell for å holde glansen. Må tillegge at på resten av båten bruker jeg produkter fra MaxWax som jeg også er fornøyd med mvh Styrbert Redigert 14.September.2006 av Styrbert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Das_Boot Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 (redigert) Et sikkert valg er Autosol, det blir alltid blankt, etterpoler med voks. Inneholder Autosol slipemiddel? Redigert 15.September.2006 av Das_Boot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtmekanikeren Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Hei.har polert en del båter opp gjennom tidene,mitt råd er kjøp noe som heter acrylpasta,(bilpleie fiamaene pleier å ha det)den serien er det beste på markedet som vi er kommet frem til.de har både polerings stoff og voks.lett og bruke og gir perfekt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Hei.har polert en del båter opp gjennom tidene,mitt råd er kjøp noe som heter acrylpasta,(bilpleie fiamaene pleier å ha det)den serien er det beste på markedet som vi er kommet frem til.de har både polerings stoff og voks.lett og bruke og gir perfekt resultat. Akrylpasta - Er det dette du mener? http://www.boat.no/max-wax/informasjon.htm mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
båtmekanikeren Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Stemmer.meget bra produkt. Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Da er vi veldig enig ! For bra resultat er det nødvendig å bruke poleringsmaskin. mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
c-marime tendy 11 Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Hva må du gi for å få en brukbar polermaskin? Sitér dette innlegget Link to post
båtmekanikeren Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 For en god pollerings maskin.(vinkelsliper type med variabel hastighet).må du nok ut med noen tusen,men e for hobby bruk kan du få rn for 200-300 kr på billig kjedene.(biltema,mekk) Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Hei! Jeg vet at Werners båtbu i Sandefjord hadde en type i sommer til ca 600 - 700,- Husker ikke merke. Det er jo egentlig en ombygd vinkelsliper. Vi tro at kjente merker ligger fort opp mot 1500 til 2000,- Da følger det ofte med ulike polerings skiver etc som festes på med borrelås Det er viktig at turtallet kan justeres og at poleringsmaskinen er sterk nok når du legger press på under polering. Flere av de ulike polerings "systemene" som finnes på markedet kan kreve ulike pads på maskinen. mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
c-marime tendy 11 Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 takk for tipset nå kommer vår polishen til å gå mye fortere!! Sitér dette innlegget Link to post
beroalki Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Det absolutt beste er å bruke "HUGO" på hele båten. Den fjerner alle flekker uten at du trenger å være i topp trimm. Så smører du inn båten med vanlig vaselinolje, vått i vått. da metter du gelcouten og du vil få en mye lettere jobb til våren. Bare å vaske båten og polere lett over. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 15.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2006 (redigert) For en god pollerings maskin.(vinkelsliper type med variabel hastighet).må du nok ut med noen tusen,men e for hobby bruk kan du få rn for 200-300 kr på billig kjedene.(biltema,mekk)Jeg kjøpte meg en Metabo polermaskin (ser ut som en vinkelsliper) og er justerbar. Det fine med den er at den er elektronisk og automatisk øker pådraget ved belastning. Dvs at jeg setter den på 1000 omdr, og da er den 1000 omdr. enten den spinner fritt eller med hard belastning. Hadde en fra Bilxtra en gang. Også justerbar, men har spant den fort som f... uten belastning og kvelet seg nesten når jeg la litt trykk (endte med brente børster...kanskje derfor de sendte med ekstra sett børster i pakka). Ikke til å sammenligne, hverken kvalitet og pris. Besttools (eller hva den nå het) kostet 400,-. Metabo´en 2500,- Metabo hvert hver enste krone, og Besttools var 400,- totalt bortkastet, masse irritasjon og polish-sprut over hele båten. Så smører du inn båten med vanlig vaselinolje, vått i vått. Hva sier du i butikken når du kjøper et spann med vaselinolje og sier du skal hjem å gi den en skikkelig behandling som skal vare hele vinteren? Redigert 15.September.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Tips! Når det gjelder vedlikehold utover sommeren. Er det bare å bruke et spesial vaske middel av samme merke. Det fjerner lett alle sørgerenner, men ikke overflatebehandlingen og båten er like blank etter vask. (bare les bruksanvisning først) Sitér dette innlegget Link to post
c-marime tendy 11 Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 hva vasker du med da? Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 hva vasker du med da? Husker ikke hva flaska heter (ligger i båten). Ta kontakt med max wax og hør. Ei flaske rekker i 2 år hvis du ikke skal vaske hver dag Sitér dette innlegget Link to post
c-marime tendy 11 Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 skal prøve og huske på det til sommeren! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Hugo er kjempebra, men inneholder slipemidler så vær forsiktig! På vanskelige flekker bruker jeg Hugo, men også da med en klut fuktet i vann og ikke gni og gni på samme sted da blir det riper! Selv bruker jeg Autosol, polermaskin (eksentersliper) med polersvamp som er godt fuktet med vann. Funker som en drøm. Avslutter med voks. Stor forskjell på voks? Enda ikke funnet særlig store forskjeller etter mange år, mange båter og mange typer voks! Nå bruker jeg den billigste jeg kan finne, nemlig den fra Biltema. Vaselinolje tar jeg ikke sjansen på! Noen sier det er bra, andre at det ikke er det - jeg vet ikke, men ser ikke behovet etter Autosol og voks. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
c-marime tendy 11 Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Selv bruker jeg Autosol, polermaskin (eksentersliper) med polersvamp som er godt fuktet med vann. Funker som en drøm. Avslutter med voks. Stor forskjell på voks? Enda ikke funnet særlig store forskjeller etter mange år, mange båter og mange typer voks! Nå bruker jeg den billigste jeg kan finne, nemlig den fra Biltema. fungerer biltema produktene særlig bra?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.