Jump to content

Gode polish/rubbing/wax råd mottas

Larspo

Recommended Posts

Det finnes et hav a produkter til både rubbing, polish, voksing osv. Har selv blitt anbebalt og brukt Maguire (eller hvordan det nå skrives). Bruker maskin og er ute etter helt spesifikk rekkefølge og tips som bør gjøres vår og høst. Hvilke produkter, alt fra produsent av polish, til pute-type på maskin og når det bør gjøres.

Uansett hvor jeg leser på internett, så får jeg stadig nye måter å gjøre det på. Kanskje noen her har den ideele måten å holde båten både blank og glatt på slik at jeg slipper de sorte stripene utover sesongen.

Redigert av Larspo (see edit history)
Regner med at det er noe annet enn den derre tuben. (blir litt snau). Hva med rubbing?

Fåes også i bokser med større kvanta. Inneholder middel som også virker som en lett rubbing. Fungerer perfekt som skage skriver. På båten min fungerer den også veldig bra på den blå stripa langs siden. (Blåfargen falmes lettere enn hvit gelcoat)

En god allround krem for eldre damer som trenger litt ekstra stell for å holde glansen. :lol:

Må tillegge at på resten av båten bruker jeg produkter fra MaxWax som jeg også er fornøyd med

mvh Styrbert

Redigert av Styrbert (see edit history)

Hei!

Jeg vet at Werners båtbu i Sandefjord hadde en type i sommer til ca 600 - 700,- Husker ikke merke. Det er jo egentlig en ombygd vinkelsliper. Vi tro at kjente merker ligger fort opp mot 1500 til 2000,- Da følger det ofte med ulike polerings skiver etc som festes på med borrelås

Det er viktig at turtallet kan justeres og at poleringsmaskinen er sterk nok når du legger press på under polering.

Flere av de ulike polerings "systemene" som finnes på markedet kan kreve ulike pads på maskinen.

mvh

Styrbert

For en god pollerings maskin.(vinkelsliper type med variabel hastighet).må du nok ut med noen tusen,men e for hobby bruk kan du få rn for 200-300 kr på billig kjedene.(biltema,mekk)
Jeg kjøpte meg en Metabo polermaskin (ser ut som en vinkelsliper) og er justerbar. Det fine med den er at den er elektronisk og automatisk øker pådraget ved belastning. Dvs at jeg setter den på 1000 omdr, og da er den 1000 omdr. enten den spinner fritt eller med hard belastning. Hadde en fra Bilxtra en gang. Også justerbar, men har spant den fort som f... uten belastning og kvelet seg nesten når jeg la litt trykk (endte med brente børster...kanskje derfor de sendte med ekstra sett børster i pakka). Ikke til å sammenligne, hverken kvalitet og pris. Besttools (eller hva den nå het) kostet 400,-. Metabo´en 2500,- Metabo hvert hver enste krone, og Besttools var 400,- totalt bortkastet, masse irritasjon og polish-sprut over hele båten.

Så smører du inn båten med vanlig vaselinolje, vått i vått.

Hva sier du i butikken når du kjøper et spann med vaselinolje og sier du skal hjem å gi den en skikkelig behandling som skal vare hele vinteren? :cheers:

Redigert av Larspo (see edit history)

Hugo er kjempebra, men inneholder slipemidler så vær forsiktig! På vanskelige flekker bruker jeg Hugo, men også da med en klut fuktet i vann og ikke gni og gni på samme sted da blir det riper!

Selv bruker jeg Autosol, polermaskin (eksentersliper) med polersvamp som er godt fuktet med vann. Funker som en drøm. Avslutter med voks. Stor forskjell på voks? Enda ikke funnet særlig store forskjeller etter mange år, mange båter og mange typer voks! Nå bruker jeg den billigste jeg kan finne, nemlig den fra Biltema.

Vaselinolje tar jeg ikke sjansen på! Noen sier det er bra, andre at det ikke er det - jeg vet ikke, men ser ikke behovet etter Autosol og voks.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Selv bruker jeg Autosol, polermaskin (eksentersliper) med polersvamp som er godt fuktet med vann. Funker som en drøm. Avslutter med voks. Stor forskjell på voks? Enda ikke funnet særlig store forskjeller etter mange år, mange båter og mange typer voks! Nå bruker jeg den billigste jeg kan finne, nemlig den fra Biltema.

fungerer biltema produktene særlig bra??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...