Jump to content

Gode polish/rubbing/wax råd mottas

Larspo

Recommended Posts

Inneholder Autosol slipemiddel?

Hej Das_Boot !

såg inget svar på ditt spm....så Yes !

Autosol innhåller slipmiddel, funker som lett-rubbing, har använt det mycket på mine båter

genom åren, men med viss försiktighet, ikke så hårt trykk, alt. med litt vann...båten blir som ny!

sitter skiten bare lagom hårt anväder jag turtle color back (röd flaske)

n0y07ud.jpg

som funker kjbra (koster runt 100-lappen)/ alt kan man använda Biltemas cleaner som er nesten like bra til 39 kr eller något liknande.

S/Y Gunga Din

Styrbert: Når det gjelder vedlikehold utover sommeren. Er det bare å bruke et spesial vaske middel av samme merke. Det fjerner lett alle sørgerenner, men ikke overflatebehandlingen og båten er like blank etter vask

Jeg er da så heldig å ha fått meg en kremplass uten vann og strøm. Ferskvann har jeg kun tilgang til på bensinpumpa, og med eneste pumpe i nærheten og stort trøkk, så er det lite populært å begynne å vaske båten der.

Har riktignok brukt vann fra vanntanken, men litt av poenget var å holde båten pen hele tiden slik at det ikke ble slike "sørgerender".

Noen som kjenner til produktene til Norpol?

Har riktignok brukt vann fra vanntanken, men litt av poenget var å holde båten pen hele tiden slik at det ikke ble slike "sørgerender".

Hei! - Når du har polert skikkelig kan du fjerne sørgerennene bare med en fuktet klut med rent fersk vann. Det burde gå bra uten å måtte spyle og skrubbe. Rennene sitter ikke bedre en at du nesten stryker de vekk med fingern. Du kan jo prøve Black Streak remover også (Biltema for en billig penge) :smiley:

Av erfaring ser jeg ekstra mye renner rundt kalesjen. Kalesjer impregneres med silicon. Silicon er jo som en magnet på dritten. Så tenk på dette hvis du bruker silicon produkter. Uansett vil sørgerenner variere fra år til annet avhengig av mengde nedbør og geografisk beliggenhet på båten.

Nordpol har jeg ingen erfaring med. Sikkert ikke noe dårlig produkt det heller.

mvh

Styrbert

Nå har jeg bare erfaring med eldre falmede damer med sliten gelcoat, men etter båtbytte i sommer er det ny og skinnende blank gelcoat av ypperste bayerske kvalitet... spørsmålet mitt blir da, hva bør jeg gjøre for å holde denne kvaliteten og glansen i årene fremover.. Autosol er jo fint om en trenger den slipende effekten, men jeg ser ikke dette behovet på min båt... Tenkte i grunnen kun å vaske skuta til høsten med vanlig vaskemiddel (grønnsåpe) og gjørs det samme til våren med litt lett polering og en skvett hardvoks..

Bruker også grønnsåpe på teaken i cockpiten, det tilfører litt fett til teaken og den holder seg bra, bevarer sitt opprinnelig utseende uten at den ser oljet eller lakket ut..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

...men etter båtbytte i sommer er det ny og skinnende blank gelcoat av ypperste bayerske kvalitet... spørsmålet mitt blir da, hva bør jeg gjøre for å holde denne kvaliteten og glansen i årene fremover..

med Bayersk gelcoat skulle jag stellt båten i ett mörkt garage, väl skyddat från allt UV-lys..........

o bare haft ute den över midsommar......hi hi :lol::wink:

S/Y Gunga Din

Bruker også grønnsåpe på teaken i cockpiten, det tilfører litt fett til teaken og den holder seg bra, bevarer sitt opprinnelig utseende uten at den ser oljet eller lakket ut..

Tenker på grønnsåpe og rustikke furugulv på hytta. Har du behandlet dem en gang med grønnsåpe så må du fortsette med grønnsåpe... Grønnsåpe inneholder jo fett... uten at jeg vet hvordan dette blir på teak/gelcoat. Kanskje du ikke har så mye teak? Hvis du har teak dekk ville jeg sjekket ut dette med grønnsåpe. Får håpe at grønnsåpe ikke skummer for mye i saltvann. Kanskje skuta kan bli døpt "Skumvær" :lol:

Er enig med deg ang. polering etc på ny båt. Ikke bruk rubbing mer enn nødverndig. Kanskje bare en mild vask evt. en polish og/eller en hardvoks. Så kan du nyte båtlivet i årene som kommer til saltvann og UV stråler gjør sitt til at annet behov for "make up" melder seg. :wink:

mvh

Styrbert

En dærsj med biotex en dærsj med grønnsåpe og en teskjed zalo , fikk et tips fra seilerane i havna . Testa før jeg skulle gå på med det vanlige , detta funker meget bra . Men Autosol og hardglans/wox fra Max Wax er en sikker vinner.

Men idag snakka jeg med en som vaska båten med noe som heter Polyglym eller no sånt .Første gang skal du vaske lett over flere ganger da den legger igjen et lag med noe stoff også skal det tørke 48 timer .Neste gang så er det bare å vaske over og denna skuta var blank uten rubbing , pollish eller no anna greier . Kun detta vaske stoffet , skal få sjekka bedre hva detta var hørtes bra ut og båten hans var kjempe fin..

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Helt enig !

De fleste produkter gir blankt resultat - i 14 dager (!?)

MaxVax (bilpleie produkt) er det eneste jeg har prøvd som holder tilnærmet et år.

Gjør rent og poler med Acrylpasta, hvis det er matt bør du absolutt bruke maskin, og beskytt med Hardglans (tynnere enn vann, og ingen jobb)

Båten min er snart 20 år og skroget er fortsatt blankt, nesten som nytt. Overbygning som er mer solutsatt bør nok tas to ganger i året hvis du ligger ute og vil ha den blank og fin hele tiden.

Lykke til!

Bruk ikke Autosol jevnlig på gelcoaten. Det blir blankt, men sliter unødvendig mye på gelcoatlaget (som følgelig blir tynnere og tynnere). Skal man ta igjen en båt som ikke har fått rubbing eller polish på mange år så er det greit, men til bruk hvert år blir det for kraftig. Bruk heller en god rubbing som er beregnet for gelcoat.

Har kjøpt meg ei flaske med sånn her, til vårens puss http://www.tcnanonor.no/Pages/pg_gelcoat_info.html

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Støtter MaxWax-produktene. Bruker dette på skroget. Kjempebra. Har i år prøvt TCnano Gelcoat nanoformering på overbygget. Dette er bedre enn MaXWax med hensyn til varighet, tenker da spesielt på behandling av dekk og overbygg. Kan selvsagt brukes på skroget, men som sagt dyrt i forhold til MaxWax og bruk av polermaskin på store flater.

Vil påstå at innføringen nano-produktene har gitt et veiskille i båtpleien. Kommer til fortsette med dette produktet fremover. Dyrt, men best. Fås her TCnano.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Testvinnermerket Sonax har en serie de kaller Sonax Xtreme NanoPro. (OBS! PDF-format). Den er testvinner i store tyske tidsskrift flere år på rad i glans og holdbarhet. Den er basert på Nanoteknologi og er mye billigere enn TCNano.

Jeg har sett de selger Xtreme NanoPro serien på Mekonomen. Den er i 3 utførelser etter hvor effektiv polereffekt man trenger. Vil nok selv kjøpe serie 3 på den harde gelcoaten for å få av all skiten i vårpussen.

Problemet med TcNano er at de ikke skriver et døyt om hva slags nanopartikler som "organiserer" seg og danner den ekstremt glatte og varige beskyttelsen. Det eneste som står i Databladet er at den inneholder nafta og silikon.

Sonax derimot opplyser at de benytter ekte carnubavoks med partikler i nanostørrelse og som garantert virker slik at den fyller alle strukturer og danner en jevn overflate.

Når jeg får opp båten i høstferien skal jeg teste denne :smiley:

har du fått prøvd den der, gi oss rapport? den er jo genial vis den fungerer slik som dem reklamerer!

Nei det blir neppe før til våren, da båten nå står på land for motorreparasjon og diverse.

Har imidlertid prøvd den frontrutebehandlingen på bilen, og det har virket helt etter reklamen hittil iallefall. Da kan det naturligvis også brukes på båtens frontruter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Hva med Turtle Nano da ? http://www.bilnorge.no/mb/vis_artikkel.php...=29176&tid=

Redigert av teerex (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...