Jump to content

Glassfiberbåt med inntrykket skrog - Kan det fikses?

Honduras

Recommended Posts

Hei

Har tittet litt på en liten glassfiber seilbåt i nærområdet som er til salgs. Har ligget på opplagringsvogn i flere år. Sist vinter var skroget halvfult av vann/is pga råtten presenning. (sikkert over ett tonn vann i båten)

Dette har resultert i at skroget er trykket inn rundt de fire kontaktpunktene mellom skrog og vogn.

Er dette noe som kan fikses greit, eller kommer skroget aldrig til å bli bra?

Har null peiling på seilbåt, men det hadde vært artig å ha en liten jolle på hytta for å lære litt. Så jeg trenger ingen skarpseiler i utgangspunktet.

Båttype er for meg ukjent(som de fleste seilbåter) men ser ut til å være 16-17 fot.... kjølbåt med en "bulb" i bunn på kjølfinnen. Har ikke vært oppi, men det er en enkel bunn og jeg tror det er innstøpt flyteelementer under dekk foran og bak. Det ligger en maken like i nærheten, så det er ikke en "one-off", men jeg har ikke sett noe skilt e.l. foreløpig.

Eier har satt på en lapp med 15.000,- nå i vår.

Den står fortsatt usolgt, og jeg mistenker at den generelt dårlige tilstanden på det lille som er av treverk, sterkt oksydert gelgoat samt inntrykket bunn får de fleste til å betakke seg. Men jeg skal nok klare å fikse treverk og lakke den opp hvis det er håp for bunnen. Skroget ser ellers helt ut uten synlige reparasjoner.

Har lurt på å legge inn ett skambud på 5000,- bare for å lodde hvor sugen vedkommende er på å bli kvitt "driten"... :)

Råd og tips ???

I utgangspunktet, så godt som alle glassfiber båter lar seg fikse.

Hvis det ikke er knusing i laminatet, kan det godt være at båten retter seg ut når du tar trykket av den. Jeg har selv en liten innpressing når båten står i krybba. Bekymrer meg ikke.

Har du knusning, må alt skadd laminat fjernes. Og hjelpen er nær. Spør han som har maken båt om du kan få lage reparasjonsform av båten hans på de stedene du lapper.

Dra rep. forma fast til skroget med spennband.

Laminer opp som vist i skissa jeg la ut i tråden om tetting av bunngjennomføring. Er hullet stort, ville jeg gå opp til 120 mm. fasing.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...