Jump to content

Landstrøm og jording


Vågen

Recommended Posts

Har kjøpt ny båt med landstrøm, men iflg. selger består denne stort sett av en ledning som er koblet til "nettet" i båten, ingen hovedtavle, jordfeilbryter eller separat jordingsplate for båten. Selger var usikker på om jordingskabel var tilkoblet eller kanskje klippet.

 

Strømmen er bl.a. knyttet til en batterilader, ellers utelukkende "domestic" kontakter innendørs.

 

Har tenkt litt på saken og skjønner ikke helt hvorfor det er problematisk med landstrøm med landjord. Trenger litt forklaring her. Dersom landstrømmen brukes innendørs og alle kabler, kontakter, apparater, m.v. kun er i kontakt med plast/tre, er det da fare for krypstrømmer og tæring gjennom land-jord? Akkurat her ser jeg bort fra batteriladeren som er koblet til batteriet. Usikker på om denne er jordet, noen er vel dobbeltisolerte og uten jordforbindelse?

 

Jeg er opptatt av å kunne oppholde meg trygt ombord, helst uten karameller fra defekte, ujordete apparater, men vil ikke ha tæring heller. Kan noen kaste litt lys over dette bildet?

Link to post

Har ikke overtatt båten enda, så er litt usikker på hvordan det ser ut helt nøyaktig. Landstrømmen forsyner innendørskontakter (domestic, altså) og laderen. Er ikke sikker på om varmtvannstanken er tilkoblet, tenkte ikke på den i farten... Ser at varmtvannet kan være en kompliserende faktor, vann/fuktighet derfra kan vel lede jordstrøm helt ut i skroggjennomføringene (gråvannet) og tilbake til motor gjennom kjølevannet?

Link to post

Nei, det Ingar mener er tæring som i så fall kan oppstår rett gjennom kjølevannet til motor og drev,

fordi varmeelementene er ikke dobbelt isolert men har tilkobling til jord.

 

Det jeg spør om er om det finnes stikkontakter for bruk av f.eks. kaffedrakter o.l.

I så fall skulle du hurtig installere egne sikringer OG jordfeilbryter,

fordi man kan ikke stole på sikringene som finnes på land.

Det holder allerede med feil dimensjon av kablene (landsidig) og så reagerer ikke sikringen på for mye last (eller kortsluttning hvis DU står i rekke med kablene).

 

Men i så fall må du bygge opp en komplett CE-system.

Da har du valg mellom sikringsentral inkl. jordfeilbryter, skilletrafo, og dynanaplate,

eller vanlig installasjon som beskrivet før men med land-jording (uten skilletrafo og dynaplate).

 

Men i alle fall må du har jording (CE-forskrift) så snart du har fast 230-Volt installasjon

som går utover bare batterilader (hvis det er sikkert at laderen er dobbelt isolert og ikke har jordforbindelse til batteri-minus som Ingar sa.)

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Som jeg skrev så ER der innendørs kontakter i båten knyttet til landstrømmen og jeg er usikker på om laderen er dobbelt-isolert (får se når båten kommer i morgen). Er også usikker på om varmtvannsberederen er tilknyttet.

 

Ditt poeng med hensyn til kvaliteten på anleggene på land er viktig. Ligger vel an til å kjøpe en boks med auto-sikringer og jordfeilbryter. Aner meg at det koster "litt" mer enn tilsvarende for landbruk, men, men...

 

Hvilke erfaringer har du med jordingen på landstrøm-anleggene (i land altså)? Er den å stole på, eller er en trafo/dynaplate en vesentlig fordel?

Link to post
Hvilke erfaringer har du med jordingen på landstrøm-anleggene (i land altså)? Er den å stole på, eller er en trafo/dynaplate en vesentlig fordel?

Trafo og dynaplate er dyre (pluss montasje) men mer sikkere fordi man får et egen system som

er uavhengig av alt annet, beskytter også i mot dårlige elektriske anlegg på nabobåtene (skjelden et problem) og utelokker tæring.

I tillegg finnes det risk for at dynaplaten svikter pga. groing.

Men hvis det ikke kommer an på penge, plass og vekt så anbefaler man den løsningen.

 

Omvent er en galvanisk isolator (installeres bare i jordledningen mellom båtfordeling og landstrøminntak) billig og lett og virker også bra mot tæring.

 

Ang. troverdighet av landstrømanleggene kan man diskutere lenge.

Mange synes at man skulle diskutere det, jeg sier bare "i hvert fall finger vekk, så snart man kan se at det KANSKJE mangler vedlikehold", eller hvis man kan se at den er gammelt.

 

Vel, jeg synes at de fleste brygga er stortsett troverdige, men feil må kalkuleres alltids.

Men da snakker jeg om anlegg som er moderne og ikke om "hjemmesnekkret" greie av folk som trenger piller i mot suicid.

 

Så, det troverdigste er vel hvis man slår på hjernen sin, før man slår på elektriske forbrukere i det hele tat.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ja, sikringene er "må" uansett og er det som beskytter livet ditt.

Galvanisk isolasjon beskytter i mot tæring.

Prinsippet er enkle.

Der "sitter" bl.a. noen dioder inne som stenger jordforbindelsen mellom land og båt.

Her snakker vi bare om noen Volt.

Men så snart det kommer "mer strøm" (f.eks. ved kontakt mellom fase og jording) så åpner isolatoren slik at det finnes korrekt forbindelse slik at jordfeilbryteren kan jobbe helt sikkert.

 

Les litt her på egne sidene, knappen "galvanisk isolator".

Der finnes det også bilde og nærmere forklaring.

Og hvis det mangler noe der, så spør du bare igjen.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Nå skjønner jeg (sånn omtrent og på lekmannsnivå, da)!

 

Kikket på nettsiden din også - veldig bra. Tar nærmere kontakt når båten er i havn og det er på tide å gjøre noe med dette. Virker som en overkommelig oppgave, såvidt jeg skjønner dreier det seg om å montere inn en galv. isolator m/u jordfeilbryter og en sikringsboks m/u jordfeilbryter.

 

Takker!

Link to post
Trafo og dynaplate er dyre
Dynaplate koster kr 718 hos Maritim.

Hva koster ett galvanisk skille hos deg? (Fant ikke pris på dette på siden din).

 

Omvent er en galvanisk isolator (installeres bare i jordledningen mellom båtfordeling og landstrøminntak) billig og lett og virker også bra mot tæring.
Galvanisk skille er et alternativ til skilletrafo i land som ikke tillater lokal jord.

Men jeg skjønner ikke hva som taler for å bruke en slik løsning i Norge hvor lokal jord er tillatt.

Spes. siden det gir en dårligere beskyttelse.

Link to post

Ja, det er riktig.

Men husk at det er ikke lov for "ikke-fagmennene" til å installere sterkstrømanlegg.

I så fall bør du tar deg hjelp av elektrikere.

Dette koster også litt, men ikke livet.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Dynaplate koster kr 718 hos Maritim.

Hva koster ett galvanisk skille hos deg? (Fant ikke pris på dette på siden din).

Kan leses under knappen "priser og bestilling", men er brutto kr. 1103,-.

Men den sammenligning mangler prisen til en bra skilletrafo.

Ca. kr. 8000,- , for gjennomsnittlig store trafoer av kvalitet ?

 

Galvanisk skille er et alternativ til skilletrafo i land som ikke tillater lokal jord.

Men jeg skjønner ikke hva som taler for å bruke en slik løsning i Norge hvor lokal jord er tillatt.

Spes. siden det gir en dårligere beskyttelse.

Dette er overhodet en bra alternative, ikke bare der det ikke tillates lokal jord.

(forresten, hvor skal det være? Jeg vet ikke noe om en slik land).

 

Man hører ofte at noen sier "det virker ikke", men hvem av disse har prøvt en slik?

Ellers omvent: hørte du en gang / et piep av noen som eier en av våre isolatorer men sier at det ikke virker?

Jeg selger isolatorene ofte, men hører ingenting siden mange år.

Så går jeg ut i fra at det virker fremdeles.

Og pga. at de fleste av disse kunder ha bestillt andre ting også etterhvert, går jeg ut i fra at alle lever fremdeles.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Sikker?

Jeg mente at lavspenningsanlegg var anlegg under 400 V, mellomspenningsanlegg 400 - 1000 V og høyspenningsanlegg over 1 kV? :confused:

 

Det Larspo sier er riktig.

"Egentlig" begynner det med 60 Volt, men 50 Volt er vel kanskje nasjonal.

Strøm blir farlig for mennesker allerede fra 30 Milliampere, og / eller 60 Volt.

 

:seeya:

jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Forskriftene forlanger sikringer, jording og jordfeilbryter. Bare dersom du bruker jordingsplate kan forbindelsen til landjord brytes. Da må du ha tydelig advarsel og koble til landjord når båten er ute av vannet..

 

Ladac's system Ladix kan en lovlig montere selv. Det er "plug and play" og krever ikke godkjent elektriker. Litt dyrt men veldig enkelt å montere og har fine komponenter. Anbefales!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Ja, det er riktig.

Men husk at det er ikke lov for "ikke-fagmennene" til å installere sterkstrømanlegg.

Det er jo bare snakk om å installere plata og trekke en kabel til motor gods. Alle kan gjøre det.

 

Man hører ofte at noen sier "det virker ikke", men hvem av disse har prøvt en slik?
Tviler ikke på at det fungerer under "normale forhold". Men hva om man får en skikkelig jordfeil på landstrømmen...?

Det er vanskelig, for ikke å si umulig, for en vanlig båteier å vite om et galvanisk skille fungerer eller ikke.

Link to post
Det er jo bare snakk om å installere plata og trekke en kabel til motor gods. Alle kan gjøre det.

Du mener dynaplaten, ja klar, dette kan alle.

Men jeg mente 230V-installasjonen, sikringsboksen m.m.

Ha ikke vært tydelig, sorry.

Tviler ikke på at det fungerer under "normale forhold". Men hva om man får en skikkelig jordfeil på landstrømmen...?

Det er vanskelig, for ikke å si umulig, for en vanlig båteier å vite om et galvanisk skille fungerer eller ikke.

Riktig, Ingar, jeg er helt med deg.

Men nå snakker vi jo først om jording ang. tæring, hvis jeg ikke tar feil.

Og der kan vi utgår av den delen som er mest sansynlig, og det er tæring pga. jording eller nabobåter som har ikke noe eller dårlig beskyttelse.

Her virker den galvaniske isolator uansett, fordi den ligger på egen båt.

Praktisk sett er sjansen at man får en elektrisk slag pga. jordfeil på egen båt nesten til å utelokkes hvis man har en jordfeilbryter,

fordi jordfeilbrytere (30mA) utløser ved det minste likevel.

Men CE-normen krever at det finnes jording og det er riktig.

 

Ang. fare av en elektrisk slag fra nabobåten er jeg igjen enig med deg om både at det kan hendes

og at kombinasjonen skilletrafo/dynaplate er mer sikkert enn annet.

Så, hvis man er redd for at den sjansen (så lite som den er) består, anbefales det skilletrafo/dynaplate hvis det finnes både plass og penge.

Jeg snakker bevisst om en bare liten sjanse, fordi det kommer 2 tilfeldigheter på samme tid:

1. at det finnes en båt som har feil på elektrisk anlegg, slik at fase og jording får forbindelse

2. at det finnes jordfeil på akkurat den brygge.

 

Men som sagt, mulig er jo alt.

Inkludert at man som dykker blir suget inn av en Catalina-brannfly og blir kastet ut over ørken igjen.

 

Alternativt finnes det også mulighet for galvanisk skillediode med monitorsystem.

Den vises også jordfeil, både optisk og akkustisk, og man kan installere en sølvsensor som sjekker dette kathodiske system på egen båt fortløpende.

Pris uten sølvsensor er brutto kr. 6053,-, så fremdeles drøye kr. 3000,- billigere enn skilletrafo og dynaplate.

Forresten viser dette systemet også feil på tilkoblingen (feil fase), men dette kommer ikke til å virke med IT-systemet fordi dette løper på 2 faser.

Men, dette virker i alle andre land enn i Norge og snart også i Norge, fordi Norge er jo på vei til en-fase CE-systemet allerede (mange havner er allerede ferdig på CEE).

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Det Larspo sier er riktig.

"Egentlig" begynner det med 60 Volt, men 50 Volt er vel kanskje nasjonal.

Vel, jeg sitter på et hotellrom med treg oppkobling via GPRS, så jeg har ikke funnet alt som trengs her, men ta en titt på denne:

 

FOR 1998-11-06 nr 1060: Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg:

 

§ 3. Definisjoner

Elektriske lavspenningsanlegg

Anlegg med høyeste nominell spenning til og med 1.000 V vekselspenning eller 1.500 V likespenning.

 

Dette stemmer ikke helt med hva jeg antydet, men det jo langt fra 60 V.....

Link to post

Likevel begynner der et stedt grensen der jeg husker at det er forbudd for egen installasjon

og 230Volt er "tabu" overalt og i alle fall.

...jeg gidder bare ikke til å lese dette alt, fordi 230Volt-installsjon er ikke mitt fag og det mangler tid.

 

Men det finnes vel sikkert noen her som vet det presis ?

Jeg husker at den diskusjon ha vært før på plass allerede.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg gir meg på dette, da diskusjonen hadde et litt feil utgangspunkt. Det var feil av meg å blande inn lav-, mellom- og høyspenningsanlegg.

Feil, Alt over 50V er høyspening og krever spesiell kunnskap (er derfor telenettet har 49V...for å akkurat komme under krav til høyspenning).

Men! Dette du skriver her Larspo, er feil.

 

Når vi snakker om sterkstrøm/svakstrømanlegg er jeg enig med Jörg.

Definisjonen er slik:

 

Svakstrømsanlegg

 

Med svakstrømsanlegg forstås anlegg hvor elektrisiteten utelukkende brukes til overføring av lyd, bilder, tegn, skrift, figurer, signaler o.l., samt anlegg som arbeider med så lav spenning eller strøm at anlegget ikke kan medføre fare for liv og eiendom. I tvilstilfelle skal avgjørelsen treffes av Direktoratet for brann- og elsikkerhet. (DBE). Med svakstrømsanlegg forstås også optiske fiberkabler, som brukes til samme formål.

 

 

Sterkstrømsanlegg

Med sterkstrømsanlegg forstås alle elektriske anlegg som etter definisjonen ovenfor ikke kan anses som svakstrømsanlegg.

 

Kilde: "Hovedoverenskomst mellom KS Bedrift og Telenor Networks AS"

Link to post

Dette høres igjen logisk ut og tilsvarer det som gjelder overalt.

Så finnes det bare spørs hva lovverket i Norge uttaler om folk / respektive krevet utdanning før å installere dette som går utover "datakablene".

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...