Jump to content

Chiptuning Volvo Tamd 73P EDC


troms

Recommended Posts

jeg kjenner en som driver et VP verksted. Han smiler lurt hver gang noen prater om trimming av marine motorer. Han bytter  noen slike motorer hvert år. Gjerne totalhavari. Bra betalte jobber sier han

 

Innlegget over er fra 2006. Jeg er enda mer skeptisk i dag enn jeg var den gang. Det kan godt hende skyldes at jeg har blitt eldre :wink: 

 

 

Link to post
Share on other sites

Noen motorer er teknisk identiske i forskjellige effekttrinn, kun programvare som er forskjell.

Og da er det jo i utgangspunktet helt greit å omprogrammere uten noen større risiko.

Ellers må man helst lytte til erfarne båtfolk og ikke ta unødige sjanser. 

 

D3-220 har en litereffekt på ca 92 hk/liter fra fabrikk, og det er en motor med alublokk.

Teoretisk skulle da D6 kunne yte 500 hk uten problem, og den har jernblokk. Forutsatt at kjølesystemet henger med for gjeldende bruksområde...

For D6-435 lover Bestchip hele 539 hk og 1300 Nm med en "powerbox" (styr unna :giggle: )

Mens de noe mere seriøse Flissundet Motorservice lover 510 hk og 1200 Nm.

D6-370 tar de opp til 435 hk og 990 Nm. Sikkert greit nok for lettere båter og høy fart men da er det jo drevutgave.

Men VP har kanskje endret et og annet på sin D6-400 med drev.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 9 minutter siden:

D6-370 tar de opp til 435 hk og 990 Nm. Sikkert greit nok for lettere båter og høy fart men da er det jo drevutgave.

Men VP har kanskje endret et og annet på sin D6-400 med drev.

 

Med tanke på at VP til sin største drev-variant ikke kunne bruke D6/435 motoren som de allerede hadde i sitt produktreportoar pga. for mye kraft, men måtte produsere en egen, nedtrimmet utgave av motoren (D6/400) til dette drevet forteller det vel at sammenstillingen er helt i grenseland for hva dette drevet tåler.

 

Hverken trimming av D6/370 eller andre motorer uten motorfabrikantens velsignelse er å anbefale.

 

Men det kan jo være god butikk for motorprodusentene at enkelte holder på med dette.:-)

Link to post
Share on other sites

Ja men som nevnt finnes det motorserier der det kun er programvare som skiller de ulike effekttrinnene.

Har ikke oversikt over VP, men det gjelder bl.a. flere generasjoner Mercruiser/VM 4,2 liter. 

Sort 250, 270, og 300 hk (etter 2004) var teknisk identisk med 320 hk, og det samme gjaldt den hvite utgaven med common rail der 270 og 320 hk var teknisk identiske. Det blir ikke trimming men omprogrammering i disse tilfellene.

Litt usikker på 350 hk utgaven, om den hadde noen endringer bortsett fra XR drev. Men vet minst en som har omprogrammert den til over 400 hk uten havari da (usikker på om det er boks eller ekte tuning). Men det blir trimming ja.

 

http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMERCRUISER_D-TRONIC.html

 

http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMERCRUISER_QSD_COMMON_RAIL.html

 

http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FVOLVO_PENTA_D3_D4_D6.html

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med Bitteliten og andre her. 

 

Å piske opp nå snart 20 år gamle motorer er ikke alltid like lurt. Kjølerne kan ha redusert effekt, men går bra slik den er i dag grunnet overkapasitet.

Ville tenkt meg veldig godt om og først rådført med en Vp mekaniker med lang fartstid i bransjen. Tenker da ikke på en som kjenner en som kjenner en som muligens har vært vp mekaniker.. heheheheh

Ville og samtidig sjekket om marinisering, gear og aksling/drev etc. vil tåle den ekstra belastningen.

I noen tilfeller er det ved levering brukt utstyr som er akkurat stort nok til den oppgitte effekten for å holde prisene nede.  

Dette vil normalt en erfaren vp mekaniker vite eller henvise til en som vet..

En annen ting er ved senere salg. Vi har hatt tråder her som viser hvilke utgifter selger kan ende opp med etter besøk i retten.

I situasjoner uten skriftlig dokumentasjon av fagpersonell med stempel og underskrift med testskjema  etc, som viser gamle og nye avlesinger etter testkjøring sitter selger rimelig alene i retten. 

 

Hva er det en av bilmekanikere på engelsk tv sier: Mål og kontrollmål alltid minst 2 ganger og sag 1..

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er jo en grunn for at en spesifkk effektutgave benyttes på det aktuelle drevet av motorfabrikanten. Som nevnt, for Volvo's vedkommende ville det rent logistikkmessig vært enklere å benytte den D6/435 som man allerede hadde i systemet istedet for å utvikle en ny D6/400 til DPH-drevet.

 

Svaret er enkelt og greit at DPH ikke er kraftig nok for D6/435. Når man da evt. opptrimmer en D6/370 med DPH til samme eller høyere effekt enn D6/435 (som forøvrig har en rekke mekaniske endringer og ulikheter opp mot D6/370) så bør det være åpenbart at man har gått ut over rammene for hva DPH-drevet er designet for.

 

Denne typen trimming hører kun hjemme i bilmotorer.

Link to post
Share on other sites

Også verdt å nevne så fikk 400`en også en egen utgave av DPH, DPH-C med endel endringer. Antagelig ikke uten en grunn. 

Motoren er også programmert med en annen momentkurve.

 

DPH C.... 'New improved DPH drive has a upper unit with a new bearing box with a new roller bearing, a reinforced suspension fork and redesigned gear geometry. The lower unit features gear with new geometry which are made from super-high tensile steel. Lubrication has been redesigned to insure that the drive can handle the tremendous forces with higher reliability compared to the ordinary DPH drives used on D6-350/370'.

 

Når det gjelder TAMD 73 så var 430 hk høyeste effektuttak. Det har vært endel historier om stempel/ sylinderhavari på disse.  

Etterfølgeren TAMD 74 fantes i både 430 (L) og 480 hk (p) versjon og det er fysiske forskjeller på disse.  480 versjonene tror jeg hadde en annen dieselpumpe, mulig dyser og større turbo med waste gate. Mulig kjølere ble endret også. 

TAMD 75P var siste versjon av 70-serien og ble bare levert som 480 hk. Sotet mindre enn forgjengeren og kjent som en «gullmotor».  

 

Hadde ikke jaget opp mer effekt i 73. Dette er jo edc motorer med mekanisk dieselpumpe og føler på ladetrykket, så er ikke mange parametre der som kan manipuleres elektronisk. 

 

Det som har slått meg ang  bokstuning på båt og bil gjennom mange år er at tilbyderene av powerboks (og de er det mange av) har et tilbud  til så godt som alle motorer på markedet omtrent før første motor er levert. 

Da kan man jo spørre seg hvordan de kan vite hva produktet de selger gir i effekt/ moment, hvor høy EGT blir, er kjølesystemet tilstrekkelig osv når de garantert aldri har testet det selv på alle motorene og enda mindre har kjørt motorene i benk.  

 

Jeg hadde vært meget skeptisk til å trimme disse motorene, spesielt nå som de er endel år gamle.  

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...