Jump to content

har noen litt erfaring med 10 hk mercury?


c-marime tendy 11

Recommended Posts

Bare husk og skifte impeller, tennplugger osv vært år.

 

Skifte impeller hvert år på en liten utenbordsmotor er da helt unødvendig? Familien og jeg selv har hatt utallige påhengsmotorer i rundt femti år nå og har aldri byttet en impeller som del av årlig/rutine-vedlikehold! Hadde en Johnson 9,9hk fra 1993 hvor impeller måtte byttes etter syv år da den gikk varm, men stoppet automatisk i drift og uten å bli skadet!

Tennplugger skifter jeg kun hvis nødvendig og hvor ofte er også avhengig av hvor mye motoren har vært brukt. De tre motorene jeg har nå har hatt samme tennplugger siste tre år uten start eller driftsproblemer eller (merkbar) økning i bensinforbruk.Skifter til våren!

Det som er viktig er å ferskvannskjøre motoren på høsten før den settes vekk, kjøre den tom for bensin, tømme forgassere for bensin, skifte girolje, ta ut tennpluggen og drypp noen dråper totaktsolje i, sett på tennpluggen og dra i snoren og spray hele motoren innvendig med f.eks CRC 6-66. Bruk en greasegun og pump grease i smøreniplene.

Utvendig vask og voks og settes vekk vertikalt.

Dette er hva jeg gjør på mine to-taktere, på 4-takteren bytter jeg olje/oljefilter også.

 

Årlig besparelse på å gjøre dette selv på mine tre motorer kontra la verksted gjøre det er ca 8.000,-!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...