r-edholm Startet 15.September.2006 Link til dette innlegget Startet 15.September.2006 Noen som har erfaringer med Mercury 5 hk? Vurdere en ny slik. Sitér dette innlegget Link to post
c-marime tendy 11 Svart 15.September.2006 Link til dette innlegget Svart 15.September.2006 hva skal du bruke motoren til?? Sitér dette innlegget Link to post
r-edholm Svart 15.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2006 Tja, litt underlig spørsmål, men jeg skal henge den på gummijolla slik at den går forover og litt bakover? I sjøvann. Er du betenkt? Sitér dette innlegget Link to post
c-marime tendy 11 Svart 15.September.2006 Link til dette innlegget Svart 15.September.2006 nei, lurte litt på hva slags erfaringer du var ute etter! Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 15.September.2006 Link til dette innlegget Svart 15.September.2006 hei har en 4.hk mercury 97 mod denne går som en klokke ingen problemer med den.den ble litt for liten til gummibåten. kjøpte en 5 hk mercury 2005 mod ingen problemer med denne Sitér dette innlegget Link to post
Wannskrækk Svart 15.September.2006 Link til dette innlegget Svart 15.September.2006 Har for tiden en 5 hk Mariner (2004), som er helt identisk med Mercury. Denne bruker jeg på en RIB, så det blir både fisking og turer til butikken. Bare gode erfaringer; starter og går i alle temperaturer. Har byttet olje på drev, og zink-anoden. Men når det gjelder 5hk har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag. Sikkert mye annet som er like bra. Jeg skal forøvrig selge den og kjøpe 9,9 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Ungene har en 5hk Mercury på en Steady230. Er 3-4 år gammel nå. Starter på første eller andre draget hver gang. Kjempemotor. Produsert av Tohatsu. Ikkeno som slår japanske småmotorer Forskjellen på 4 og 5 hester er stopperen på reedplata mellom forgasser og innsugskanalen. 4-hesteren åpner på en reedventil mens 5-hesteren åpner på begge. Har du en 4-hester er det 10 minutters skruing for å fjerne forgasseren og bøye ut stopperen slik at begge reeedventilene åpner like mye. Den brutale varianten er å stikke en kraftig skrutrekker gjennom forgasseren og bende den åpen.... 5-hesteren har i tillegg kobling for ektra 12 liters tank. Noe som jeg anser som veldig bra hvis ungene skal kjøre. Med 12 liter bensin på tanken kjører de full gass i flere timer uten å fylle. Så det ordner jeg med, sliper å tenke på unger som står i en gyngene jolle og forsøker å fylle bensin fra en 5 liters kanne ned i en intern tank mens svabergene nærmer seg altfor fort. Bare husk at du aldrig må dra mer enn 3 ganger i snora med choken på. Har den ikke startet på 3 trekket må man slå av choken ellers går den sur. Men har ikke opplevd at guttungen må dra så mye for å få den til å starte mer enn ett par ganger. Og han har håndtert den alene siden han var 7 år. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Victora III Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Har også hatt 4 HK til Mercury på den tidligere jolla (-97). Fungerte perfekt. Aldri startproblemer, gikk som ei kule og lett og grei og håndtere. Sitér dette innlegget Link to post
GameOver Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 (redigert) Hei har hatt både 5 hk mercury og 6 hk mercury. Veldig fine motorer. Vil anbefale Mercury er en kvalitets motor Redigert 16.September.2006 av GameOver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
c-marime tendy 11 Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 på riben min har jeg en 10hk ikke hatt noen andre problemer enn at styre snekka hopper av engang iblant! EN UTROLIG GOD MOTOR!!!! Sitér dette innlegget Link to post
r-edholm Svart 16.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Det ser ut til å være en grei motor da. Jeg handler. Takk for hjelpen folkens. Nå stikker vi på båttur. Det er jo knall sommer! Sitér dette innlegget Link to post
jammi Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Jeg har den.. Motoren er genial! :D Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 (redigert) Har Mariner 5hk (samme motor som Mercury) 2005 modell, har ikkje hatt problem med den endå i allefall. Går som ei klokke og startar alltid. Redigert 16.September.2006 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Helge Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Forskjellen på 4 og 5 hester er stopperen på reedplata mellom forgasser og innsugskanalen. 4-hesteren åpner på en reedventil mens 5-hesteren åpner på begge. Har du en 4-hester er det 10 minutters skruing for å fjerne forgasseren og bøye ut stopperen slik at begge reeedventilene åpner like mye. Vel.... jeg fikk høre av en mekaniker at å åpne reedplate nr.2 bare delvis løftet en 4 hester mot en 5 hester. Det skal visstnok også være forskjellig dyse i forgasseren. Man kunne imidlertid skifte bare dysa og ikke hele forgasseren. Den brutale varianten er å stikke en kraftig skrutrekker gjennom forgasseren og bende den åpen.... Vil nok anbefale å ta av forgasseren før man åpner den andre reedplata. 5-hesteren har i tillegg kobling for ektra 12 liters tank. Noe som jeg anser som veldig bra hvis ungene skal kjøre. Med 12 liter bensin på tanken kjører de full gass i flere timer uten å fylle. Så det ordner jeg med, sliper å tenke på unger som står i en gyngene jolle og forsøker å fylle bensin fra en 5 liters kanne ned i en intern tank mens svabergene nærmer seg altfor fort. Helt enig i dette som er fordel på 5 hesteren. Har selv blant annet en Mercury og en Tohatshu 4 som begge er gjort om til 5. Savnet etter ekstern tank ble for stort på den ene og tilkobling til ekstern tank ble derfor ettermontert på Mercuryen. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Honduras Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 QUOTE(Honduras @ 16.09.06 02:05) Den brutale varianten er å stikke en kraftig skrutrekker gjennom forgasseren og bende den åpen.... Vil nok anbefale å ta av forgasseren før man åpner den andre reedplata. Enig med deg, Helge... Men har en svoger som kjøpte en ny 4hk Merc, og hvor forhandleren brukte skrujernmetoden, og sa at dette tok de vanligvis 1500,- for... Jeg er nok mer skru-og-måle-med-skyvelær typen, så jeg hadde helt sikkert gått konk hvis jeg skulle drevet som motorforhandler. At det blir metallspon i veivhuset pga skrujernmetoden bekymrer nok ikke de som lever av å skru og avslå garantijobber (pga at motoren er trimmet) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
c-marime tendy 11 Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 gfg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.