Jump to content

Mercury 5 hk, erfaringer?

r-edholm

Recommended Posts

Har for tiden en 5 hk Mariner (2004), som er helt identisk med Mercury. Denne bruker jeg på en RIB, så det blir både fisking og turer til butikken. Bare gode erfaringer; starter og går i alle temperaturer. Har byttet olje på drev, og zink-anoden. Men når det gjelder 5hk har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag. Sikkert mye annet som er like bra. Jeg skal forøvrig selge den og kjøpe 9,9 hk.

Ungene har en 5hk Mercury på en Steady230. Er 3-4 år gammel nå.

Starter på første eller andre draget hver gang. Kjempemotor.

Produsert av Tohatsu. Ikkeno som slår japanske småmotorer :cheers:

Forskjellen på 4 og 5 hester er stopperen på reedplata mellom forgasser og innsugskanalen. 4-hesteren åpner på en reedventil mens 5-hesteren åpner på begge.

Har du en 4-hester er det 10 minutters skruing for å fjerne forgasseren og bøye ut stopperen slik at begge reeedventilene åpner like mye. Den brutale varianten er å stikke en kraftig skrutrekker gjennom forgasseren og bende den åpen....

5-hesteren har i tillegg kobling for ektra 12 liters tank. Noe som jeg anser som veldig bra hvis ungene skal kjøre. Med 12 liter bensin på tanken kjører de full gass i flere timer uten å fylle. Så det ordner jeg med, sliper å tenke på unger som står i en gyngene jolle og forsøker å fylle bensin fra en 5 liters kanne ned i en intern tank mens svabergene nærmer seg altfor fort.

Bare husk at du aldrig må dra mer enn 3 ganger i snora med choken på. Har den ikke startet på 3 trekket må man slå av choken ellers går den sur. Men har ikke opplevd at guttungen må dra så mye for å få den til å starte mer enn ett par ganger. Og han har håndtert den alene siden han var 7 år.

Forskjellen på 4 og 5 hester er stopperen på reedplata mellom forgasser og innsugskanalen. 4-hesteren åpner på en reedventil mens 5-hesteren åpner på begge. Har du en 4-hester er det 10 minutters skruing for å fjerne forgasseren og bøye ut stopperen slik at begge reeedventilene åpner like mye.

Vel.... jeg fikk høre av en mekaniker at å åpne reedplate nr.2 bare delvis løftet en 4 hester mot en 5 hester. Det skal visstnok også være forskjellig dyse i forgasseren. Man kunne imidlertid skifte bare dysa og ikke hele forgasseren.

Den brutale varianten er å stikke en kraftig skrutrekker gjennom forgasseren og bende den åpen....

Vil nok anbefale å ta av forgasseren før man åpner den andre reedplata.

5-hesteren har i tillegg kobling for ektra 12 liters tank. Noe som jeg anser som veldig bra hvis ungene skal kjøre. Med 12 liter bensin på tanken kjører de full gass i flere timer uten å fylle. Så det ordner jeg med, sliper å tenke på unger som står i en gyngene jolle og forsøker å fylle bensin fra en 5 liters kanne ned i en intern tank mens svabergene nærmer seg altfor fort.

Helt enig i dette som er fordel på 5 hesteren. Har selv blant annet en Mercury og en Tohatshu 4 som begge er gjort om til 5. Savnet etter ekstern tank ble for stort på den ene og tilkobling til ekstern tank ble derfor ettermontert på Mercuryen.

QUOTE(Honduras @ 16.09.06 02:05)

Den brutale varianten er å stikke en kraftig skrutrekker gjennom forgasseren og bende den åpen....

Vil nok anbefale å ta av forgasseren før man åpner den andre reedplata.

Enig med deg, Helge... Men har en svoger som kjøpte en ny 4hk Merc, og hvor forhandleren brukte skrujernmetoden, og sa at dette tok de vanligvis 1500,- for... :flag:

Jeg er nok mer skru-og-måle-med-skyvelær typen, så jeg hadde helt sikkert gått konk hvis jeg skulle drevet som motorforhandler.

At det blir metallspon i veivhuset pga skrujernmetoden bekymrer nok ikke de som lever av å skru og avslå garantijobber (pga at motoren er trimmet) :cheers:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...