Jump to content

Konservering av V8 eller bensin-motorer generelt

Larspo

Recommended Posts

Jeg skal konservere mine saltvannskjølte V8ere før vinteren. Tenkte da å kjøre motorene varme og så bruke en blanding på 50/50 i kjølesystemet og la dette sirkulere noen ganger (via en bøtte el.). Men har også hørt at det kan lønne seg å helle olje i forgasserene til de kveler seg. Hva for type olje bør brukes her? Motorolje eller 2 takts olje?

Er det nødvendig å bruke olje i kjølevannet (såkalt inhibitor oil) eller hva det enn heter.?

Hei man får kjøpt egen olje på sprayflasker husker ikke merke men det fins sikkert flere slag konserveringsolje heter det,

har enda ikke klart og kvele noen motor jeg har hatt pga flere forgassere

Har brukt den sprayen du skriver om her, ha litt gass og spray inn i forgasser og stopp etter en liten stund, dette er konservering for 2t motorer.

På 4t V8 trengs ikke konservering av innsug( blir som en bil som står uten bruk en vinter, kan nta ut plugger hvis ønskelig og sprut inn noen dråper olje med en pumpe i sylindere og sett på plugger igjen , ta av coil cabel og snurr starter, da får du en film i sylindere som holder til våren.

Før dette pleier jeg å koble av innsugslange til pumpe(bravopumpe som sitter ved siden av reimhjul) og koble pumpeinntak til en trakt hvor jeg heller på riktig frostvæske, Heller så ut vann fra blokk på tappeplugger på siden sv blokken så blokk blir "tørr" starter motoren og kjører den til frostvæskeprosent er riktig utifra pottene i hekken på båten.

Jeg har en v8 mpi motor. Spurte den lokale Mercruiserrepartøren om emnet. De brukte 2 dl 2t olje i vannfilteret til vinterkonservering. Husker ikke hvor lenge han sa jeg skulle kjøre den, men røyken bør gi en indikasjon på når det er nok. Ellers finnes det "fogging oil" på sprayflaske som nevnt over. Johnson/evinrude forhandlere har iallefall dette. Brukte det på min forrige motor, en v8 med forgasser.

Redigert av Whistler (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...