Careka Startet 17.September.2006 Del på Facebook Startet 17.September.2006 (redigert) Har noen erfaring med å overhale lager på slike ? eller hvor lenge holder de før de er utslitt. Lar det seg gjøre og smøre,grease dem(det står på hjemmesiden at de er vedlikeholdsfrie) men lar det seg gjøre anyway ? Jeg syns at min har blitt treg, og lurer på om den er utslitt ? Hvis det ikke er strekk i genoa i det hele tatt så klarer jeg og trekke den in med bare hendene. men litt strekk i seilet så må jeg på vinsj, for å klare og få den in. Redigert 17.September.2006 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Epoca Svart 16.November.2006 Del på Facebook Svart 16.November.2006 Hei ... Satt egentlig og lette etter overhelingstips på volvo når jeg tilfeldigvis kom over spørsmålet ditt. Et meget godt råd er; kvitt deg med hele Facnor systemet før katastrofen er et faktum!!! Du er veldig nære nå skjønner du.... Lagrene på rullen i toppen går istykker, og systemet begynner å tviste ut kordene på forstagen i toppen. Resulatet er forstagshavari...... Har selv opplevd akkurat dette, men uten at masten gikk ned (forstå det den som kan). Båten var 1 år gammel, ble mye krangel, men mine undersøkelser kom frem til flere liknende tilfeller. Bytt til Furlex, har vært problemfritt på mange båter i mange år..... Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 16.November.2006 Del på Facebook Svart 16.November.2006 Hei Epoca, og velkommen til båtplassen.no. Blir litt i tvil av din bombastiske uttalelser. Betyr dette at alle rulleforstag av Facnor er dritt, og det stort sett er Furlex som gjelder, eller er ting litt mer sammensatt? Spør fordi jeg skal sette i stand en treseiler og ser jo klart fordelen med rulleforstag. Har du litt mer dokumentasjon (utover egne erfaringer) på dette? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Hulda Svart 17.November.2006 Del på Facebook Svart 17.November.2006 Blir litt i tvil av din bombastiske uttalelser. Betyr dette at alle rulleforstag av Facnor er dritt, og det stort sett er Furlex som gjelder, eller er ting litt mer sammensatt? Bildet er en smule mer nyansert. Furlex, Plastimo, Harken, Nemo m.fl. kjører vel på omtrent samme prinsipp ved at de bruker kulelagere i plast (Delrin). Det er en, og det er mulig at det er Facnor, som bruker lagere i stål. Disse lagerene har lettere for å sette seg. Jeg ble anbefalt ikke å bruke stållagere da jeg kjøpte riggen. Har lageret begynt å gå tregt, så er det nok sikrest å skifte det ut. Hulda endte opp med Harken, grunnen var at det ble like billig (les dyrt) som alle de andre. Harken er kjent for brukbar kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.November.2006 Del på Facebook Svart 18.November.2006 Siste nummer ( no.480 December 2006)av Practical Boat Owner har en oversikt, med kommentarer, om 12 forskjellige rulleforstag. Samme bladet har også en test av 8 forskjellige "rope stoppers"/vinsjavlastere så kan være verdt å kjøpe dette bladet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
atletico1 Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Husker ikke om det er Facnor jeg har på min Jeanneau, men det er iallefall metallkulelager. Dette ble veldig tregt for et par år siden klarte omtrent ikke å dra inn genoa. Sprayet CRC inn i noen hull i hylsen rundt lagret og der jeg kom til , forsøkte også å presse inn noe fett. Har fungert bra siden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.