Jump to content

SjøKartprogram til pc


Espen C

Recommended Posts

Du får nok mange svar på dette spørsmålet - som har vært drøftet mye her på båtplassen.

 

For å komme i gang kan du lese litt på nettsiden til Nautisk Forlag,

http://www.nautisk.no/

de fremhever bl.a. TIKI som er norsk utviklet.

 

Selv har jeg brukt både TIKI og Maptechs Offshore Navigator. Jeg bruker ofte Offshore Navigator som planleggingsprogram og som backup for kartplotterprogrammet ombord.

 

Det er endel tester av pc-baserte programmer

(bl.a. i juni nummeret av Practical Boat Owner på sidene 104 - 107 en vurdering av 5 PC baserte kartplottere:

- Neptune Passage Planner

- Maptech Offshore Navigator Lite

- Seapro Lite

- Admirality/RYA plotter

- Imray Digital Charts)

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

PC tilkoblet gps er bedre enn en egen kartplotter fordi denne vil ha plass til uendelig med kart og mye større skjerm. Vil også bli normalt sett mye billigere.

 

Ulempe: Ikke vanntett, ikke spesielt bra å lese i sollys og tar noe mere plass.

 

Når det gjelder kart finnes det to systemer - vektor og raster.

 

Raster er en scannet kopi av faktisk sjøkart, mens vektor er digitalisert ved å skrive inn de forskjellige punkter i en tabell som etterpå blir omgjort til kart i maskinen.

 

Tidligere var raster klart mest presise, fordi det ble for mye menneskelig svikt i omdannelsen fra papirkart til tabeller, men nå har (i Norge i allefall) kartverket digitalt målt grunnen på nytt slik at vektorkart blir like presise. I tillegg er det da i vektorkart mulig å slå av og på informasjon, legge til info som fyrblink og tidevann og så videre.

 

Jeg brukte raster før, nå bruker jeg vektor (begge deler på pc)

 

Det finnes et utall kartprogram, både norske, svenske, amerikanske, italienske (tror jeg) og australske , samt mange ulike typer kart.

 

Maptech er den mest kjente rasterkartet, og kan brukes av programmer som ozi, seaclear, tiki, offshore osv.

 

C-map er det mest kjente vektorkartet og brukes av telchart, sob og en drøss andre. c-map har mange ulike standarder og er en liten jungel...

 

Alle nyere gps kan kobles til pc. I tilleg kan man kjøpe en "gps-mus" som er ren gps-mottaker som kobles i serie -eller usb-porten (og kun kan brukes på pc-skjermen).

 

Stort sett er kartprogrammene gratis eller ganske rimelige, mens kartene er noe dyrere.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
de fremhever bl.a. TIKI som er norsk utviklet.

 

Jeg har akkurat bestilt meg en ny bærbar PC som skal benyttes ombord til blant annet TIKI. (skal også bruke PC'n til surfing/mail/TV/film/underholdning osv. osv) Er det noen som har erfaring med å koble ekkolodd sammen med TIKI? Hvilken type er godt egnet?

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

PC tilkoblet gps er bedre enn en egen kartplotter fordi denne vil ha plass til uendelig med kart og mye større skjerm. Vil også bli normalt sett mye billigere.

 

Dette er vel en sannhet med mange modifikasjoner!

 

Plass til uendelig med kart, ja, men de færreste trenger da det!

 

En vanlig Lap Top er ikke bygd for det den blir utsatt for ombord i en båt, mht fukt, vibrasjoenr.

 

Hva med direkte sollys, vet ikke om PC`ene er like gode på det som dagslys skjermene til plotterene?

 

 

Ekkolodd/fish finder funksjon, er vel ikke så enkelt å få til på en PC, men kan fåes på plottere.

 

En eventuell autopilot kan kobles sammen med de fleste plottere, men PC?

 

Nei, tror nok jeg ville gått for en plotter, som tross alt er ment for bruk i båt som kartmaskin!

Link to post
Share on other sites

Dette er vel en sannhet med mange modifikasjoner!

 

Plass til uendelig med kart, ja, men de færreste trenger da det!

 

En vanlig Lap Top er ikke bygd for det den blir utsatt for ombord i en båt, mht fukt, vibrasjoenr.

 

Hva med direkte sollys, vet ikke om PC`ene er like gode på det som dagslys skjermene til plotterene?

Ekkolodd/fish finder funksjon, er vel ikke så enkelt å få til på en PC, men kan fåes på plottere.

 

En eventuell autopilot kan kobles sammen med de fleste plottere, men PC?

 

Nei, tror nok jeg ville gått for en plotter, som tross alt er ment for bruk i båt som kartmaskin!

 

Kjøpte meg en lap top for ca 3-4 år siden som var mere utviklet for vibrasjon den har vært brukt mange timer og vært langs nesten hele norskekysten fått mye risting og slag men aldri problem.

Lys inn på skjermen ingen problem bruker den hele døgnet men så var den ikke av det billigste på markede.

Jeg er veldig godt fornøyd med lap top.

Link to post
Share on other sites

Nei, tror nok jeg ville gått for en plotter, som tross alt er ment for bruk i båt som kartmaskin!

 

Det er jo ganske dyrt med en plotter syns nå jeg så jeg kjøpte meg en gammel bærbar pc og en gps for noen hundrelapper noe som fungerer veldig bra,

kart og programvare skaffer man seg enkelt i dag så jeg går for dette sytemet. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er jo ganske dyrt med en plotter syns nå jeg så jeg kjøpte meg en gammel bærbar pc og en gps for noen hundrelapper noe som fungerer veldig bra,

kart og programvare skaffer man seg enkelt i dag så jeg går for dette sytemet.

 

Her er jeg enig med deg, har også en slik en stående, men bruker den ikke lenger nå etter at jeg kjøpte plotter. Men den fungerte fint den, men det ble masse kabler, og styr, pluss at den gamle PC`n jeg hadde kunne ikke sees i motlys!

Link to post
Share on other sites

Det er jo ganske dyrt med en plotter syns nå jeg så jeg kjøpte meg en gammel bærbar pc og en gps for noen hundrelapper noe som fungerer veldig bra.

 

Har gjort en noe lik erfaring. Kjøpte i høst en rimlig brukt, svart / hvit, plotter m / kart. Fikk prøvd den litt før jeg tok opp. Her er det mye å lære. :blush:

 

Tror nok mange i tråden er inne på det samme. Fordeler og ulemper med begge løsningene.

 

Er det en førstegangs anskaffelse, kan det være en fordel at løsningen ikke er for dyr.

 

Tror det blir mye enklere neste gang, når nytt utstyr skal velges. Da vet en hva en skal se etter.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker også stasjonær pc som kartplotter. Det fungerer utmerket. Fordelene er mange: kartene oppdateres raskt, hardwaren er billig, flust av tilkoblingsmuligheter, stor skjerm (bruker 19"), internett (GPRS,EDGE) osv. Har brukt systemet i ca. 700 timer hittel i år.

 

På langtur eller ukjent farvann har jeg alltid med 2 ekstra system (en ekstra stasjonær pc og en lap top + 3 separerte invertere; totalpris kun et par tusen), dette for å være på den sikre siden. Men jeg har aldri hatt bruk for backup systemet. Har aldri opplevd at pc har krasjet eller at harddisk har vibrert ihel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...