Jump to content

Lunkent "varmt" vann

bjoris

Recommended Posts

Vi får ikke særlig varmt vann i nybåten, det blir vel ca 30 grader, men glimter av og til med et sekunder eller så med mye varmere vann. Det er derfor logisk å anta at det slippes kaldt vann inn selv om batteriet står på full varme. Det er dog likt på de to batteriene vi har så da må det nesten være noe kluss med berederen!?

Noen tips til hvor jeg bør begynne?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Har du blandeventil på berederen? I så fall må nok den justeres. Denne sper inn kaldt vann slik at selv om du har 90 grader i berederen så får du kun ut f.eks. 50 grader. Brukes på ALLE beredere i hjemmet og også av og til i båter...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Her måtte jeg til med speil bare for å justere tomgangen :eek:

På varmtvannsberederen :eek::wink:

Jeg er blitt frykteig bortskjemt med plass i maskinrommet. Riktignok blir det trangt når vi er tre mann der nede, men det går greit om et par av oss holder pusten :lol:. Kan ikke si at jeg savner N300's motorrom der man må ligge på magen oppå motoren med huet ned på siden av motoren for å tømme vannutskilleren

På varmtvannsberederen
:headbang: Ja, det var neste spørsmål, den skal ha 800 o/min på tomgang??? Den hadde bare 700 og da ble det litt vibrasjon i den 3.7 liter store firesylindrede varmtvannsberederen :lol::lol:

Jeg er blitt frykteig bortskjemt med plass i maskinrommet. Riktignok blir det trangt når vi er tre mann der nede, men det går greit om et par av oss holder pusten . Kan ikke si at jeg savner N300's motorrom der man må ligge på magen oppå motoren med huet ned på siden av motoren for å tømme vannutskilleren

3 mann i motorrommet samtidig. Hmmm det er tøft å ha Volvo skjønner jeg, svenske mekanikkere antar jeg???? :lol: Plass til 3 japser hos meg også... (men ikke samtidig er jeg redd)...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det kan vel også være at overtrykksbryteren står i feil posisjon slik at alt vannet sikulerer fritt omkring - men da skulle vel vannpumpa gå uavlatelig også...
Nei, pentrypumpa går ikke. Dvs det er en liten lekkasje i systemet så den pumper opp trykk ca hvert 2. minutt, men inntil jeg får tid til å lete etter dette så slår jeg bare av pumpa uten at jeg har merket noen forskjell på temperaturen på vannet...

Tja - erfaringene med VP så langt er vel greie. Bortsett fra at ene motoren fikk en litt tidlig høstforkjølelse og måtte ha en rask hjernetransplantasjon. Men nå er den fin igjen.

Det var selvsagt bare spøk, skulle gjerne hatt en D4, 260. Eneste ulempen er at Yamarinen hadde blitt bra tung bak da... Vel, til nå fungerer uansett Yamahaen helt supert. Det er en spesielt støysvak motor noe som nok henger sammen med stort volum, lav effekt og lavt turtall. Først motor jeg har der du kan åpne luka under marsjfart uten at støyen oppleves som intens. Når da både røyk og forbruk er svært beskjedent syns jeg dette er en midt i blinken motor. Eneste som ikke imponerer er effekten på toppen av turtallsområdet. Det kommer greit opp i topp turtall, men det er ikke noe sprut liksom...

Drevet er ikke så støysvakt, men har snakket med Yamaha Norge i dag og de sier at det lager noe mer lyd på grunn av at tannhjulene er rettskåret og ikke tverrskåret som hos VP. I Yamarinen blir dette ekstra framtredende så de har hatt noen kunder med denne båten som har lurt på om alt er ok.

Faderen er mekanikker og han bekrefter også at rettskåret normalt gir mer lyd enn tverrskåret, også i andre sammenhenger enn drev så vi får slå oss til ro med det. Det er ikke noe plagsomt i båten, men det høres vist nok god fra land og jeg merket også at du hører litt lyd når du sitter ute, men det er ikke plagsomt, men det drar gjennom motorstøyen og slik sett blir det litt fremtredende selv om det ikke oppfattes som plagsomt

Redigert av bjoris (see edit history)

Dvs det er en liten lekkasje i systemet så den pumper opp trykk ca hvert 2. minutt, men inntil jeg får tid til å lete etter dette så slår jeg bare av pumpa

Vi opplevde det samme for en tid tilbake. Pumpa begynte å gå en sjelden gang, etterhvert oftere og oftere. Selv etter intens lekasjesøk fant jeg ikke noe vann, alle koblinger var tørre og fine.

Forklaringen fant jeg inne i selve pentrypumpa. Det hadde lagt seg rusk i membranene slik at det sev vann fra trykksiden i pumpen og over til den siden som ikke hadde trykk. Etter demontering og rengjøring virket alt som det skulle. Nå har jeg montert filter på slangen før inntaket på pumpa, og har ikke opplevd noe lignende siden.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Det var selvsagt bare spøk, skulle gjerne hatt en D4, 260.

det var ikke en spøk fra min side. Vi fikk ikke startet ene motoren etter ca 100 timers plettfri vandel. Måtte ha ny hjerne.

Det du skriver om Yamahaen er veldig interessant for det er jo en motor ikke mange har erfaring med. På motorene våre hører man definitivt om luka ikke er ordentlig på.

Hva er fordelen med rettskårne drev bortsett fra at de bråker mer?

Hva er fordelen med rettskårne drev bortsett fra at de bråker mer?
Iflg vedkommende på teknisk hos Yamaha var dette gjort for å få det mer kompakt. Syns nå det ser stort ut jeg, men det kan være at det er båten som er liten :eek: Ellers tror jeg det må være hydraulisk for at det kan brukes rettskåret tannhjulp, men jeg vet det ikke. Innkoblingen er lydløs så det er jo litt synd at det er hørbart i drift. Uansett, totalt sett er støynivået middels og antakelig svært bra til å være en så liten båt med dieseldrift.

Vi opplevde det samme for en tid tilbake. Pumpa begynte å gå en sjelden gang, etterhvert oftere og oftere. Selv etter intens lekasjesøk fant jeg ikke noe vann, alle koblinger var tørre og fine.

Selger hadde fylt tanken en tid før vi hentet båten. Når vi kom stod strømmen på og det var ikke vann i springen. Når vi kom hjem fant jeg vannet i kjølsvinet. Har ikke gjort annet pt enn å pumpe ut vannet og fylt på nytt. Når jeg slår av bryteren mellom hver bruk ser det ut til at det forblir i tanken. Et lite prosjekt når tiden strekker til. Pt har det bare vært bruk og etter 120 nmil siden vi fikk den hjem er vi meget fornøyd. Deilig å ha god fart og lavt forbruk når det er såpass distanser vi skal tilbakelegge, ofte som dagsetappe. Det merkes jo at en tur til landstedet nå koster kr. 200-250 i diesel mot tidligere over kr. 500,-. Når vi da bruker 40 min kortere tid tur/retur føles dette valget rett pt. Så får vi se, jeg er jo ikke akkurat kjent for å ha båtene lenge, men denne har jeg fått et godt forhold til sålangt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...