JanB Startet 18.September.2006 Link til dette innlegget Startet 18.September.2006 I førebuingane til overtaking av ny båt, er også inngåing av ny forsikringsavtale viktig. Og "nyebåten" min er ikkje ny, men faktisk 26 år gammal. Dermed viser det seg at forsikringsselskapa har ymse ekstrakrav før forsikring kan teiknast. Desse krava varierer frå selskap til selskap: Nokre krev at takstmann ser på båten, andre at "båtkyndig person (utenom eier)" skal undersøka båten, vidare finst krav om eigenerklæring, innsending av bilder etc. Kva erfaring med dette har andre eigarar av eldre båtar? Er det nokre selskaper som er greiare å forhalda seg til enn andre? Utgangspunktet er lågast pris og minst mogleg "styr". Båten min er i god stand og eg har ingenting å frykta. Men båten ligg på ein annan kant av landet enn der eg bur og det er vanskeleg å organisa visning for takstmenn etc. Dessutan bør ny forsikring vera inngått innan båten skal overleverast/hentast. Gode råd, anyone? Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Espen C Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Hei jeg har hatt flere båter forsikrert i IF der kan du bare tegne forsikring på deres hjemmeside http://www.if.no man kan bestemme selv hvor mye båten skal forsikres for aldri hatt problemer med det. Det kan vel hende man kan få problemer vist det er snakk om store summer? Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Eg har samme problemet, har nyleg sendt egenerklæring til Gjensidige og venter i spenning på kva utfallet blir. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Jeg har hatt KNBF's takstmann til å se på 3 av mine båter, 2 for min del og den tredje for kjøpers regning. Gjennomgangen er rimelig enkel og skal egentlig bare være en tredjepersons bekreftelse på at båten er sjødyktig. Dette koster ca. kr 5-700.- og gir 15% fratrekk i premien hos Norske Sjø. Alle 3 gangene har jeg fått besiktigelse nesten på timen men det kan være greit å avtale litt i forkant. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Pjolter Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Klassikern min er 26 år.. har forsikring i Gjensidige. Ikke ett spørsmål ang, ekstrakrav.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
cleo Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Båten min er fra -74, forsikret i if og ingen spørsmål. Enkelt og greit! Sitér dette innlegget Livet er herlig på solkysten! Link to post
Daffy Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 man kan bestemme selv hvor mye båten skal forsikres for aldri hatt problemer med det.Det kan vel hende man kan få problemer vist det er snakk om store summer? Det tviler jeg på... Jo mer du vil betale i forsikring, jo gladere blir de. Derimot når det gjelder erstatning kan problemet dukke opp for da får du likevel ikke igjen mer enn de mener båten din er verdt. Ellers er min erfaring at det ikke er problemer å få forsikret båten når den kjøpes. Men hvis du har kjøpt og kommer og ber om kasko etter en stund forlanger de besiktning. Det er jo igrunn forståelig det da. Men veldig irriterende når årsaken kun er at baatplassen.no har lært deg at det er veldig dumt å ha båt uten kasko. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
tom-ass Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Tresnekka mi er 63 modell. Har ikke gjort noe anna enn å oppgi type båt og type motor og toppfart. Gjensidige. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
JanB Svart 18.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 (redigert) Takk for svar. Når det gjeld If, så har dei i mitt tilfelle så høg pris at dei i utganspunktet er uaktuelle. Kan stemma at dei ikkje har tilleggskrav, men tek seg heller godt betalt... Norske sjø har så langt den lågaste prisen (ekskl. KNBF-kontingent og betaling for "besiktigelse"), men den mest omstendelege prosessen. I tillegg til ordinær visning for KNBF-besiktigelsesmann (som alle båtar eldre enn ti år må gjennom i NS), skal båtar eldre enn 25 år også visast for ein takstmann som skal fastsetja forsikringsverdi (!). For min del trur eg det går mot Gjensidige (igjen). Dei er brukbare på pris og har ikkje for omfattande krav for eldre båtar. Eit eigenerklæringssjema må fyllast ut og det må sendast inn seks bilder av båten. Dersom du slepp unna dette, har du sikkert vore heldig med sakshandsamaren, Pjolter. Men sjølv om eg velger Gjensidige, er eg usikker på om eg får forsikringa klar til overlevering/henting neste veke... Redigert 18.September.2006 av janb (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
bare lek(k)er Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Pr. Idag har jeg forsikret båten min i IF. Forsikringssum 75 000,- trebåt fra tidlig 60 tall en gang. Hadde tidligere Gjensidige. Begge selskapene ville helst ha takstmann til å se båten, men ingen problemer med å få tegnet forsikring uten. Heller ikke oppgjør etter skade har vært problematisk (dette var mens den var forsikret i Gjensidige) Priser i de forskjellige selskapene varierer VOLDSOMT ifht hvor du bor, hva slags båt du har osv. osv. Det betyr at en båt i ett selskap kan være mye dyrere enn i ett annet, samtidig som en annen båt kan være billigere, enn i det rimeligste selskapet i det første tilfellet. MAO flytter du, eller bytter båt. Innhent nye tilbud på forsikring i FLERE selsskaper (ta gjerne hele runden med alle forsikringene dine samtidig) Man kan fort spare inn et driftsbudsjett, eller to, på å ta en gjennomgang en gang i blant Men sjølv om eg velger Gjensidige, er eg usikker på om eg får forsikringa klar til overlevering/henting neste veke... Dette behøver du ikke å engste deg for. vanligvis tar forsikringsselskapene og setter igang forsikringen med en gang du bestemmer deg, resten av dokumentasjonen og detaljene kan "taes etterpå". Bare oppgi overtakelsese dato/den datoen forsikringen skal gjelde fra så er det greit. Mvh Trygve Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 18.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Dette behøver du ikke å engste deg for. vanligvis tar forsikringsselskapene og setter igang forsikringen med en gang du bestemmer deg, resten av dokumentasjonen og detaljene kan "taes etterpå". Bare oppgi overtakelsese dato/den datoen forsikringen skal gjelde fra så er det greit. Vel, dama i Gjensidige sa det motsette, men eg kan jo håpa du har rett. Kan i alle fall prøva å overtala dei. Dei vil sikkert ikkje missa ein god kunde... Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Ludde30 Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Både Fram'en jeg hadde, som var en 78-modell, og tresnekka som jeg har nå (1980-modell) vært /er forsikret i IF. Ingen spørsmål om noe annet en båttype, motor etc. Jeg bruker en lokal forsikringsagent, og det er mulig det har noe å si i forhold til å ringe IF sentralt? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Vågen Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Vi forsikret vår nye båt i Vesta. Vår er noen få år nyere enn din, men alder var aldri noe tema såvidt jeg skjønte. Prisen var også god, nesten identisk med den i Norske Sjø og uten krav om besiktigelse, bilder eller annet. Sitér dette innlegget Link to post
andersand Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 (redigert) Jeg kjøpte en 22fots seilbåt i sommer(maxi68) fra 1980 altså 26 år gammel Jeg bruker gjensidige, og de ville som tidligere nevnt ha 6 bilder av båten dersom den skulle forsikres Siden denne båten ble finansiert, måtte jeg ordne det på dagen, lønsningen ble at de fikk referanse nr til salgs anonsen (FINN.NO) Der var det jo alerede bilder liggende.. Etter 5minuters vurdering, var det greit, og de godtok 3års forsikring før neste vurdering En fremgangsmåte flere kan bruke kansje Redigert 18.September.2006 av andersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Dei vil sikkert ikkje missa ein god kunde... Det skal du ikke være for sikker på! Jeg hadde en h......tes kamp med dem da jeg kjøpte Viksunden i fjor vår. Såvidt over 25 års grensen, og de nektet å forsikre den før den var besiktiget. De hadde heller ikke besiktningsmann tilgjengelig, og jeg skulle hente båten i Bergen et par dager senere. Det verste var at forrige eier hadde hatt den forsikret i samme selskap og med samme verdi de siste 10 årene, men med en gang den skiftet eier var dette tydeligvis et problem! Men etter et tyvetalls telefoner til diverse personer i Gjensidige løste det hele seg ti minutter før stengetid dagen før båten skulle hentes. Nervepirrende den slags.... Siden har jeg ikke hørt noe fra dem om besiktigelse. Merkelig! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JanB Svart 18.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Vi forsikret vår nye båt i Vesta. Vår er noen få år nyere enn din, men alder var aldri noe tema såvidt jeg skjønte. Prisen var også god, nesten identisk med den i Norske Sjø og uten krav om besiktigelse, bilder eller annet. Vesta har faktisk den pussigaste ordninga. For båtar eldre enn 23 år (ja, faktisk 23) er det krav om rapport (skjema) frå båtkyndig person (utanom selgar/eigar). Denne båtkyndige personen må ein skaffa sjølv og er det ingen formelle krav til kvalifikasjonar, sertifisering etc. Altså kunne eg fått eigaren av nabobåten eller andre eg kjenner til å gjera det. Kva verdi rapporten då har kan ein lura på. Elles var Vesta i mitt tilfelle blant dei dyraste. Spørst om ikkje sambygdingen Worse skulle vore å rista litt i dei der borte i dalen... Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Avmønstret2 Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Har min båt (Nidelv 24, 81 mod) i Sparebank1. Koster 1000 spenn i året :-) Synes ikke det er galt Plenen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 har du sjekka med Quality Broker eller Norwegian Broker. Tror de har en verdigrense på ca 500.000 - men det burde vel gå greit med din fine båt Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 18.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Siden denne båten ble finansiert, måtte jeg ordne det på dagen, lønsningen ble at de fikk referanse nr til salgs anonsen (FINN.NO) Der var det jo alerede bilder liggende.. Den var ikkje dum! Notert. har du sjekka med Quality Broker eller Norwegian Broker. Har ikkje fått tilbod frå desse førebels, men ventar. Er likevel skeptisk til dette med eigendel på ansvar, slik desse selskapa (og stadig fleire) praktiserer. Spesielt i starten før ein blir skikkeleg van med manøvreringa på ny båt, kan det vera greit at det ikkje er så dyrt å bruka ansvarsdelen... Men i løpet av 15 år og fire båtar har eg har aldri så langt hatt trong for bruka båtforsikringa Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Tine IV Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Ringte if om kvelden før jeg henta båten på Tjøme ,da var den forsikkra når jeg la på tlf røret etter jeg var ferdig å snakke med damen hos if .Hadde Gjensidige til vi fikk båten , dem skulle ha 4700 ca og if 2500 ca .Bytta fort selskap da ja .Båten min er en 82 mod .Kjøpte meg foresten en scooter for et par uker sia , ringte if og forsikkra den og dro ut i butikken dagen etter .Da hadde han i sjappa fått bekreftelse på det alt . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
tuffff Svart 19.September.2006 Link til dette innlegget Svart 19.September.2006 Har forsikret både seilbåten (1981 modell) og motorbåten (1984 modell) i Vesta. Begge er forsikret for 300.000 inkl. 50.000 i utstyr. Betaler 2.600 for seilbåten og 3.100 for motorbåten (Mekling med toppfart like under 30 knop), og det har aldri vært noe spørsmål eller krav om besiktigelse eller noe sånt. Meklingen ble forsikret for en måned siden. Begge båtene var forsikret i det jeg la på telefonrøret. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 19.September.2006 Link til dette innlegget Svart 19.September.2006 ....... vanligvis tar forsikringsselskapene og setter igang forsikringen med en gang du bestemmer deg, resten av dokumentasjonen og detaljene kan "taes etterpå"...... Både ja og nei! Man må skilje mellom forsikring og forsikring! 'bare lek(k)er's argument stemmer når det gjelder ansvarsforsikring, det kan tegnes nær sagt når-som-helst og over telefon (vi snakker om båter som er eldre enn 25 / 30 år). MEN ikke når det gjelder kasko - - fordi det er da selskapene eventuell må erstatt båtens verdi. Vel, dama i Gjensidige sa det motsette, men eg kan jo håpa du har rett. 'janb' har gjordt samme erfaring som meg selv. Når det er sagt så er det himmelstor forskjell fra konsulent (selger!) til konsulent - altså helt personavhengig, hvordan de tolker interne regler. Det er min erfaring, og jeg har kaskoforsikret 4 båter, allesammen eldre enn 25 år, de siste 5 år. De to første båtene (hhv 27 og 28 år gammel) måtte behørig dokumenteres med bilder fra alle bauger og kanter, plassering av brannslukker, etc. etc. Bildene og egenerklæring var nok i begge tilfellene. Tresjarken (43 år gammel) hadde jeg kun ansvarsforsikring det 1. året, inntil jeg var kommet såpass langt i oppussingen at representative bilder kunne sendes inn - og kaskoforsikringen ble godttatt ut i fra bildene. No problem. Den siste båten (31 år gammel) ble faktisk godttatt av Gjensidige (har hatt samme selskap i > 20 år) med bare en lang telefonsamtale og inngående forklaring og uten egenerklæring og bilder! Slå den! Jeg regner med at kundens historikk har en del å si i et slikt tilfelle. Derfor "shopper" jeg heller ikke rundt for å spare noen hundrelapper på båtforsikring i året. :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Marwin Svart 19.September.2006 Link til dette innlegget Svart 19.September.2006 (redigert) Begge mine siste båter er fra 80-tallet. Hadde en større forsikringsgjennomgang i fjor, byttet fra Vesta til IF. Gjenstridige og SpB1 kunne ikke konkurrere på pris. Sparte MYE penger på den gjennomgangen. TRE ting var avgjørende for pengebesparelsen: Tok en "totalfosikring" (biler, hus, utstyr, firma +++), som gjorde at prisen gikk ned, Hadde ikke hatt skade eller andre krav mot noe selskap på siste 20 år , Fikk en forsikringsagent (av gammelsorten) som bestrebet seg på at vi skulle komme rimelig ut. Hadde derfor ingen problemer med å anbefale venner og kolleger å velge (mannen) selskapet. Vedr. båtforsikringen, spurte han om tilstand+++ og godtok hva JEG oppgav. Ikke noe diskusjon om registrering i båtregistret heller. Det hører med til historien at en annen ansatt i IF prøvde å hjelpe oss med noe småtteri mens "mannen" hadde ferie, men DET skar seg raskt vedr. størrelse på polise osv. Trudde ikke at slikt er personavhengig, men har erfart det motsatte. Redigert 19.September.2006 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Troll 20 Svart 19.September.2006 Link til dette innlegget Svart 19.September.2006 Når eg kjøpte Kommedalen min i fjor kom kravet fra Gjensidige om egenerklæring og bilder av båten da den er eldre enn 25 år. Sendte inn og fekk dette godkjent ganske så kjapt, eit par dager. Var langt værre med Redningsselskapet når eg skulle registrere Kommedalen der, men det er ein anna historie Det merkelige i det heile er at for tre år siden da eg skulle forsikre den forrige båten i Gjensidige, kom det intet krav om egenerklæring og bilder selv om den båten var eit år eldre enn Kommedalen eg har i dag Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Pjolter Svart 19.September.2006 Link til dette innlegget Svart 19.September.2006 Dersom du slepp unna dette, har du sikkert vore heldig med sakshandsamaren, Pjolter. Ja kanskje det?? Som sagt. vi er også totalforsikret i Gjensidige. Har kasko på båten. har egentlig hatt det på alle båtene og har aldri hverken sendt bilder eller noe. Har fortalt om båten, !thats it"! Forsikret båten over telefon, med et par runder på telefonen etter kjøpte med serienummer på motorer osv.. Det skal nevnes at vi ikke fikk motorforsikring da p.g.a alderen, Men en utvidet båtforsikring.. husker ikke hva denne het... Men det var mye ekstra som nesten ikke kostet noe i året. Pussig at det skal være forskjellige rutiner? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.