Jump to content

Ta opp båten, eller sjøsette bilen.

trond1234

Recommended Posts

Hei

Til helga skal jeg ta opp min Ryds 510. Har hatt den i en sesong og skal ta den opp på henger for første gang (på ny henger) til helga. Har lest om folk som har sjøsatt bilen under prosessen og lurer på om det er noen som har tips om hvordan dette skal gå sikrest mulig. Bør rullene justeres? Gjør det noe om hjulene kommer ned i vannet? Velter båten om du kommer skjevt ut osv...

Tips mottas med takk.

Hilsen Trond

Hei dette går nok smertefritt jeg kjører hjulene ned i vannet slik at den bakerste rullen ligger synlig i vannflaten,

dra bare baugen på båten inn til den treffer den bakerste rullen på hengeren og fest remmen\vaieren på hengeren og begynn og sveiv forsiktig inn man må bare passe på at båten blir dratt rett inn hele tiden få gjerne hjelp av en til og "styre" båten.

Vist du er redd bilen skal trille bakover når du skal kjøre i gang så dra til håndbrekket før du starter og slipp det ned i det clutchen tar.

Vist båten ikke har lagt på denne hengeren før så bør jo rullene justeres i ca. riktig høyde før du drar den opp,

for ellers vil du kansje ikke ha noen støtte på siden av båten.

Pass på og spyl hjulene på hengeren etterpå pga.hjullagrene liker ikke saltvann så bra.

Redigert av Espentc (see edit history)

Når det gjelder båthengere gjelder kun to regler:

Kjøp ikke brukt!

Lån ikke bort henger!

Hvorfor? Fordi folk kjører hengeren ut i vannet! :nono:

Ikke kjør hengeren lenger ut enn at du har vann på gummien på hjulene, sett på brekket og legg gjerne klosser under hjulene. Du sier ikke noe om hva slags henger du har; noen har selvjusterende vugge, noen ikke, men ikke noe problem å justere rullene etter at du har tatt båten på henger, men før du kjører av gårde. Med en såpass liten båt som du har er dettte ikke noe problem, men husk å ta av delen på henger som har lys, skilt osv før du rygger ned til vannet!

Båten skal også festes/sikres godt til hengeren foran og bak på hver side. Lykke til!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Enig med Mouche, kan man unngå vann på felgene er det abs. best. Men er båten stor og tung, og rampen har liten vinkel, må man kjøre lenger ned.

Vanntette lagre finnes ikke. De kan være tilnærmet vanntette når hengeren er ny, men får man saltvann på akslingen begynner den å ruste og da er simmerringene snart historie.

Det beste er lagerhus med nippel slik at man kan holde det fullt med fett.

Her må jeg fortelle en historie om en kamerat av meg som hadde leiet seg en båthenger og plassert en snekke på. Snekken var omstendelig festet til hengeren slik at den ikke skulle falle av.

Siden det var leiehenger ble den rygget ut på slippen så langt som mulig...og litt til... :crazy:

Resultatet var at båten og hengeren flyter. Hengeren henger fast på kula. Kula er festet solid på hengerfestet og bakhjulene på den hvite Mercedes stasjonsvognen mister festet!! Båten, hengeren og bilen er på vei til sjøss...! Etterhvert får man løsnet hengeren fra kula og bakparten til Mercedesen går under...Saltvann i tanken. Alt elektrisk belagt med salt til tross for skylling med ferskvann etterhvert. Bilen ble aldri seg selv igjen og solgt med tap etter en stund.

Hysterisk morsomt i etterkant :lol: , men jaggu var det småpanikk og banning når bilen ble sjøsatt :diving:

Moralen er: Kjør aldri hengeren ut i vannet !

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

men husk å ta av delen på henger som har lys, skilt osv før du rygger ned til vannet!

Båten skal også festes/sikres godt til hengeren foran og bak på hver side. Lykke til!

Ja og koble fra lysene også på bilen i tilfelle kontakten til skiltplaten kommer nedi vannet.

Sikre båten til hengeren før du kjører båten opp av slippen.

Slipper vinsjen, går båten i bakken. Sett det før :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Skal man skru fast en justerende vugge etter at båten er på plass eller skal man la den stå løs?

En selvjusterende vugge lar du bare være! De regulerbare støttehjulene justerer du slik at de støtter oppunder båten og slik at båten får flest mulige punkter den blir støttet opp av. Er ikke sikker på hvordan det jeg skrev her hørtes ut, men tror du skjønner hva jeg mener?

Selv lar jeg båten stå på hengeren over vinteren, men jeg avlaster fjærene på hengeren ved å jekke opp hengeren slik at hjulene henger fritt - en Lecablokk på hver side bak og en foran, og noen plankebiter her og der for å få den sånn ca i vater. Skrur du også av hjulene så tror jeg ikke tyvene gidder - blir for mye arbeid!

Har henger med brems, men lar ikke hengeren stå med bremsene på for de bare "fryser fast". Bruker klosser når/hvis nødvendig.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg setter ut og tar opp min skibsplast 655 hver gang jeg skal på sjøen (slik er det når man ikke har båtplass). Passer alltid på at jeg aldri får bremsetromlene i vannet. Jeg lar hengeren gå uti til vannet nesten når felgkanten på hjulene. Da har jeg god klaring opp til tromlene. Rampen jeg setter ut ifra er ganske slak, så det er litt tungt å trekke opp båten men det er ikke noe problem. :)

-På den samme rampen har jeg sett flere som har 'drept' hengerene sine (eller mest sannsynlig hengere de har lånt). Ett eksempel var fire karer osm skulle ta opp en Rana18 eller noe slikt. De rygga hele tilhengeren uti, helt til tilhengerkula på bilen var i vannet. de sleit veldig med å få på båten, fordi den bare drev avgårde fra hengeren.

Forrige uke var det noen som skulle sjøsette og gjorde på samme måte. Begge akslingene på tilhengeren godt under vann (faktisk var alle fire hjul helt neddykket), og da var det selvsagt ikke noe problem å få ut båten. -men stakkars tilhenger...

mvh

HC

ps. I instruksjonsblekka til tilhengeren min står det at dersom man har hatt hjul/aksling i sjøen, bør tilhengeren leveres til forhandler for sjekk/ompakking av lagre.

Redigert av HC74 (see edit history)
  • 1 måned senere...

Når jeg tar opp min Skibsplast 655 så blir det en del sluring med clutch, og jeg må innrømme at det lukter skikkelig svidd !! Totalvekt båt og motor ca 1200 kg. Bilen er en Peugeot 406 HDI stv. Spørsmålet er: Kan dette i verste fall ta knekken på clutchen eller er svidd clutch problemfritt ? Har noen tips om hvordan en skal foreta "clutchvennlig" ilandsetting (utenom å kjøpe større og kraftigere bil...)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Hei har hatt samme problem selv noen ganger tåkeskyen har stått rundt bilen men den holder enda :smiley:

Jeg har hørt noen snakke om at clutchen ikke har godt av dette og det viste vel nesten jeg og,

jeg har også hørt at dette kan ta knekken på svinghjulet også men det må nok noen bilmekanikere svare på :confused:

De plassene som jeg har hatt problemer med og få opp båten har jeg derfor ungått,

prøv og finn et sted som det kansje ikke er så bratt eller hvor det er bedre feste :smiley:

Redigert av Espentc (see edit history)
...... eller sjøsette bilen

Sett i lys av at eine riskokarn i heimen skrik på relativt kostbare utbedringar både på bremser, drivverk og anna tar eg tipset til Trond til etterretning.

Eit meget godt forslag :cheers:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Det er ikke noe som helst problem, har hatt båter på opptil drøyt 2,5 tonn alene mange ganger tidligere uten noe problem, men det forutsetter at man har skikkelig bil, en bra henger (gå for et annerkjent kvalitetsmerke, har du en billighenger, kan jeg garantere at det er utslagsgivende for hvor mye båten blir brukt da det kan være et helvete med underdimensjonerte, trafikkfarlige tilhengere) og litt erfaring.

1. Ta av skiltplata og koble fra kontakten

2 Når du tar opp båten er det bare å rygge tilhengeren ned til vannkanten, slik at den bakerste kjølrulla ligger omtrent i vannkanten, helst litt over (Det er bare tull å rygge for langt, og gjør det enda vanskeligere å ta den opp).

Husk å sette på håndbrekk både på bil og henger hvis den har og sett kjerra i gir for sikkerhetsskyld.

3. Rull ut vaieren/stroppen slik at den ligger klar ved den bakerste kjølrullen.

4. Da er det bare å kjøre båten innpå rullen, koble på kroken og sveive i vei til båten er helt oppe, snurre på en tamp forut for sikkerhetsskyld, kjøre opp, sikre båten ordentlig til hengeren, sette på skiltplate og kjøre avgårde. Husk også å sette på transportsperra på motoren, slik at den ikke hviler på trimsylinderen (kan bli dyrt).

lykke til

Dette bør gå bra sålenge du har en tyngere bil enn båten.

Holdt på å sjøsette bilen en gang med båten min, 21ft 1000kg båt tørr pluss 150l bensin, 2 kasser pils og kjøleboks med mat og mineralvann og diverse oppakning pluss henger.

Viste at det kunne gå galt da jeg brukte en Golf II med egenvekt på rundt 800kg til å dra den med, kjørte kun på skogsvei til utsett, resulterete i at båt og henger dro bil baklengs på stive hjul ned til vannkanten.

Men den stoppet jo da båten fløt så er som regel ikke noe problem. :wink:

Når jeg tar opp min Skibsplast 655 så blir det en del sluring med clutch, og jeg må innrømme at det lukter skikkelig svidd !! Totalvekt båt og motor ca 1200 kg. Bilen er en Peugeot 406 HDI stv. Spørsmålet er: Kan dette i verste fall ta knekken på clutchen eller er svidd clutch problemfritt ? Har noen tips om hvordan en skal foreta "clutchvennlig" ilandsetting (utenom å kjøpe større og kraftigere bil...)

Jeg har Skibsplast 605 med Suzuki DF90 og Brenderup 8222B. Da veier hengeren ca 1500 kg og bil med henger veier ca 3300 kg (målt på vekt). Min 2005 Toyota RAV4 diesel sliter godt på clutch for å dra opp båten fra de bratteste rampene. Dette har noe med tyngde, vekt, utveksling og motor å gjøre. Lavgirserie burde det vært på en slik bil og da hadde det ikke vært noe problem. Hemmeligheten på min bil er å bruke så lite turtall som mulig og slippe bremser/håndbrekk så tidlig som mulig på lavt turtall.

En annen ting er å planlegge opptaket av båten. Her i Trondheim er det ofte 2-3 meter mellom flo og fjære og vinkelen på rampen i Trondheim sentrum blir større jo lengre uti en kommer. Jeg foretrekker å ta opp båten 1 time etter flo for da er det minst vinkel på rampen og minst strøm (rampen ligger 90 grader på Nidelvens utløp). Da sliter det ikke så mye på clutchen.

Angående hvor langt en må rygge ut så er jo det avhengig av henger(høyde på den bakerste rullen) og båt. Min Skibsplast er relativt flatbunnet akter og hengeren har vugge, så jeg kan sjøsette fra svært slakke ramper/strand uten å sjøsette felgen på hengeren. Med en mer V bunnet båt i akterskipet og enklere henger vil en trenge mer dybde bak hengeren slik at en må uti med felgene/tromlene.

Hei

Dro akkurat opp en RIB på 3 tonn i Nidelven i trondheim.

Har heldigvis en grei bil for jobben, Landrover med DIesel og automat. Det gikk nesten knirkefritt, med untak av vinsjen på hengeren brøt sammen halveis i sveivingen. Så det ble bading av hengeren på 9m i stedet for sveiving.

Det er ganske merkelig at det ikke skal finnes en skikkelig båtrampe i trondheim, men bare denne som er nesten håpløs å ta opp lange båter på.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

• 3 måneder senere...

Problemstillingen i tråden er vel pr idag ikke særlig relevant, men om et par måneder er det et stort antall båter som skal sjøsettes. I innlegg tidligere her, bl.a. av undertegnede, er det spurt om slitasje på motor og drivverk ved opptak av båt. Fikk vel ikke noe entydig svar.

Prøver derfor igjen: Ved opptak av båt og motor på ca 1200 kg med en "normalbil" blir det temmelig mye sluring, røk og lukt fra clutchen. Er dette OK eller kan clutchen ved slik behandling ta kvelden. Med andre ord, bør en benytte kraftigere bil med lavgirserie (f.eks. Mitsubishi Pajero)?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

For hva det er verdt:

Sålenge jeg hadde min Mitsubishi Spacewaggon med 4x4 og automat har jeg satt ut min båt selv, som også veier litt i overkant av et tonn. Og da har jeg ikke noe som kan kalles rampe, bare litt fjellgrunn hvor de værste hullene er støpt igjen med betong.

En bil uten 4wd ville jeg ikke prøvd og i allefall ikke en vanlig personbil uten automat. Men med en skikkelig rampe går det kanskje bedre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...