Jump to content

Ta opp båten, eller sjøsette bilen.


trond1234

Recommended Posts

Ellers tar vel ikke han som kjører materialer for det lokale byggevareutsalget altfor mye?

 

For 600 kr løftet han båten opp fra bryggen ved siden av båtplassen min, satte den på

planet på lastebilen og kjørte den hjem og løftet den over i krybba for meg.

 

Men det er klart.. blir jo to ganger hver sesong så det kommer jo på 1200,-.

Etter noen sesonger så kan man jo kjøpe en henger for den prisen.

 

Noen automatkasser har jo et "vinterprogram" som slurer når du kjører igang.

Men dette er kanskje ikke egnet til slikt. Jeg har en v70 med en sånn girkasse,

kunne jo tatt en titt i bokji.

Link to post
Share on other sites

ja vis eg ikke tar feil.på denne type motor med 2.0 hdi så ligger dempings fjærene til clutchen i svinghjulet og da må de skiftes i lag med clutchen.

 

Komplett clutch-sett til den bilen koster fra 2200,- til 3200,- alt etter årsmodell.

På de bilene er det såkalt 2-masse svinghjul som koster 6000,-

Men du ødelegger ikke det selv om du brenner clutchen:)

Link to post
Share on other sites

tss hva er dette for pessimisme. hvis det er snakk om små hengere uten brems er det bare å peise den nedi sjøen så langt du bare gidder. hengere med brems får man enten unngå eller kjøpe en skikkelig henger med gardena kobling på trommelen. en henger er til for å brukes hva?! tsk tsk

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Samt at turbomotorer av den generasjonen som sitter i bilen din, er ganske slappe før turboen begynner å lade.

Og det er vel typisk på 1500rpm og oppover ?

 

Suzuki

 

Pratet akkurat med en kompis som for tiden er verksmester på et mitsubishi verksted. Jobbet før det som mekaniker på et nissan og toyota verksted. Han kunne fortelle mange historier om Suv er som ødela clutchen pga. av dette du nevner Suzuki. Disse små turbodieselene trenger litt turtall før dreiemomentet "kommer", når det først kommer så kommer alt på en gang innenfor et veldig begrenset område. Dette i kombinasjon med manuelt gir hadde tatt kverken på clutchen på mange x-trailer o.l. Han nevnte også at clutch bytte på disse bilene var veldig dyrt grunnet mye jobb. Ca. 7-8000 kr i arbeid (en dags jobb) samt deler til 3-5000, avhengig av merke. Kan jo virke som om turbodiesel og manuelt gir ikke akkurat er ideelt for å sette ut båt? (men det er jo behagelig på landeveien da) :yesnod:

 

En spennende utvikling nå synes jeg er den økte satsningen på moderne bensinmotorer. F.eks er wolkswagen sin nye1,4 liter spennende med kompressor som virker fra "start" og turbo som overtar. Dreiemoment helt på høyde med de beste tdièr men en lang flatere kurve!

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål spøker alltid i bakhodet mitt når jeg vinsjer 22-fotere opp på hengeren:

 

Er det virkelig ingen som har sett, hørt eller vet av noen som har dratt slepeøyet ut av skroget? Det må jo røyne på noe så grønnj?%"¤g fordelt på et begrenset areal?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Når jeg setter ut og tar opp båten er det mange som står å :nonod::giggle::lol::crazy::headbang: Fordi jeg rygger hengeren godt ut i vannet, Dette fordi det er så forbanna grundt ved slippen Nå har jeg riktignok en gammel henger, så litt påkost blir det uansett, Kjøpte den for 4 år siden helt nedkjørt, skiftet alt av bremser, lager, tromler osv,, når jeg monterte sammen brukte jeg marinefett i lagra, etter at den har vært i vannet blir den godt skyldt med ferskvann, og vær høst tar jeg av tromlene og sprayer bremseskjolda med sprayfett, er faktisk overasket at dette går bra.

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Har en Chrysler Voyager 3,3 bensin med automatkasse

 

Ja, får du problemer med bilen, har det ikke noe med båthengeren å gjøre, mer med at det er en Voyager :wink::lol: ... Har hørt at når Voyagere møtes på veien, holder sjåførene opp like mange fingre som de har skiftet girkasser, som hilsen :lol::lol::lol: ...

hvis du skal bytte bil når den er oppbrukt, er Caravelle en god ting. Jeg trakk/trekker fint henger med 1500 kg Nordkapp på med min 2,5 TDi. Og så har den et hav av plass baki, samt det er en 6 seter...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hei Kjetil1!

 

Bilen har nå gått ca 180.000 kilometer (30.000 siden mitt innlegg som du referer) og totale utgifter på bilen til service og rep. (inkl. EU-godkjenning ifjor) siste 2,5 år er på rundt 20.000. Siden bilen er verdiløs så har det heller ikke påløpt noen utgifter til renter og avskrivninger så billigere bil skal man lete lenge etter! Samtidig er det vel ingen tvil om at hvis, eller når, girkassa takker for seg så blir det rett på "sot-tippen", men til det så beholder jeg bilen og har utrolig mye glede av den! Lurer litt på å finne meg en nyere Mitsubishi Grandis på grønne skilter og med en bensinmotor og automat når den tid kommer, men får se. Så lenge Chrysleren holder ut så holder jeg også ut!

 

Forøvrig har jeg allerede en VW, en Polo fra 1995 og en VW holder lenge for meg! :tongue:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror nok det er flere Voyagere som holder enn som ryker, men alle hører om de som tar kvelden. Akkuratt som alle vet om en Caravelle som har røket toppen :wink: ...

Men ang å sjøsette med Caravellen, for å holde oss litt til tråd-emnet, er den super. Håndbrekk bak og framhjulstrekk som står i første gir, gjør at den står støtt om vekta blir liten på en aksel...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

HMPF!

Greit at jeg måtte ha litt mer enn tomgang da jeg skulle opp fra rampen, men synes de 102 hestene gjorde jobben fremragende. Det er forskjell på rampe og "svakt hellende stup" også da :wink: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Oooops....! Kan dette stemme? 11- 12.000,- for clutchskifte? Da er det nok smart å godsnakke med noen som har traktor el. kraftig bil med lavgir ved opptak av båten.

 

 

Deler til en 2001 - 2004 406HDI 107hk er:

Clutch 2 typer: 2500 og 4300kr

Svinghjul: 6823 og 7922kr iflg Mekonomen

 

Pluss 4-5 timers jobb, (1100kr timen +mva:)

 

Worst case med svinghjulsskift: ca 22000kr...

Redigert av ford4fun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fortsatt dette engelske lanbruks kjøretøyet på grønneskilter til å trekke båthengeren. Og kan si at bruker man ikke lavgirserien når man har det, selv om man har automat. Så kan man kverke girkassa alikevell, har byttet girkasse på denne "traktoren" en gang pga slurv på service. Årsaken var rusk i ventilhuset i girkassa, slik at den gikk å sluret på lamellene.

 

Ser jo at ved riktig bruk av gir og gass så trekker man lett opp nesten 4 tonn båt og henger på båtutsettet i trondheim, uten å få noe særlig turtall på kverna. Men er av de som virkelig bader hengeren for å få båtene både av og på hengeren.

 

Neste prosjekt er fjernstyrt elektrisk vinsj på hengeren, slik at man slipper å få fingrene i spinnende sveiver og andre saker som kjennes godt.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

.... Husk også å sette på transportsperra på motoren, slik at den ikke hviler på trimsylinderen (kan bli dyrt)....

Tror ikke rådet om å sette på transportsperra er lurt! I min instruksjonsbok står det et stort NB om at dette aldri må gjøres da dette kan føre til at motoren ristes løs. Om det ikke er mulig å transportere motor nedtrimmet (er vel ikke mulig for de fleste) så står det at man skal legge mellom (og feste) en "box" i tre slik at motoren ikke hviler på tiltsperre eller powertrim. Nå gjelder dette en Yamaha F250 på nær 300 kg, så det er sikkert mulig at det er andre "regler" for andre motorer :confused:

Link to post
Share on other sites

Heter det transportsperre da?, har alltid brukt treplank mellom motor og brakett for å holde motoren oppe under transport, binder den i tillegg fast. Bruker du motorens trimsystem, evt. låser den i oppvippet posisjon, kan du rissikere at den rister løs, og ramler ned i nærmeste fortauskant.

Link to post
Share on other sites

Det heter vel "Tiltsperre". Var nok noe unyansert i mitt forrige svar, så jeg siterer fra den tykke boken: "ADVARSEL; Du må ikke bruke tiltstøtten eller tilstøttehendelen ved transport av båten på tilhenger. Da kan utebordsmotoren riste løs fra tiltstøtten og falle av. Hvis motoren ikke kan transporteres i vanlig driftsstilling, bruker du en ekstra støtteanordning for å sikre den i oppvippet stilling."

Link to post
Share on other sites

På min forrige motor, en 115hk Johnson to-takter, så var det en anordning som het "Trailerhitch" som motoren vilte på i delvis oppvippet stand. Egentlig samme som på mindre påhengere. På min nåværende motor, en 90hk Suzuki 4-takter, så står det at den skal være i: normal brukersposisjon og hvis man trenger mere bakkeklaring kan man benytte en tverrstang e.l. Selv bruker jeg bare en 2"x2" for å få litt vinkel og den har aldri løsnet under transport når jeg har tiltet motor inn og "låst" denne trebiten med vekten av motoren.

 

Har kjørt over en del høye fartshumper og vært redd for at motoren skulle slå nedi, men det er ikke noe problem i praksis etter min erfaring.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 8 år senere...
Fred89 skrev for 2 timer siden:

Grunnen til at det lukter svidd er for at du brenner clutchen din (overbelastning) over tid så vil den bli fortere utslitt en ved normal bruk.

Interessant innspill. Men han har trolig rukket å få ny bil siden dette ble skrevet. Enten med firehjulsdrift og automat, eller elbil uten hengerfeste...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...