hifo Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 disse nye landveis suv ene har ofte litt små clutcher .. feks rav 4.. og det er IKKE ok for en clutch å slure slik at det kommer røyk og lukt . da er varmgangen for stor og herdeflekker på svinghjulet oppstår.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
roesok Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 En bil uten 4wd ville jeg ikke prøvd og i allefall ikke en vanlig personbil uten automat. Men med en skikkelig rampe går det kanskje bedre Hva mener du med rampe, er det det samme som slipp? Har båten i en båthavn med en standard slipp, dvs. betong med normal helling. En grei løsning er kanskje å benytte bilen når båten skal settes ut, da er det stort sett bremsene som benyttes, og låne en traktor eller annet kraftig kjøretøy ved opptak? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
OT-flyktning Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Har jeg blandet språk igjen? Nei, det heter vel utsettingsrampe, gjør det ikke det? Og det er sikkert det samme som du kaller slipp. Slipp er for meg et mer omfattende anlegg ved vannkanten som også omfatter en eller flere ramper. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2007 Noen erfaringer etter over 20 år med båt på henger... ...Prøver derfor igjen: Ved opptak av båt og motor på ca 1200 kg med en "normalbil" blir det temmelig mye sluring, røk og lukt fra clutchen. Er dette OK eller kan clutchen ved slik behandling ta kvelden. Med andre ord, bør en benytte kraftigere bil med lavgirserie (f.eks. Mitsubishi Pajero)? Nope! Det er ikke bra for clutchens levetid at det lukter "svidd clutch. Større bil (gjerne med lav-serie) anbefales. For hva det er verdt:Sålenge jeg hadde min Mitsubishi Spacewaggon med 4x4 og automat har jeg satt ut min båt selv, som også veier litt i overkant av et tonn. Og da har jeg ikke noe som kan kalles rampe, bare litt fjellgrunn hvor de værste hullene er støpt igjen med betong. En bil uten 4wd ville jeg ikke prøvd og i allefall ikke en vanlig personbil uten automat. Men med en skikkelig rampe går det kanskje bedre Enig. disse nye landveis suv ene har ofte litt små clutcher .. feks rav 4.. og det er IKKE ok for en clutch å slure slik at det kommer røyk og lukt . da er varmgangen for stor og herdeflekker på svinghjulet oppstår.. Har nå en Suzuki Vitara 2 L 4WD MED lavserie, men føler at dra-kraften, selv på lavserie, er for dårlig! For lavt dreiemoment på lavt turtall! = DET LUKTER svidd og clutchen har det IKKE godt!! Min forrige "traktor" var en HiAce diesel -85 mod. og jeg tror faktisk DEN var bedre. Synd i grunnen, for jeg kjøpte Suzukien mest for å ha bedre redskap til båtuttsett / -opptak! MIN konklusjon er at bil med mindre enn 2,5 liters motor lett kan bli for veik. Denne strengen startet med spørsmål om henger, behandling av denne osv. For de som ikke har drevet så mye med "The nobble art of Boat Trailing" har jeg sakset noe stoff HER fra mine tidligere erfaringer. Dessuten finnes egen "avdeling" om emnet HER på forumet. Se tema #68 om bl.a. Båthengere. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Avsluttet2 Svart 10.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2007 Har en ekstrabil nr. 3 som kun er i bruk til alt en ikke vil bruke familiebilen eller cabben til. Det er en peugeot partner med 1.4 liters motor og forhjulstrekk. Denne har tillhengerfeste. Ved båtplassen min er det en rampe som etter mitt syn er rimelig standard. Jeg drar uten problemer opp min båt som uten motor veier mellom 6 og 700 kilo. Regner med at vekt nå med ekstrautstyr og henger er i overkant av 1. tonn. Har dratt den opp uten noe problem og ingen svidd kløtsj her.... Ikke er jeg redd for bilen og ikke hadde jeg vært redd for å dra den opp fra rampe om det så noenlunde ok ut. Tror det er litt hysteri rundt dette med motorsørrelse... Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 10.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2007 Har nok litt med hvordan en kjører i gang dette med clutch... Hvis en har for liten motor/bil så bruk brekket. Litt turtall og når det hugger til så slipp clutchen og en drar av gårde smått og pent. Hvis det ryker og lukter ved få tatt opp en båt høres meget snodig ut... Da er nok clutchen dårlig. 1 tonn er ingen ting å flytte på med en normal bil... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Vet ikke DET akkurat... Med 400 kg henger og 1200 kg båt, er det TUNGT hvis rampen er "korrekt bratt"!! DET er i hvert fall MIN erfaring med Vitaraen!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
roesok Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Sålenge jeg hadde min Mitsubishi Spacewaggon med 4x4 og automat har jeg satt ut min båt selv, som også veier litt i overkant av et tonn... En bil uten 4wd ville jeg ikke prøvd og i allefall ikke en vanlig personbil uten automat. Men med en skikkelig rampe går det kanskje bedre Betyr det at det er uproblemtisk med opptrekk av båt med bil med automat? Skulle tro at over et tonn opp fra vannet også er tungt for en automatkasse. Og skulle den ryke blir det vel flere lapper enn for ny clutch...? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
tb55 Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Det er en ting som man må være ops. på spes. ved utsetting. Når du rygger bakover/ nedover rampen, vil hengeren trekke bilen bakover. Normalt har slike hengere "påløpsbremser", som kun fungerer når hengeren presses mot bilen (oppbremsing forover). Imidlertid har bilen bremser på alle fire hjul, så det største faremomentet oppstår idet håndbrekket er satt på, man går ut av bilen og begynner å flytte vekten av båten bakover. Idet båtens tyngdepunkt er bak bakerste aksel på hengeren, vil draget bli løftet opp slik at kreftene virker oppover på bilen, og avlaster bilens bakaksel hvor håndbrekket normalt er. Har du sjøgress under bakhjulene i tillegg, så................... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Betyr det at det er uproblemtisk med opptrekk av båt med bil med automat? Skulle tro at over et tonn opp fra vannet også er tungt for en automatkasse. Og skulle den ryke blir det vel flere lapper enn for ny clutch...? Har en Chrysler Voyager 3,3 bensin med automatkasse, 1996 model gått 150.000. Har en båt på henger med totalvekt ca 1300 kilo og aldri hatt et problem med sjøsetting/opptak. Må rygge bilen/båten inn på egen gårdsplass og siden det blir litt oppoverbakke så kobler jo bremsen på hengeren seg. Dette har også gått greit. Etter hvert så må jo denne bilen byttes, men jeg ser med litt "gru" frem til det for ser ikke ut som det finnes noen "brukandes" bil, det være seg med eller uten automat, som tåler henger og sjøsetting/opptak av båt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TF Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Jeg har i mange år tatt opp båten for vinteropplag med en Daihatsu Rocky og det har gått greit. Bilen har reduksjonsgir og veier ca 1500 kg. Båt med firehjulshenger veier 4000 kg. I de senere år har jeg brukt Suzuki Grand Vitara med automatgir og den har bare vært suveren til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Har du ikke problemer med dreiemomentet på lavt turtall da? Eller er dette ikke´no problem på automatkassa di?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ADNOH Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Min erfaring med Honda CR-V 2.0 bensin 150hk 2003 mod er svært gode når det gjelder å trekke opp båt. Clutch er kraftig og og kontant, dette kombinert med motor som har bra med dreiemoment (takket være v-tec systemet til Honda) på lavt turtall gir minimalt med sluring av clutch. Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
TF Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 (redigert) Det er det som er fordelen med automat, en får stor trekkkraft ved liten hastihet. Her er det stort overskudd av kraft. Jeg husker hvor imponert jeg ble over kraften første gangen jeg dro opp båten med Vitaraen. Det er forøvrig en 2,5 liters bensinmotor i den. Med Rockyen og bensinmotor var problemet at den mistet kraften om farten og dermed turtallet ble for lavt, så her var det å få opp farten så raskt som mulig for å unngå og slure opp hele rampen. Med automatkasse bør man vel ikke ha alt for lang rampe ved så stor belastning, det kan kanskje bli vel varmt i kassa. Redigert 11.Februar.2007 av TF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Grand Vitara har oljekjøler på automaten som std. så man kan slure en god del før det blir krise. Forøvrig er trekkraften bedre på td, men det fordrer endel turtall. Dreiemomentet på lavt turtall er like godt / bedre på bensinmotoren. ( flatere kurve ) Hadde en sånn 2,0 bensin + automat selv. Beste bilen jeg har eid. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ingar Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Apropos sjøsette bilen: Svensken skulle bare dra båten på land... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 Grand Vitara har oljekjøler på automaten som std. så man kan slure en god del før det blir krise.Forøvrig er trekkraften bedre på td, men det fordrer endel turtall. Dreiemomentet på lavt turtall er like godt / bedre på bensinmotoren. ( flatere kurve ) Hadde en sånn 2,0 bensin + automat selv. Beste bilen jeg har eid. Suzuki Mitt problem er kanskje at jeg har manuell gearing... Og da blir dreiemomentet (og derved dra-kraften) for lav på lavt turtall... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Suzuki Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 Mitt problem er kanskje at jeg har manuell gearing... Og da blir dreiemomentet (og derved dra-kraften) for lav på lavt turtall... Samt at turbomotorer av den generasjonen som sitter i bilen din, er ganske slappe før turboen begynner å lade. Og det er vel typisk på 1500rpm og oppover ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
rogeri Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 Så ikke ut til at den pick'up hadde firhjulstrekken innkoplet???? Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 (redigert) "..ikke innkoplet 4-hjulstrekk??" Vi kan muligens ikke forvente at: når man ikke forstår at det ikke er spes lurt å bade med bilen, så har man kanskje ikke nok til å finne 4x4-knappen/spaken heller...? Redigert 12.Februar.2007 av fredriksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 Samt at turbomotorer av den generasjonen som sitter i bilen din, er ganske slappe før turboen begynner å lade.Og det er vel typisk på 1500rpm og oppover ? Suzuki Nettopp :cryin: Ikke NOE jeg kan gjøre for å bedre dette, er det vel?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
rogeri Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 Vi kan muligens ikke forvente at: når man ikke forstår at det ikke er spes lurt å bade med bilen Sant nok det da , men disse ungdommene har ofte bedre utviklet teknisk sans enn evnen til å bruke sunn fornuft. Er vel det som ofte kalles ungdommelig overmot??? Nu får æ vel på pukkelen av de samme ungdommene hær på forumet......! Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 14.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2007 Når jeg tar opp min Skibsplast 655 så blir det en del sluring med clutch, og jeg må innrømme at det lukter skikkelig svidd !! Totalvekt båt og motor ca 1200 kg. Bilen er en Peugeot 406 HDI stv. Spørsmålet er: Kan dette i verste fall ta knekken på clutchen eller er svidd clutch problemfritt ? Har noen tips om hvordan en skal foreta "clutchvennlig" ilandsetting (utenom å kjøpe større og kraftigere bil...) De er aldri lurt å slure clutchen for mye, da blir fortere utslitt. ca pris på skift av clutch og mulings svinghjul på denne er ( Peugeot 406 HDI stv 1999-2004 ) er ca 8000.-kr i deler + 3-4000.- kr arbeid) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 14.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2007 De er aldri lurt å slure clutchen for mye, da blir fortere utslitt. ca pris på skift av clutch og mulings svinghjul på denne er ( Peugeot 406 HDI stv 1999-2004 ) er ca 8000.-kr i deler + 3-4000.- kr arbeid) Oooops....! Kan dette stemme? 11- 12.000,- for clutchskifte? Da er det nok smart å godsnakke med noen som har traktor el. kraftig bil med lavgir ved opptak av båten. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
gmg Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 ja vis eg ikke tar feil.på denne type motor med 2.0 hdi så ligger dempings fjærene til clutchen i svinghjulet og da må de skiftes i lag med clutchen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.