Jump to content

Ta opp båten, eller sjøsette bilen.


trond1234

Recommended Posts

En bil uten 4wd ville jeg ikke prøvd og i allefall ikke en vanlig personbil uten automat. Men med en skikkelig rampe går det kanskje bedre

Hva mener du med rampe, er det det samme som slipp? Har båten i en båthavn med en standard slipp, dvs. betong med normal helling. En grei løsning er kanskje å benytte bilen når båten skal settes ut, da er det stort sett bremsene som benyttes, og låne en traktor eller annet kraftig kjøretøy ved opptak?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Noen erfaringer etter over 20 år med båt på henger... :rolleyes:

...Prøver derfor igjen: Ved opptak av båt og motor på ca 1200 kg med en "normalbil" blir det temmelig mye sluring, røk og lukt fra clutchen. Er dette OK eller kan clutchen ved slik behandling ta kvelden. Med andre ord, bør en benytte kraftigere bil med lavgirserie (f.eks. Mitsubishi Pajero)?

Nope! Det er ikke bra for clutchens levetid at det lukter "svidd clutch. :wink: Større bil (gjerne med lav-serie) anbefales.

 

For hva det er verdt:

Sålenge jeg hadde min Mitsubishi Spacewaggon med 4x4 og automat har jeg satt ut min båt selv, som også veier litt i overkant av et tonn. Og da har jeg ikke noe som kan kalles rampe, bare litt fjellgrunn hvor de værste hullene er støpt igjen med betong.

En bil uten 4wd ville jeg ikke prøvd og i allefall ikke en vanlig personbil uten automat. Men med en skikkelig rampe går det kanskje bedre

Enig.

 

disse nye landveis suv ene har ofte litt små clutcher .. feks rav 4.. og det er IKKE ok for en clutch å slure slik at det kommer røyk og lukt . da er varmgangen for stor og herdeflekker på svinghjulet oppstår..

Har nå en Suzuki Vitara 2 L 4WD MED lavserie, men føler at dra-kraften, selv på lavserie, er for dårlig! For lavt dreiemoment på lavt turtall! = DET LUKTER svidd og clutchen har det IKKE godt!!

Min forrige "traktor" var en HiAce diesel -85 mod. og jeg tror faktisk DEN var bedre. :rolleyes: Synd i grunnen, for jeg kjøpte Suzukien mest for å ha bedre redskap til båtuttsett / -opptak!

MIN konklusjon er at bil med mindre enn 2,5 liters motor lett kan bli for veik.

Denne strengen startet med spørsmål om henger, behandling av denne osv. For de som ikke har drevet så mye med "The nobble art of Boat Trailing" har jeg sakset noe stoff HER fra mine tidligere erfaringer.

 

Dessuten finnes egen "avdeling" om emnet HER på forumet.

Se tema #68 om bl.a. Båthengere.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Har en ekstrabil nr. 3 som kun er i bruk til alt en ikke vil bruke familiebilen eller cabben til. Det er en peugeot partner med 1.4 liters motor og forhjulstrekk. Denne har tillhengerfeste. Ved båtplassen min er det en rampe som etter mitt syn er rimelig standard. Jeg drar uten problemer opp min båt som uten motor veier mellom 6 og 700 kilo. Regner med at vekt nå med ekstrautstyr og henger er i overkant av 1. tonn. Har dratt den opp uten noe problem og ingen svidd kløtsj her....

Ikke er jeg redd for bilen og ikke hadde jeg vært redd for å dra den opp fra rampe om det så noenlunde ok ut. Tror det er litt hysteri rundt dette med motorsørrelse...

Link to post

Har nok litt med hvordan en kjører i gang dette med clutch...

Hvis en har for liten motor/bil så bruk brekket. Litt turtall og når det hugger til så slipp clutchen og en drar av gårde smått og pent.

 

Hvis det ryker og lukter ved få tatt opp en båt høres meget snodig ut... Da er nok clutchen dårlig.

1 tonn er ingen ting å flytte på med en normal bil...

Link to post
Sålenge jeg hadde min Mitsubishi Spacewaggon med 4x4 og automat har jeg satt ut min båt selv, som også veier litt i overkant av et tonn...

 

En bil uten 4wd ville jeg ikke prøvd og i allefall ikke en vanlig personbil uten automat. Men med en skikkelig rampe går det kanskje bedre

Betyr det at det er uproblemtisk med opptrekk av båt med bil med automat? Skulle tro at over et tonn opp fra vannet også er tungt for en automatkasse. Og skulle den ryke blir det vel flere lapper enn for ny clutch...?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Det er en ting som man må være ops. på spes. ved utsetting. Når du rygger bakover/ nedover rampen, vil hengeren trekke bilen bakover. Normalt har slike hengere "påløpsbremser", som kun fungerer når hengeren presses mot bilen (oppbremsing forover). Imidlertid har bilen bremser på alle fire hjul, så det største faremomentet oppstår idet håndbrekket er satt på, man går ut av bilen og begynner å flytte vekten av båten bakover. Idet båtens tyngdepunkt er bak bakerste aksel på hengeren, vil draget bli løftet opp slik at kreftene virker oppover på bilen, og avlaster bilens bakaksel hvor håndbrekket normalt er. Har du sjøgress under bakhjulene i tillegg, så................... :nonod:

Link to post
Betyr det at det er uproblemtisk med opptrekk av båt med bil med automat? Skulle tro at over et tonn opp fra vannet også er tungt for en automatkasse. Og skulle den ryke blir det vel flere lapper enn for ny clutch...?

 

Har en Chrysler Voyager 3,3 bensin med automatkasse, 1996 model gått 150.000. Har en båt på henger med totalvekt ca 1300 kilo og aldri hatt et problem med sjøsetting/opptak. Må rygge bilen/båten inn på egen gårdsplass og siden det blir litt oppoverbakke så kobler jo bremsen på hengeren seg. Dette har også gått greit.

Etter hvert så må jo denne bilen byttes, men jeg ser med litt "gru" frem til det for ser ikke ut som det finnes noen "brukandes" bil, det være seg med eller uten automat, som tåler henger og sjøsetting/opptak av båt? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det er det som er fordelen med automat, en får stor trekkkraft ved liten hastihet. Her er det stort overskudd av kraft. Jeg husker hvor imponert jeg ble over kraften første gangen jeg dro opp båten med Vitaraen. Det er forøvrig en 2,5 liters bensinmotor i den. Med Rockyen og bensinmotor var problemet at den mistet kraften om farten og dermed turtallet ble for lavt, så her var det å få opp farten så raskt som mulig for å unngå og slure opp hele rampen. Med automatkasse bør man vel ikke ha alt for lang rampe ved så stor belastning, det kan kanskje bli vel varmt i kassa.

Redigert av TF (see edit history)
Link to post
Grand Vitara har oljekjøler på automaten som std. så man kan slure en god del før det blir krise.

Forøvrig er trekkraften bedre på td, men det fordrer endel turtall. Dreiemomentet på lavt turtall er like godt / bedre på bensinmotoren. ( flatere kurve )

Hadde en sånn 2,0 bensin + automat selv. Beste bilen jeg har eid. :smiley: Suzuki

Mitt problem er kanskje at jeg har manuell gearing... :rolleyes: Og da blir dreiemomentet (og derved dra-kraften) for lav på lavt turtall...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Når jeg tar opp min Skibsplast 655 så blir det en del sluring med clutch, og jeg må innrømme at det lukter skikkelig svidd !! Totalvekt båt og motor ca 1200 kg. Bilen er en Peugeot 406 HDI stv. Spørsmålet er: Kan dette i verste fall ta knekken på clutchen eller er svidd clutch problemfritt ? Har noen tips om hvordan en skal foreta "clutchvennlig" ilandsetting (utenom å kjøpe større og kraftigere bil...)

 

De er aldri lurt å slure clutchen for mye, da blir fortere utslitt. ca pris på skift av clutch og mulings svinghjul på denne er ( Peugeot 406 HDI stv 1999-2004 ) er ca 8000.-kr i deler + 3-4000.- kr arbeid)

Link to post
De er aldri lurt å slure clutchen for mye, da blir fortere utslitt. ca pris på skift av clutch og mulings svinghjul på denne er ( Peugeot 406 HDI stv 1999-2004 ) er ca 8000.-kr i deler + 3-4000.- kr arbeid)

 

Oooops....! Kan dette stemme? 11- 12.000,- for clutchskifte? Da er det nok smart å godsnakke med noen som har traktor el. kraftig bil med lavgir ved opptak av båten.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...