Rastløs Startet 19.September.2006 Del på Facebook Startet 19.September.2006 - så var det vinterkonservering av utenbordsmotor da ( suzuki 115 4t) Jeg skal bytte motor olje i forbindelse med lagring. Så vidt jeg vet er det syntetisk olje på motoren nå. ( det som var på da jeg kjøpte den i vår) - Var på Maritim og kjøpte en 5 liter med semisyntetisk i dag .( de hadde ikke syntetisk) - Når jeg nå skal ha semisynteisk på motoren, må jeg da også bytte oljefilter ? jeg tenkte kanskje det kan skje noe "muffens" når man får en blanding av syntetisk og semisyntetisk. - eller er det kanskje ikke noe problem... Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Bytt nå for all del oljefilter uansett hva slags olje du skal ha. Det er en meget lønnsom 100 lapp.... Det er som du selv skriver ikke noe problem å bytte oljetype, men du får igjen en halv liter med gammel olje pluss et filter som allerede har fanget mye grums. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 De aller fleste motoroljer er blandbare med hverandre. Men du "tynner ut" egenskapene til den oljen med høyest prestanda. Men som sagt over, filteret må byttes. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Men som sagt over, filteret må byttes. Hvis motoren har gått feks 10 eller 20 timer og man tar ut filteret og tømmer det for gammel olje. Må filteret skiftes uansett og i tillfelle hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 20.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2006 Høres jo rimelig at filter skal byttes. - men i instruksjonsboken , under vinterlagring, står det kun at man skal bytte olje og ingenting om filter. - Hvis man bytter olje i høst... Må man fortsatt bytte olje til våren igjen ? ( eller er det kun et mersalgstriks fra forhandleren) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Bytter jeg olje så bytter jeg filter også uansett om det er bil eller båt. Det er jo en god del olje i filteret som ikke blir byttet ut hvis du ikke bytter filter. Bytte olje til våren når du har byttet olje nå i høst -hvorfor det? Regner da med at du ikke har brukt båten i mellomtiden (?). Har en Suzuki 15hk 4-takter som har gått mindre enn ti timer i sommer og bare på lavere turtall/rolig gange - er det da noen vits i å bytte olje og filter når den har gått så lite? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Life Preserver Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 På en innkjørt motor er det bare tull å kjøpe ny olje og filter så ofte. Her er det antall timer motoren har gått mellom oljeskifta som er det viktige. På en bil kan du fint kjøre to år på samme filteret, eller ca 30.000km. Dette blir mange hundre brukstimer i båt. Så alt for lenge er det selvfølgelig ikke lurt å trekke det, da lagringa om vinteren som du nevner sliter på olja, med tanke på kjemiske reaksjoner som skjer mellom olja og de forskjellige metallene. Syntetisk olje er etter min vurdering verdt pengene da den holder seg med mye bedre smøreegenskaper etter lang tids bruk. Jeg hadde derfor satsa på å bruke to "sett" olje til motoren, ett som du har på før vinteren og tapper av på våren. Den bør være av god kvalitet, men kan brukes mange år på rad. Olja du bruker på sommeren bør byttes noe før, men kan etter min mening brukes mange år på rekke. Hvis du har muligheten til å lagre motoren et sted der den slipper unna kulde, vil dette kunne hindre mange av de reaksjonene som kan skje mens motoren ikke er i bruk på vinteren. Når det gjelder bytte av oljefilter er dette avhengig av hvor mye motoren har gått, har du en motor som har gått lite, skal det byttes ofte, på grunn av at delene slites til og det blir derfor mer avfall i olja som filteret samler opp. Er det en eldre motor som har gått seg skikkelig inn, kan du kjøre flere sesonger med samme filteret. I ditt tilfelle ville jeg ikke blanda syntetisk og delsyntetisk, på grunn av at du antakelig ikke får ut all olja når du bytter over til delsyntetisk. Forhandlerene sier at man kan blande flere av disse oljene, men det hadde jeg ikke hørt på, da de har forskjellig kjemisk sammensetnng. Jeg hadde ikke eksperimentert med dette, hold deg kun til syntetisk god olje ( f.esks Castrol) på motorer uten oljeforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 (redigert) Hei, Bytting av olje er det beste som kan skje for en motor! Semi:Er fullsyntet! Syntet er blandet! Mineralsk er orginalen! Nye motorer i dag kjører på semi, fordi klaringene er marginale i motoren. Motorer som har gått en god stund, burde gå over til delsyntet og mineralsk fordi slarken kommer ved bruk. Det er varmen og dårlige intervaller som har skylda! Kondensering tilfører oljen vann, som ikke må være i en motor. Koks etter forbrenningen, kommer også i oljen. Varmen svekker også olja. Derfor: SKIFT OLJE OFTE!!! FILTER OGSÅ!! Ved vinterlagring: Ny olje-Start opp så oljen kommer over alt i motoren. Stopp motor og lagre. Båtnissen Blanding av full og halv, går greit. De er begge syntetiske. Ikke bland mineralsk med disse! Redigert 1.Oktober.2006 av Båtnissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Hei, Bytting av olje er det beste som kan skje for en motor! Semi:Er fullsyntet! Syntet er blandet! Byttet vel om her Båtnissen? semi- pref (lat., jf sanskrit sami) halv- Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Yess, Sorry. Da er feilen ordnet. Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Det jeg prøvde å si om olje, er at den er ikke noe å samle på når den er missfarget. Har skiftet mange tusen liter i mitt liv, og sett at intervallene også er upresise. Når motoren har dratt campingvogn, tungt lastet, høyere temp en vanlig kjøring, går tempen opp og plager ojlen ekstra mye. Så se heller mer på oljen en intervallene! Motorer som har ny oje lager minst slitasje på alle de rare lagrene en motor har. Så da blir rådet: Skift olje før ferien-ikke etter! Hilsen Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Tja, Viss semi betyr halv,,,,,Da er den blandet! Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Det er vel ingen uenighet om at semisyntetisk olje er det samme som det som blir kalt halvsyntetisk? Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Nei da, Jeg skrev feil i innlegget mitt. Halvsyntet er riktig. Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Hvis motoren har gått feks 10 eller 20 timer og man tar ut filteret og tømmer det for gammel olje. Må filteret skiftes uansett og i tillfelle hvorfor? Et smøreoljefilter skiftes fordi det er fylt med urenheter (partikler) fra smøreoljen. Hvis det har vært i bruk bare 10-20 timer, er det sannsynligvis lite skitt i det, og da er det ingen grunn til at det skal skiftes. Semi:Er fullsyntet! Syntet er blandet! Nye motorer i dag kjører på semi, fordi klaringene er marginale i motoren. Det er varmen og dårlige intervaller som har skylda! Varmen svekker også olja. "Semi", som betyr halv, er ikke noe standarduttrykk for oljetype. Skriv heller halvsyntetisk. Ellers synes jeg det var vel mye feil og synsing her til at informasjonen kan ha særlig verdi. Hva menes med "marginal" i erklæringen om at "klaringene er marginale i motoren". Er dette noe som skal gjelde bare nye motorer? Og hva er det varmen har skylda for? Det er jo helt normalt og behøver ikke skape noen problemer at smøreolje og komponenter den er i kontakt med i en motor blir varme under drift. Det jeg prøvde å si om olje, er at den er ikke noe å samle på når den er missfarget. (...).Når motoren har dratt campingvogn, tungt lastet, høyere temp en vanlig kjøring, går tempen opp og plager ojlen ekstra mye. Så se heller mer på oljen en intervallene! "Misfarving" (svartfarving) av smøreoljen viser at den gjør jobben sin, og den plages slett ikke. Den er sammensatt med tanke på å fange opp sot og andre partikler inne i motoren og frakte dette til filteret hvor partiklene tas ut av smøreoljen. Den blir gjerne svart etter en times bruk, men det er hovedsakelig sot. Oljeanalyse eller en enkel dråpetest kan si noe om oljen forurensningsgrad og forbruk av dens tilsetningsstoffer, men man kan ikke se om oljen er moden for utskifting bare ved å betrakte den med det blotte øye. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 (redigert) Fullsyntetisk olje: Vel sier seg selv, totalt syntetisk produkt. Halvsyntetisk: Blandingav syntetisk og mineralolje. Mineralolje:Vel, noen ganger hentet opp fra Nordsjøen. Samtlige oljer har ulike tilsetningsstoffer, dels for å gjøre oljen rensende, dels for å gjøre den motstandsdyktig for temperaturer, særlig de høye. Pluss sikkert masse mer som Motordoktoren garantert vet mer om enn meg. Hvilken type en skal velge er vel en diskusjon som aldri ender. En ting synes sikkert, og det er at en helsyntetisk olje tåler langt mer enn en mineralsk, ikke minst beholder den gode smøreegenskaper lengre ved høye temperaturer, og her kommer vi nok inn på det som interesserer oss. En båtmotor lever ofte et hardt liv, og går kronisk i motbakke. Er det en dieselmotor med turbo, i tillegg, vet vi at at oljen utsettes for store påkjenninger. Samtidig ser vi at mange mineralske oljer tilfredsstiller de samme API-krav som mange av de syntetiske. Dette vil vel si at oljene uansett opprinnelse i utgangspunktet skal gjøre den samme jobben uansett motor og bruk. Spørsmåleter vel til syvende og sist hvor lenge de ulike oljer kan gjøre jobben, og i hvilken temperatur. I min motor; VP 130 hk bensin er det mineralolje fra Biltema. Ikke går den mange timene i løpet av sesongen, og meget sjelden på full fart. Tusler rundt i 7 - 10 knop, og kjølingen er god. Ventiler og tenning er alltid justert så optimalt som mulig. Ingen grunn til å bruke dyr syntetisk olje etter min vurdering. Hvis det derimot satt en ny og moderne turbodiesel i båten, og jeg til stadighet gikk i marsfart, ville jeg nok brukt en helsyntetisk olje med de beste API-krav. mvh M. Redigert 1.Oktober.2006 av Marna (see edit history) Sitér dette innlegget Marna Link to post
kiv_tuning Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Et oljefiler bør byttes uansett da, det er dette som tar opp evetuelle objekter som motoren gir i fra seg, må det være avleiringer el. Semi er IKKE fullsyntetitsk. Det er delsyntetinsk. Som navnet sier i seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 (redigert) Et smøreoljefilter skiftes fordi det er fylt med urenheter (partikler) fra smøreoljen. Hvis det har vært i bruk bare 10-20 timer, er det sannsynligvis lite skitt i det, og da er det ingen grunn til at det skal skiftes."Semi", som betyr halv, er ikke noe standarduttrykk for oljetype. Skriv heller halvsyntetisk. Ellers synes jeg det var vel mye feil og synsing her til at informasjonen kan ha særlig verdi. Hva menes med "marginal" i erklæringen om at "klaringene er marginale i motoren". Er dette noe som skal gjelde bare nye motorer? Og hva er det varmen har skylda for? Det er jo helt normalt og behøver ikke skape noen problemer at smøreolje og komponenter den er i kontakt med i en motor blir varme under drift. "Misfarving" (svartfarving) av smøreoljen viser at den gjør jobben sin, og den plages slett ikke. Den er sammensatt med tanke på å fange opp sot og andre partikler inne i motoren og frakte dette til filteret hvor partiklene tas ut av smøreoljen. Den blir gjerne svart etter en times bruk, men det er hovedsakelig sot. Oljeanalyse eller en enkel dråpetest kan si noe om oljen forurensningsgrad og forbruk av dens tilsetningsstoffer, men man kan ikke se om oljen er moden for utskifting bare ved å betrakte den med det blotte øye. Tror du at filteret klarer å få med seg alt av møkka?? Den legger seg overalt i motoren og oljeskift er eneste måte å få vekk det meste. Partikler av sot sliter på lagringa og det er vell det vi skal unngå! En gammel motor har større slark en en ny! Dette burde du ikke kverulere på. Hørt om at oljetrykket blir svakere med årene??? Oljepumpa får slark etter lang fartstid!! Hvordan doktor er du? Doktorer burde komme med råd om hvordan man unngår skade på motoren. Når oljen er svart er den klar for å byttes. Det er selfølgelig at oljen renser, men det får være grenser på hva den kan klare. Nei, BYTT OLJE OFTERE EN MOTOR sier jeg!!!! Motor fra 1960 kontra 2006 er bygd opp med større tolleranser en den nye 2006 motoren. Det var det jeg mente om marginale klaringer!!! Synsing er ikke det jeg kommer med her!! Jeg har anbefalt mange bileiere om å bytte oftere når jeg ser for mye dritt i oljen. Bedre med ny olje en utslitt motor!! Hilsen Båtnissen Først sier du at oljen er farget etter 1 time, som viser til akkurat det jeg sier. Det ligger igjen slagg i motoren!! Så sier du at etter 10-20 timer er det lite slagg? Hva med å prøve å få ut resten med et ekstra skift??? Det blir jo mer optimalt i å få vekk restene. Det ligger også litt i filterhus,oljepumpe,slanger,lagre,topp. Husk, man kan bytte doktor!!! Redigert 2.Oktober.2006 av Båtnissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Hei igjen, Det jeg mente om plaging, var at oljen taper seg i smøreefekt når den blir mettet med dritt. Man kan da ikke tro at oljen må tas vare på til den ikke smører mer. Her må man tenke pris på oljeskift kontra unødvendig slitasje. Ventilene har tettninger som hindrer olje å komme i forbrenningkammer. Her er det fare for at dårlig olje gjør tettningene rommere og slipper olje langs ventilstang ned i kammer. Da brenner du olje i toppen som fører til slagg i ventilseter og masse dritt på stempelfjærer. Riper i sylindervegg blir det dårlig kompresjon av! Skal jeg fortsette??????????? Hilsen Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Mineralolje:Vel, noen ganger hentet opp fra Nordsjøen. Hvis det derimot satt en ny og moderne turbodiesel i båten, og jeg til stadighet gikk i marsfart, ville jeg nok brukt en helsyntetisk olje med de beste API-krav. mvh M. Nei, det blir ikke laget olje av det som kommer opp av Nordsjøen, med drivstoff og lettere produkter. Jeg ville heller benyttet den oljen som motorfabrikanten (ev. overhaleren av motor) anbefaler. Det er dårlig økonomi å tømme hele motorgarantien overbord fordi om man på liv og død skal bruke syntetisk olje på dieselmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 En gammel motor har større slark en en ny! Dette burde du ikke kverulere på. 1) (...) Når oljen er svart er den klar for å byttes. 2)(...) Først sier du at oljen er farget etter 1 time, som viser til akkurat det jeg sier. Det ligger igjen slagg i motoren!! Så sier du at etter 10-20 timer er det lite slagg?3) 1) Har jeg det da? 2) Neida, den kan være svart etter en times drift, men det behøver ikke å være tilstrekkelig grunn til å bytte den. 3) Nei, det sier jeg ikke. Jeg sier at etter 10-20 timer er det sannsynligvis lite skitt i filteret. Se nedenfor. Jeg tenker da på sot og koks. Slagg er noe som hører hjemme i et støperi. Et smøreoljefilter skiftes fordi det er fylt med urenheter (partikler) fra smøreoljen. Hvis det har vært i bruk bare 10-20 timer, er det sannsynligvis lite skitt i det, og da er det ingen grunn til at det skal skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.