Jump to content

Varmgang i volvopenta 40B


gmg

Recommended Posts

Hei eg har problemer med varmgang i vp 40b motor med 290 drev ved full gass.

eg kan gå ved 3200 omd uten at motor blir varm. øker eg turtallet blir motor varm etter en stund.

Har skiftet toppakning og overhalt toppen, skiftet vannpumpe,thermostater demontert og kontroller varmeveksler uten å finne feil. kontroller og skiftet immpreller på sjøvanspumpe.

Motoren starter uten problemer og den røyker ikke. Sviver som en klokke.

Eg føler eg har prøvd alt uten resultat. Har noen tekninger av sirklasjonen i kjølesystemet.

Link to post
Share on other sites

Hva med S-slangen i drevet? Denne kan se bra ut utenpå men likevel suges flat ved stor vanngjennomstrømning. Og blåskjell i vannkanalene i drevet?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Sjekk silhuset i drevet. Kollega av meg hadde også mystiske temperatursvingninger i en KAD42 med 290 drev. Årsaken var et lite skjell som hadde vokst inn i selve huset bak silene. Skjellet viste ikke når motor ikke gikk. Under gange ble skjellet sugd opp i vannkanalen. Fant ikke ut av dette før det tragiske skjedde at båten forliste under feilsøking med slangene frakoplet varmeveksler. Den senere totalrenovering avslørte årsaken. Snakk om liten tue som velter store lass.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Er ny av året med denne type motor, 40B, så ---- hvor varmet er egentlig varmt? Er det unormalt å nærme seg 90 når man har herja litt med tube og full fart en stund? Ved sakte tøffing ligger det godt under 80, men ved transportetapper på ca 3000 holder den seg på ca 80. Høres normalt ut, eller ?

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Link to post
Share on other sites

Høres helt normalt ut.

Ved turtall opp til 3200 ligger min 40b på 80 grader. ved 3300 så kryper det opp mot 90.

Om det er så bra å ligge så høyt som 3300 over lengre tid er jeg derimot usikker på.

Selv har jeg 3200 som max cruise turtall.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...