Jump to content

test av forskjellige typer bunnstoff...

Spitfire

Recommended Posts

Ja,jeg leste om en test av selvpolerende bunnstoff for et par år siden.Jeg tror det sto om den i "Praktisk Båtliv".Den var foretatt både på Vestlandet og i Oslofjorden samtidig,og virket seriøs.Det som var litt oppsiktsvekkende var at de var ikke de mest kjente merkene som kom best ut.Det som ble kåret som nr 1 var Seajet,og nr 2 var Gjøko.Videre rekkefølge husker jeg ikke.Gjøko var testens overraskelse,og jeg tror at det var billigst av alleJeg har nå brukt begge,og det har fungert veldig fint.Jeg brukte Gjøko i fjor sommer.I vår bare sjøsatte jeg,og det er ingen groe å se !!!

Hilsen Gutek

Jeg tror resultatet er veldig avhengig av hvor båten ligger. Om det er mye sol, mye varme, mye sirkulasjon i vannet osv. Jeg har alltid brukt Hempel sin Mille Ultimate. Har aldri hatt et eneste skjell eller groe på båten. Har riktignok fått litt grønske eller hva det nå er, men dette steames lett av når jeg tar den opp på høsten.

På drev derimot har jeg mye groe. Har her brukt SeaJet sin spray versjon. Moderat med skjell etter endt sesong vil jeg si, og enormt mye på plassene jeg ikke kom til med sprayen.

Hulda har ligget å svømt under båten hele sommerferien og skrapt rur. Det har grodd noe helt fantastisk. Mye skyldes nok at det i vinter ble lagt ut kloakkledning i Sonsbukta, med derpå følgende slamansamlinger på båten. Det samme er det i Strömstad. Den eneste gode tingen som kom ut av dette var at jeg gikk ned to kilo som følge av all baksingen under båten med dykkemaske. Kortpustet som astmatikeren er, ble det mange turer.

Men allikevel virker det som at det gror noe innmari. Tidligere har jeg ligget ute 2 år i slengen uten at det har grodd i det hele tatt.

Noen av dere som ligger i sjøen hele tiden med gromessig godt resultat? Har det kommet noen nye ideer om å holde propellen fri for rur?

Har brukt ABC selvpolerende bunnstoff, det har nå stått i tre år uten annet enn oppfreshing av vannlinja. Til våren må jeg legge på nytt, vil da velge samme stoff.

Har også benyttet ABC selvpolerende i en årrekke med veldig bra resultat. Det er i tillegg betydelig rimeligere enn blant annet tilsvarende fra f.eks. Jotun samt at det leveres på reale 1 og 3 liters bokser (ikke kun 0,7l som mange konkurrenter leverer).

Mener å ha lest i et teknisk faktablad at ABC selvpolerende bunnstoff er utviklet for og benyttes av USA`s marine og at blant annet mye av produktutvikling og testing er utført med disse som brukerreferanse.

Jeg har benyttet ABC på båter både med hurtiggående- og deplasementskrog med god erfaring.

Mye skyldes nok at det i vinter ble lagt ut kloakkledning i Sonsbukta, med derpå følgende slamansamlinger på båten.
Hei.

Litt på siden, men hva i all verden er det kommunen Vestby har funnet på nå? Først innfører de totalforbud mot septikktømming fra båt i hele kommunens farvann, men så slipper de ut kloakk inne i selve Sonsbukten? Er dette noe midlertidig, eller hva? :headbang: Er det kanskje septikken som båtene leverer til septikmottaket som de sender ut i bukten igjen? :cryin:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Litt på siden, men hva i all verden er det kommunen Vestby har funnet på nå? Først innfører de totalforbud mot septikktømming fra båt i hele kommunens farvann, men så slipper de ut kloakk inne i selve Sonsbukten? Er dette noe midlertidig, eller hva? Er det kanskje septikken som båtene leverer til septikmottaket som de sender ut i bukten igjen?

Neida, det er en forbedring. Kloakken fra alt nord for Sonsbukta (må være Erikstadbygda og oppover der, Laksa etc.) går nå i rør til renseanlegget på Brevik. Det er altså en vesentlig forbedring.

Alt det andre vanviddet de har funnet på står ved lag.

Redigert av Hulda (see edit history)
Har smurt halve kjølen min med non stop og andre halve med as maritim bunnstoff. Skal bli artig å sammenlikne.

Tja, hvis du mener styrbord/babord side, ville ikke denne testen vist mye riktig hos meg.

Min båt gror alltid mest på styrbord side. Pga. her slipper solen mest til den tid på dagen solen er sterkest.

Prisforskjellene på Nonstop er som du sier horrible. Har kjøpt på tilbud hos Obs de siste årene.

Tror det var 179.- boksen sist vår.

La SeaJet033 for 3 år siden og er litt spent på hvordan det ser ut når jeg skal ta opp Grunna neste uke. Jeg så noen tips om å legge to lag med forskjellige farger på bunnstuffet og la dertfor hvit underst og rødt oppå. Med kjemisk selvpolerende sier teorien at når det røde er polert bort vil det hvite dukke opp og en behæøver bare å flekke over de hvite områdene. Så lang har hvite områder oppstaått av samme årsak som skuta fikk navnet sitt, og ved en dukkert i sommer var det ikke stort å se (bortestt fra ytterligere bekreftelser på rett valg av båtnavn). Hvis alt ser bra ut etter at høytrykkspylinga ved opptak er ferdig, kommer jeg til å gå for det fjerde året uten å stoffe mer en der det er hvite flekker.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Hadde en boks med Jotun Non stop stående i våres. Brukte den under på ett felt på babord side, og Seajet 031 på resten. Båten opp på tirsdag jeg kunne ikke se noen forskjell. Null groe. kun litt "slim" jamt fordelt.

PS. Brukte også for første gang Biltema Sprit tusj på propellen. Den var helt fri for ruer. I motsettning til tidligere år hvor jeg har måtte under for å skrape propellen i løpet av sommeren.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jada helt vanlig sprit tusj. "Merketusj Jumbo" 3 pack koster 39,90

Junior hadde det fært så morro. Han tok 2 propellblader røde ett grønt og ett blått.

Er ett gammalt kjærringråd som sier at sprittusj hjelper. Og det stemte iallefall for meg i år.

Har en følelse av at det har vært lite groe her i vestfold iår.

Egentlig litt merkelig siden sjøvanns temraturen har vært høy så lenge. Trudde liksom at det da ville bli mer groe.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...