Spitfire Startet 20.September.2006 Del på Facebook Startet 20.September.2006 Har det vært noen tester om hvilke typer bunnstoff som er best? Hvilke som det gror minst på? Hvilken selvpolerende som er best? Eller spiller det ingen rolle hva man bruker, fordi alle er neste like...??? Christian Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Ja,jeg leste om en test av selvpolerende bunnstoff for et par år siden.Jeg tror det sto om den i "Praktisk Båtliv".Den var foretatt både på Vestlandet og i Oslofjorden samtidig,og virket seriøs.Det som var litt oppsiktsvekkende var at de var ikke de mest kjente merkene som kom best ut.Det som ble kåret som nr 1 var Seajet,og nr 2 var Gjøko.Videre rekkefølge husker jeg ikke.Gjøko var testens overraskelse,og jeg tror at det var billigst av alleJeg har nå brukt begge,og det har fungert veldig fint.Jeg brukte Gjøko i fjor sommer.I vår bare sjøsatte jeg,og det er ingen groe å se !!! Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Sea Jet 033 har vel vunnet av selvpolerende bunnstoff. Ikke kjoep billig 031 Sea Jet da det er noe helt annet. Har selv benyttet Sea Jeg 033 i fem aar (iblandet litt "Round-Up). Har bare litt "sleipt stoff" paa hoesten. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
chagall Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Jeg prøvde Sea Jet for ca: 3 år siden. Husker ikke akkurat nå om det var 031 eller 033. Forretningen anbefalte denne sterkt, men maken til groe jeg fikk den sesongen har jeg aldrig hatt tidligere. Kan det være den billige typen jeg fikk? (031) Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Har brukt ABC selvpolerende bunnstoff, det har nå stått i tre år uten annet enn oppfreshing av vannlinja. Til våren må jeg legge på nytt, vil da velge samme stoff. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Jeg tror resultatet er veldig avhengig av hvor båten ligger. Om det er mye sol, mye varme, mye sirkulasjon i vannet osv. Jeg har alltid brukt Hempel sin Mille Ultimate. Har aldri hatt et eneste skjell eller groe på båten. Har riktignok fått litt grønske eller hva det nå er, men dette steames lett av når jeg tar den opp på høsten. På drev derimot har jeg mye groe. Har her brukt SeaJet sin spray versjon. Moderat med skjell etter endt sesong vil jeg si, og enormt mye på plassene jeg ikke kom til med sprayen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Hulda har ligget å svømt under båten hele sommerferien og skrapt rur. Det har grodd noe helt fantastisk. Mye skyldes nok at det i vinter ble lagt ut kloakkledning i Sonsbukta, med derpå følgende slamansamlinger på båten. Det samme er det i Strömstad. Den eneste gode tingen som kom ut av dette var at jeg gikk ned to kilo som følge av all baksingen under båten med dykkemaske. Kortpustet som astmatikeren er, ble det mange turer. Men allikevel virker det som at det gror noe innmari. Tidligere har jeg ligget ute 2 år i slengen uten at det har grodd i det hele tatt. Noen av dere som ligger i sjøen hele tiden med gromessig godt resultat? Har det kommet noen nye ideer om å holde propellen fri for rur? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 SeaJet 033 er best. Har diskutert dette med andre og sett hva andre har brukt. Det er ingen tvil hos meg og de fleste jeg snakker med, SeaJet 033 er p.t det beste bunnstoffet. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Larspo Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 (redigert) Har det kommet noen nye ideer om å holde propellen fri for rur? Kraftig motor Redigert 20.September.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Har selv prøvd seajet 033 på nåværende båt ettersom det var det som forrige eier hadde brukt. Ikke veldig imponert - hadde Jotun NonStop på den forrige, og det synes jeg fungerte bedre. Vurderer å gå tilbake til det. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Har brukt ABC selvpolerende bunnstoff, det har nå stått i tre år uten annet enn oppfreshing av vannlinja. Til våren må jeg legge på nytt, vil da velge samme stoff. Har også benyttet ABC selvpolerende i en årrekke med veldig bra resultat. Det er i tillegg betydelig rimeligere enn blant annet tilsvarende fra f.eks. Jotun samt at det leveres på reale 1 og 3 liters bokser (ikke kun 0,7l som mange konkurrenter leverer). Mener å ha lest i et teknisk faktablad at ABC selvpolerende bunnstoff er utviklet for og benyttes av USA`s marine og at blant annet mye av produktutvikling og testing er utført med disse som brukerreferanse. Jeg har benyttet ABC på båter både med hurtiggående- og deplasementskrog med god erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Mye skyldes nok at det i vinter ble lagt ut kloakkledning i Sonsbukta, med derpå følgende slamansamlinger på båten. Hei. Litt på siden, men hva i all verden er det kommunen Vestby har funnet på nå? Først innfører de totalforbud mot septikktømming fra båt i hele kommunens farvann, men så slipper de ut kloakk inne i selve Sonsbukten? Er dette noe midlertidig, eller hva? Er det kanskje septikken som båtene leverer til septikmottaket som de sender ut i bukten igjen? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 (redigert) Litt på siden, men hva i all verden er det kommunen Vestby har funnet på nå? Først innfører de totalforbud mot septikktømming fra båt i hele kommunens farvann, men så slipper de ut kloakk inne i selve Sonsbukten? Er dette noe midlertidig, eller hva? Er det kanskje septikken som båtene leverer til septikmottaket som de sender ut i bukten igjen? Neida, det er en forbedring. Kloakken fra alt nord for Sonsbukta (må være Erikstadbygda og oppover der, Laksa etc.) går nå i rør til renseanlegget på Brevik. Det er altså en vesentlig forbedring. Alt det andre vanviddet de har funnet på står ved lag. Redigert 20.September.2006 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 - hadde Jotun NonStop på den forrige, og det synes jeg fungerte bedre. Vurderer å gå tilbake til det. Har samme erfaring som deg. Gikk tilbake til NonStop. Den er bedre. Fås ofte på tilbud om våren, nesten like billig som SeaJet 033. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Har smurt halve kjølen min med non stop og andre halve med as maritim bunnstoff. Skal bli artig å sammenlikne. Blir provosert av de syke prisforskjellene på non stop. En boks kan jo selges for alt fra 179 til over 300 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Har smurt halve kjølen min med non stop og andre halve med as maritim bunnstoff. Skal bli artig å sammenlikne. Tja, hvis du mener styrbord/babord side, ville ikke denne testen vist mye riktig hos meg. Min båt gror alltid mest på styrbord side. Pga. her slipper solen mest til den tid på dagen solen er sterkest. Prisforskjellene på Nonstop er som du sier horrible. Har kjøpt på tilbud hos Obs de siste årene. Tror det var 179.- boksen sist vår. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Gikk ikke i den fellen Har delt hver side av kjølen i to om du skjønner...Ser jo dumt ut men ville gjerne bruke opp en halv boks samtidig som jeg kunne ta en liten test. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Da bør det bli en bra test. Bare de nå ikke er produsert av samme produsent da. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Båtmagasinet testet i 2002 bunnstoff. Testen ligger ute i bladarkivet på Båtmagasinet sine nettsider; Det er noe forskjell, men den viktigste forskjellen er etter min vurdering hvor båten ligger - vekstforholdene er mer avgjørende en type bunnstoff, mener nå jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Grunna Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 La SeaJet033 for 3 år siden og er litt spent på hvordan det ser ut når jeg skal ta opp Grunna neste uke. Jeg så noen tips om å legge to lag med forskjellige farger på bunnstuffet og la dertfor hvit underst og rødt oppå. Med kjemisk selvpolerende sier teorien at når det røde er polert bort vil det hvite dukke opp og en behæøver bare å flekke over de hvite områdene. Så lang har hvite områder oppstaått av samme årsak som skuta fikk navnet sitt, og ved en dukkert i sommer var det ikke stort å se (bortestt fra ytterligere bekreftelser på rett valg av båtnavn). Hvis alt ser bra ut etter at høytrykkspylinga ved opptak er ferdig, kommer jeg til å gå for det fjerde året uten å stoffe mer en der det er hvite flekker. Sitér dette innlegget Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb Link to post
nordan family 27 Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Fås ofte på tilbud om våren pleier å handle på seasea (byggplast) - der har de vanligvis 25 % på omtrent hele butikken under båtmessa på Lillestrøm. Da blir det "greit" allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Hadde en boks med Jotun Non stop stående i våres. Brukte den under på ett felt på babord side, og Seajet 031 på resten. Båten opp på tirsdag jeg kunne ikke se noen forskjell. Null groe. kun litt "slim" jamt fordelt. PS. Brukte også for første gang Biltema Sprit tusj på propellen. Den var helt fri for ruer. I motsettning til tidligere år hvor jeg har måtte under for å skrape propellen i løpet av sommeren. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Spitfire Svart 21.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2006 Biltema sprit tusj? Mener du bare en vanlig sprittusj du kjøpte på Biltema? Eller var det en spesiell type? Christian Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Jada helt vanlig sprit tusj. "Merketusj Jumbo" 3 pack koster 39,90 Junior hadde det fært så morro. Han tok 2 propellblader røde ett grønt og ett blått. Er ett gammalt kjærringråd som sier at sprittusj hjelper. Og det stemte iallefall for meg i år. Har en følelse av at det har vært lite groe her i vestfold iår. Egentlig litt merkelig siden sjøvanns temraturen har vært høy så lenge. Trudde liksom at det da ville bli mer groe. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.