Jump to content

Hvor ofte bør rød longlife frostvæske skiftes ?


Haba

Recommended Posts

:confused:

Hei !

Hadde nettopp bilen inne til service. Spurte om hvor ofte de skiftet longlife frostvæske. Fikk til svar at det gjorde de ikke, sjekket bare frysepunkt, at den ikke hadde skiftet farge og om det var avleiringer i ekspansjonstanken.

Syntes det var rart, da jeg har hørt at du bør skifte med 3-5 års mellomrom fordi de korrosjonshindrende stoffene i væska taper seg.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg snart skal skifte olje etc. på båtmotoren og hadde også tenkt å skifte kjølevæska (longlife) som er 3 år.

Den har fortsatt samme farge og jeg ser ikke avleiringer i ekspansjonstanken. :smiley:

 

Skal/bør jeg likevel skifte ?

 

hilsen

haba

Link to post

Jeg mener at rådene du nevner over er gode. Selv bytter jeg aldri før et problem i systemet medfører demontering av kjølesystemet. Jeg kjører fint 7/8 år på samme kjølevæska uten at det fører til noe problem. Dette forutsetter at man suger opp kjølevæska fra radiatoren for sjekk av farge og avleiringer. Det har av en eller annen gang oppstått en regel blant verkstedene som går på at man skal skifte diverse filter og væsker lenge før det er nødvendig. Jeg mistenker at dette er ei solid melkeku!

Link to post

Yanmar er en av motorprodusentene som nå kun anbefaler silikatfri kjølevæske av typen "longlife". Årsaken er at "den blå" legger igjen et belegg som blant annet angriper og tærer ned eksosmanifoilen og andre interne motordeler som er utsatt for store temperatursvingninger.

Problemstillingen gjelder også andre motorprodusenter, selv om ikke alle har gått like hardt ut og informert om dette kravet.

 

Dersom du skal bytte fra ordinær "blå" til "rød" silikatfri, må du gjennomspyle grundig og helst bruke Systemrens eller annen kjemisk rengjøring for å få vekk det indre belegget fra den "blå".

 

Yanmar anbefaler frostvæskeskift hvert 2. år, men begrunner dette med faren for internlekkasje av sjøvann i motoren som kan forurense frostvæsken. Den silikatfrie kjølevæsken er utrolig sårbar for kjemisk forurensning, enten dette er sjøvann, forurensning i drikkevann eller rester av gammel "blå" kjølevæske som ligger igjen i anlegget.

 

Med andre ord, dersom du stoler på at motoren er "potte tett" og den røde frostvæsken er 100% ren, kan du sikkert kjøre noen år ekstra på denne. I motsetning til den "blå" som faktisk bryter ned flere interne metallegeringer i motoren og dermed forurenser seg selv, skal den silikatfrie holde seg kjemisk ren dersom den ikke utsettes for ytre forurensningskilder.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...