Jump to content

Diesel og Diesel Fru Blohm, gode råd og forebyggende tiltak

slettet

Recommended Posts

dette er ikke nok en "diesel bashing" men en sammenfatning av erfaringsmateriale mht drift og vedlikehold av marinedieseler - og slik det synes - helt i tråd med slik jeg mener marinediesler skal ivaretas.

tror mange av de dieselproblemene postet her kunne vært unngått om disse rådene hadde vært fulgt:

Diesel Maintenance Or Lack Thereof

Gas engines can suffer from numerous moderate overheats without causing catastrophic damage. THIS IS NOT TRUE OF DIESELS. [(beklager - kunne ikke la den gå fra meg ;-))]
Redigert av Ingar (see edit history)

Greit nok men kunne ikke dy meg for å tenke at han som skrev den mener at bensinmotoren er guds gave til båtfolket...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Greit nok men kunne ikke dy meg for å tenke at han som skrev den mener at bensinmotoren er guds gave til båtfolket...

Yes, David Paschoe har alldrig lagt skjul på at bensinmotorer er tingen. Forøvrig ser jeg ikke helt hensikten med å paste inn lange avhandlinger fra Yact Survey. Linker til sidene hans finner man jo overalt hvis man er interessert i båtmotorer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ahh, kan dette være opphavet til myten om at Batterier ødelegges om de lagres rett på betonggulv.

Take a fully charged battery and set it on an apparently dry concrete floor. It will discharge right through the casing in about a week.

Det er vel ikke alle sannheter som er like sanne. Jeg måtte ut i kjelleren og måle det lett avdankede batteriet jeg har stående på gulvet. Det måler 12.42V og har stått urørt siden i fjor høst, omtrent et års tid.

Jeg sier som gutta på Discovery: "Myth Busted".

Jeg har ikke slegget armeringsjern tvers gjennom batteriet og ned i betongen nei.

Det er jo denslags påstander som man bare må ta med en klype salt. Batteriet står i en jernholder i bilen hele vinteren igjennom. Saltlake og skitt. Ofte mer enn en uke mellom hver start. Bilene mine har startet bestandig, uansett vær- og føreforhold. Det var bare flaks med det batteriet jeg har i kjelleren. Det ble benyttet til sjekk av en autopilot jeg fikk. Det var bare elektrohydraulikken som funka.

Det er jo klart at dette er en sak 'Myth Busted-gutta' på Discovery neppe ville gidde å sjekke. Det er sunt med en viss skepsis nå og da.

opphavsrett når det ikke dreier seg om erhversmessig/profilering u name it? nix

årsaken til at jeg la inn hele texten er at jeg ofte har sett dokumentert på dette forum at "alle" NAY-SAYERENE og "expertene" på faktisk hopper elegant over "facts" linkene som postes og bare valser vidre med PRAVDAn sin, alternativ at de ikke skjønner det som står det pga "nynorsken" noe jeg tendere til å ane ogsaa.

thereso.

faktum er i allefall at dersom man forholder seg til over listede råd og vink - mange av de finnes som der nevnt allerede i instruksjonsboka di selv om DU ikke bryr deg for meget om å følge den (ikke til deg worse) - faller muligheten for unødig slittasje, skader og feil dramatisk.

sådetså.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...