Jump to content

Vinterkonservering gjennom sjøvannsfilter?

Halvor

Recommended Posts

Hei!

Kan jeg åpne sjøvannsfilteret, og helle på frostvæske mens motoren går og dermed vinterkonservere på denne måten? Har alltid før sugd opp gjennom slangen fra bunnventil, men det skulle vel gå for det samme å ta det gjennom filteret forutsatt at jeg stenger sjøvannsinntaket?

Takknemlig for svar.

Halvor

Jeg gjorde det på den måten i fjor, gikk helt fint det.

Kjørte først gjennom ferskvann fra spyleslangen for å fjerne saltvannet, tok deretter ut impelleren og fyllte på med frostvæske.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Hei!

Kan jeg åpne sjøvannsfilteret, og helle på frostvæske mens motoren går og dermed vinterkonservere på denne måten? Har alltid før sugd opp gjennom slangen fra bunnventil, men det skulle vel gå for det samme å ta det gjennom filteret forutsatt at jeg stenger sjøvannsinntaket?

Halvor

Slik har jeg også tenkt å gjøre det.

- og før man sender inn frostvæskeblandingen skulle det vel også gå fint å ferskvannskjøre motoren etter samme prinsippet, dvs. sette vannslangen rett i sjøvannfilter-boksen og regulere vanntrykket slik at filterboksen ikke går tom?

En grei teknikk for å ferskvannskjøre motoren før høstopptak er å ta vannslange og føre denne inn i vannfilteret og videre inn i slangen som går til motoren. Når inntaksventilen står oppe vil ferskvannet renne ut gjennom inntaket når ferskvannet settes på. Nå kan motoren startes og kan gå den tiden som er nødvendig uten at det blir vannsøl. Jeg pleier ofte å la motoren gå omlag 1/2 time med ferskvannstilførsel. Når motoren startes vil fremdeles ferskvannet gå ut bunnventilen. Deretter startes motoren med lukket bunnventil og blanding av frostvæske og vann helles i vannfilteret mens motoren går. Jeg pleier vanligvis å helle på en blanding på 20 liter. Dette har fungert greit i mer enn 10 år. Operasjonen kan gjennomføres uten hjelp av andre. Jeg pleier å bytte olje på motoren før denne operasjonen, fordi oljen ikke blir varm nok ved denne "ferskvannsprosedyren" til enkelt å kunne pumpes ut av motoren.

Kan jeg åpne sjøvannsfilteret, og helle på frostvæske mens motoren går og dermed vinterkonservere på denne måten?

En forutsetning for at dette skal la seg gjøre er vel at sjøvannsfilteret sitter på sugesiden i systemet, altså før sjøvannspumpa. Sitter sjøvannsfilteret på trykksiden (etter pumpa) vil jeg anta at det er lite lurt å starte motoren med åpent sjøvannsfilter.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...