Jump to content

råd til ekte skipsgulv

eysteind

Recommended Posts

Hei!

Skal i vinter legge ny dørk i båten. Har da tenkt å få skåret ut plank i mereboe(e.l) og nate dekket sjølv. Har då et på spørsmål. Dekket blir kun innvendig. dvs. under kallesje.Rekner med å bruke et treslag som heiter noen lik "mereboe". Dette er likt teak.

Kor tykke og breie skal/bør plankene vere?

Tenker å legge dei tett i tett og frese ut ei spor på eine sida av kvar planke til å legge naten i. Kor breid bør denne vere?

Lurer også på korleis eg skal feste dekket(det er små flater vi snakker om).

Er det nok å bruke lim(t.d sikaflex 291/292) Eller bør det skruast og pluggast(det kan bli vanskeleg å få tak i plugger av mereboe)?

Er det vanlig at listene/plankene rundt luker og langs benker er like breie som resten av plankene?

Kor mykje vil dekket bevege seg?

Bør eg maskere for natene?

Takker for all hjelp!

Hei !

Jeg holder paa med jobben. Legger blanding av teak og eik, 15x45mm staver. Dette er temmelig tykt, men jeg har faatt en del gamle teak- og eikedoerer og kan sloese litt.

I utgangspunktet har jeg allerede 1 tomme tykk fineerdoerk. Jeg lager maler ombord som jeg overfoerer til 5mm fineer hjemme. Limer deretter stavene i sika paa fineeren og primer foer jeg fuger med 290DC sika. Ingen maskering. Sika i slipestoevet er er fordel, det blir tungt og legger seg fort. Stor fordel aa ha stoevsuger kobla til pussemaskinen. I stedet for aa frese limer jeg stavene med 3mm fliskryss som avstand.

Jeg bruker samme stavbredde rundt rammer og langs skott. Legger inn litt kompass roser og saant dill. Ferdig plate bores hjemme (forsenka 10mm hull). Jeg skrur dem i doerken ombord og plugger med 10mm hjemmelagde plugger. Finpuss - lakk og vips saa er det ferdig. Aa nei, det er ikke saa fort gjort. Det tar tid aa faa det pent. Husk aa vaere noye.

Om det finnes regler for stavbredde, fugebredde, pluggavstand osv, det faar andre svare paa. Jeg setter sammen det jeg syns er OK og er godt fornoyd saa langt.

Raad nummer en: Skaff ei god sag foer du begynner, det er ett must.

lykke til

mvh Sigurd

Sika er nevnt men fu kan og bruke epoksy både ved tre underølag og plast underlag.

Det første jeg ville gjort var å få tak i tema heftet legging av dekk og dørk fra West System Norge (tidl. Oslo Trebåtbyggeri)

Da jeg i fjor la nytt dekk framme på en 17 fots trebåt med vindskjerm gjorde jeg som følger:

- Skar ut stav av gamle teak ytterdører (som jeg har samlet etter hvert som folk bytter de ut) disse skar jeg i 7 mm tykkelse og 40mm bredde ( 40mm er lik tykkelsen på et dørblad)

- Tilpasset stavene slik at de hadde rett form og lengde.

- For å holde stavene på plass brukte jeg maskinskruer med tykkelse 3,2mm, disse settes mellom bordene med ca 20-30cm mellomrom og danner naten.

- Når alt var tilpasset og hele dekket midlertidlig lagt nummererte jeg stavene og fjærnet alt.

- Blandet epoksylim på en bredde av 3-4 staver igangen og skrudde ned stavene.

- Når dette hadde tørket blandet jeg epoksylim på nytt denne gangen tynnere og tilsatt sort farge(hvit finnes også)

- brukte en sparkel til å fordele dette ut og arbeide det ned i natene

- La litt til slik at natene hadde overhøyde før jeg dro en tynn gitarstreng igjenom for å fjærne eventuell luft som måtte være i naten.

- Når dette hadde tørket var det tid for pussing, grovpusset og ble oppmerksom på at jeg ikke hadde fåttt ut all luften, blandet da bare en ny tynn blanding og dro over slik at luftkratern ble fylt.

- Nå kunne jeg pusse ned hele dekket og overflate behandle det, ferdig tykkelse på teaken ca 5 mm

- Vips så hadde jeg et dekk som man kunne betegne som dødt hva angår bevegelser.

Husk å ikke blande mere lim en du greier å bruke før det starter å herde

Metoden med nedklemming/avstand holdere ved hjelp av skruer vil nok fungere utmerkeet ved bruk av sika sitt system også

Tror og mener at fresing i etterkant kun fører med seg støv og ekstra arbeid, skal dere tappe ut siste rest

RESULTAT: IMPONERENDE BRA

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Til jonkare:

Brukte du ekosy kun til å lime stavene til underlaget eller la du et lag epoksy opp på dekket til slutt slik at det var heilt glatt?

Må eg bruke skruar til å feste stavene til underlaget når det er heilt flatt og rett?

Vil ikkje ha noe glatt eller lakka gulv. Det skal vere olja.

Holder på å fjerne all lakken frå resten av innredninga, og det er litt av ein jobb. Heretter skal alt i min båt vere olja!

Til jonkare:

Brukte du ekosy kun til å lime stavene til underlaget eller la du et lag epoksy opp på dekket til slutt slik at det var heilt glatt?

Må eg bruke skruar til å feste stavene til underlaget når det er heilt flatt og rett?

Vil ikkje ha noe glatt eller lakka gulv. Det skal vere olja.

Holder på å fjerne all lakken frå resten av innredninga, og det er litt av ein jobb. Heretter skal alt i min båt vere olja!

Jeg brukte epoksy kun til nedliming og nating, overflatebehandlig ble gjort med jotun clipper 1 og 2. 8 strøk med clipper 2

Ved bruk av epoksy og sikkert andre systemer og er det tilstrekkelig med bruk av vekter som du plassere på "dekksplanken"

Poenget ved brk av skruene er jo at du samtidlig får rette mellomromet mellom plankene. Nå vet ikke jeg hva du skal legge dekket på men skruene trenger ikke være lenger en 10-12mm slik at de ikke går igjenom underlaget.

Jeg skrev kanskje ikke det men skruene fjerner man før nating selvsagt.

En annen ting jeg oppdaget da jeg skulle lage bue i planken var at en bandsliper festet til et bord med en skrutvinge var enkleste måten å forme de jevnt og fint med.

Alle harde tre sorter kan du benytte en tykkelse på 5mm på dette er en fordel da materialet da blir nesten uten bevegelse.

Er dette staver du får skjært er det et ekstra pluss hvist du får de skjært slik aty veden i de er stående= enda mindre bevegelse.

Det temaheftet jeg nevnte tror jeg du finner på denne adressen

Sika har og en side der du sikkert finner informasjon.

http://www.westsystem.no/index.html?forhan...ndlere.html~mai

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 2 måneder senere...

Nå er støyisoleringsplater i hus, slanger og ledninger kommer snart på plass og diesel- og septiktaken er rengjort. Da er alt klart til å starte leggingen.

Nå er allt av innredning fjernet. Har en slags V-sofa bak og fant ut at vinkelen ikke er lik på begge sider (halvfabrikat....) og at den ene er ca. 8 cm breiare enn den andre. Dersom dette skal vere slik, blir det forferdelig styg når eg legger dekket derfor skal eg rette det opp slik at det har same vinkel (vinklane på putene er den same på kvar side).

Det eg lurer på er om dekket skal ligge inntil eller under innredningen. Dersom eg legger den under, slipper eg en fuge heilt inne med benken og dekket har mulighet til å bevege seg litt.

Er dette den beste måten å gjere det på? Skal eg legge det 5mm under innredningen?

Hei!

Skal i vinter legge ny dørk i båten. Har da tenkt å få skåret ut plank i mereboe(e.l) og nate dekket sjølv. Har då et på spørsmål. Dekket blir kun innvendig. dvs. under kallesje.Rekner med å bruke et treslag som heiter noen lik "mereboe". Dette er likt teak.

Kor tykke og breie skal/bør plankene vere?

Tenker å legge dei tett i tett og frese ut ei spor på eine sida av kvar planke til å legge naten i. Kor breid bør denne vere?

Lurer også på korleis eg skal feste dekket(det er små flater vi snakker om).

Er det nok å bruke lim(t.d sikaflex 291/292) Eller bør det skruast og pluggast(det kan bli vanskeleg å få tak i plugger av mereboe)?

Er det vanlig at listene/plankene rundt luker og langs benker er like breie som resten av plankene?

Kor mykje vil dekket bevege seg?

Bør eg maskere for natene?

Takker for all hjelp!

Regner med at du mener tresorten merbau, som ofte er brukt i gulv etc.

Det er noen haker  :cheers: med merbau. Den er hard og fin men inneholder en del rød farge, og om den ikke er beskyttet av lakk, så smitter fargen. Videre er tresorten kjent for å vri seg dersom fuktinnholdet endres. Den tiden jeg brukte merbau til innredninger laminerte vi alltid bjelker for å ta vekk spenningen i materialet. Har selv lagt  :cool: merbau på akterdekket, og trodde jeg kunne la det ligge som et teakdekk. Da D2 lakken var borte og det hele begynte å tørke opp vrengte dekket seg nesten ut av epoxyen. Jeg slipte/skrapte ned kantene  :cool::smash:  :smash: :smash: og behandlet med lakk, så nå holder det i hvert fall noen lunde. Dersom man sørger for at lakken er intakt og ikke alt for solutsatt er det et brukbart materiale, men jeg hadde nok tatt ekstrakostnaden med ferdige teakstaver om jeg skulle gjort noe lignende nå. :nono:

takker for advarselen. Det ble nok teak eg kjøpte til slutt. En møbelfabrikk hadde igjen noe lite som eg fikk saget opp. Fikk en del dårlege materialer med på kjøpet.

Ser at det finst iallefall to måter å legge dekket på. Enten i epoksy eller tradisjonellt med lim og skruer. Fordelen med epoksy er vel at denne sitter som støypt og at eg slepper å skru gulvet og plugge det. Sånn sett vil dette vere best. Finst det negative sider med epoksy?

Brukes epoksy også i natene? Da vil jo treet ikke ha noe kjangs å bevege seg?

Går det ann å lime/fuge med epoksy og få overflata vanlig? Dvs. oljet?

Kor mykje vill det sånn cirka koste med epoksy? kor mykje trenger eg til lim?

Trur nok helst det blir lagt på tradisjonelt vis. Det blir ikke noe berende eller får store påkjenelser frå ver.

Er det lurt å satse på 2-komponent?

For legging med epoksy anbefaler jeg å lese West System Håndbok (link finnes i dokumentarkivet) og se gjennom sidene til West System. Under produkter finner du teak som de selger til legging av dekk. Denne er 5,5mm tykk. Tror du får problemer med bevegelse i treverket og sprekker om du benytter tykkere staver. Om det skulle skje så er epoksy sterkere enn tre!

Kundeservice har besvart mine spørsmål pr. mail relativt raskt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...