Teerex Startet 21.September.2006 Del på Facebook Startet 21.September.2006 Ville bare tipse om at det finnes bærbare PC'er hvor lysstyrken kan skrus så langt ned at de kanskje går greit å bruke til kartprogram i mørket? Til venstre en Acer med laveste lysstyrke, til høyre en Asus bærbar på laveste lysstyrke: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
M/S Bastard Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Nattmodus ligger i kartprogramm, ihvertfall de jeg har sett Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2006 Nattmodus ligger i kartprogramm, ihvertfall de jeg har sett Mulig det på en måte, men det blir kanskje ikke helt det samme. De rådyre "marine"-skjermene har jo som regel en egen dimmeknapp i tillegg de justeringsmulighetene som er vanlig på flatskjermer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SveinHa Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Jeg for min del foretrekker begge deler, dvs. stille inn til "Skumring" og i tillegg redusere lysstyrken på skjermen. Liker ikke helt "Nattmodus" da det ofte forandrer kartet til det nesten ugjenkjennlige... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Frøken Fryd Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Det blir gjerne for lyst uansett men kombinert med nattmodus nærmer en seg, det finnes også sorte plexiglassplater... For øvrig er det ikke noe heksekunst å lage manuell dimming på en vanlig pc skjerm... Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 Sotet film som brukes på bilruter, vanlig løsning her omkring. Sitér dette innlegget kgt Link to post
roaldbj Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 Det vil være et diskusjonstema om hva som er "mørkenavigering". I forhold til hvorledes øyet fungerer er saken relativt grei: Øyet har to typer sensorer: staver og tapper. Tappene er følsomme for farger og benyttes i dagslys. Stavene benyttes under mørke og skiller ikke mellom farger. I praktisk sammenheng er det viktig at nattsynet ikke ødelegges av lyskilder ombord. Rød lys ombord er nødvendig for å hindre at synsevnen reduseres i mørket. Av den grunn er det ikke tilstrekkelig å bruke filter forran skjermen under nattseilas. Det er nødvendig at fargekombinasjonen på skjermen er anderledes i mørket i forhold til dagslys. Kartprogrammene som benyttes må derfor ha andre fargevalg om natten sammenlignetr med om dagen. Kan gjerne utfylle dette mer vitenskapelig om ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Kan gjerne utfylle dette mer vitenskapelig om ønskelig. I bunn og grunn dreier det seg om hvordan en dimmer ned skjermen en ser på. en vanlig pc skjerm kan dimmes ned om en kan bruke loddebolten sin... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 I bunn og grunn dreier det seg om hvordan en dimmer ned skjermen en ser på. Dessverre er det feil. Som roaldbj påpeker virker øyet ganske anderledes om natten. Dette gjør at vi kan benytte noen triks for å sikre at nattsynet bevares, men det betyr også at vi må bruke andre fargevalg i kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Dessverre er det feil. Som roaldbj påpeker virker øyet ganske anderledes om natten. Dette gjør at vi kan benytte noen triks for å sikre at nattsynet bevares, men det betyr også at vi må bruke andre fargevalg i kartet. Fargevalg er greit nok, men uten å dimme bakgrunnslyset på en skjerm har en ikke noe nattesyn igjen. Dette har jeg forsøkt på mange båter, mannskapet vil gjerne ha en stor skjerm og skal spare på kronene, resultatet er en skjerm som lyser opp hele taket på broen, nattmodus eller ikke, en kan ha helt sort skjerm og den lyser opp for det. Kjøper en skjerm med muligheten for å dimme eventuellt snekrer dimmepotmeter selv er problemet borte. Plexiglass er også mye brukt... Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Tror det må være noe galt med dimmingen på Acer maskinen, for jeg klarer da vitterlig å dimme min Acer Aspire 1640, helt ned..... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
o.b.lix Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Fargevalg er greit nok, men uten å dimme bakgrunnslyset på en skjerm har en ikke noe nattesyn igjen. Dette har jeg forsøkt på mange båter, mannskapet vil gjerne ha en stor skjerm og skal spare på kronene, resultatet er en skjerm som lyser opp hele taket på broen, nattmodus eller ikke, en kan ha helt sort skjerm og den lyser opp for det. Kjøper en skjerm med muligheten for å dimme eventuellt snekrer dimmepotmeter selv er problemet borte. Plexiglass er også mye brukt... Nå snakker du flatskjerm, ikke sant? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Nå snakker du flatskjerm, ikke sant? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Det hadde jo vert interesant å lage en oversikt over hvilke bærbare pcer som fungerer bra i natten. Selv har jeg en Dell D410 som kan dimmes en del ned, men jeg skulle gjerne dimmet mer om jeg skulle ha brukt den i båten... Sitér dette innlegget Link to post
sild Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 kunne tenkt meg en oversikt over skjermer om fungerer bra i sollys Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Ja det har du rett i, kansje vi kan lage en tråd hvor en beskriver hvordan modellene en har selv fungerer både i sol og i mørke... Er iallefall smart å sjekke dette ved kjøp av laptop. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Min acer tm 290 har både dårlig dimme muligheter og er ubrukelig i sollys, så med treg prosessor har jeg jo rene kinderegget Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.