Jump to content

Bør man unngå mer enn 10min tomgang på Vetus diesel?


Sjøkart

Recommended Posts

turboladete dieseler skal vel egentlig ikke dorges med i det heletatt men i tråden jeg fikk pepper for tidligere står det vel at man bør "blåse motoren ren" en gang i timen eller så og det er i hvertfall ikke noe dårlig tips.

 

skulle ikke forundre meg om dene "Hammerdown" greia til Worse gjør jobben men det har nok mye med å bruke riktig smøreolje også.

 

så forresten at Sintef - om jeg husker riktig - har gjort en analyse med tommelen opp.

jfr Hammerdown sin hjemmeside.

Link to post
Share on other sites

Tror vi må være litt forsiktige så vi ikke ser spøkelser ved høylys dag. Følger man følgende regler går det bra:

  1. Start motor og la den gå på tomgang i ca. 5 min mens du forbereder å kaste loss
  2. Gå på sakte fart ut av havna
  3. Gå med +/- 1500 omdr. til temp. når ca. 60 grader.
  4. Øk turtall rolig i trinn til 2000 omdr. og temp. har nådd 70-80 grader
  5. Nå har det gått ca. 10-15 min. siden du startet motoren. Du kan nå gradvis og rolig dra på til marsjfart.
  6. Ved dorging fisking på tomgang. Ta motoren opp i marsjfart en gang per time. Dra forsiktig på over 5-10 sek. så motoren får blåst fint ut uten å sote for mye
  7. Ved ankomst land etter marsjfart, kjør ned på 1500 omdr. slik at du bruker 4-5 min. til du ankommer fortøyningssted
  8. La motoren så gå på tomgang ca. 5 min før stopp. Har du turbo, ikke gi gass rett før du stipper da oljetrykket på turboen forsvinner med påfølgende slitasje på turbolagre

En god regel er å øke og redusere stor turtallsprang over flere sekunder. Dette for å redusere soting og brå belasting på motor og transmisjoner. På nedagående turtall er dette viktig for å få kjølt turboen. Her oppstår det temperaturvariasjoner på flere hundre grader C over sekunder.

 

En nabo i havna, som ikke hadde vannkjølt turbo, ble helt forskrekka da han så under motorluka i fart. Turbohuset glødde jo.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor la motoren gå på tomgang i 30min til en time i det hele tatt når man fisker? Jeg stopper alltid motoren og nyter stillheten!

 

Er det noen god grunn til ikke å stoppe motoren?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Kan det være at Vetus mener at motoren ikke skal gå på tomgang mer enn 10 min. etter å ha blitt startet opp? Det kan da umulig være sånn at motoren ikke tåler å gå på tomgang underveis, v. fisking og annet. Dersom Vetus faktisk mener at motorene deres ikke tåler vanlig tomgangskjøring, er dette en falitterklæring og varsel om dårlig marinisering eller annet.

 

I går kveld hadde vi en flott tur i snekkefart, med omdr. såvidt over tomgang. Kunne jeg ikke gjort det med Vetus-motor? Kan egentlig ikke tenke meg at en Vetus-motor nedenunder tvinger båtfolket opp i marsjfart til envher tid (for vår båt er fartsområdet 7-15 knop ikke noe særlig).

 

Jeg uttaler meg her selvfølgelig kun på magefølelse og ikke noe annet, men når noe ikke ser ut til å stemme, gjør det det heller ikke - veldig ofte.

 

Oppfordrer til finlesing av den manualen det henvises til, gjerne også en engelsk versjon om den finnes....

Link to post
Share on other sites

Dettane med prosedyrer for tomgang er ikke enkelt...

 

Selv har jeg hatt en SabbFord 2704ET 180 hk som var gått kun 1600t når jeg kjøpte den. Forrige eier var gammel og nøyde seg stort sett med å gå ned i havna og starte motor for å la den gå på tomgang i et par timer..... Tomgangstemperatur kom med dette aldri særlig over 40 grader og slitasjen ble stor. Dette er jo en motor som normalt sett må skytes for å ta livet av den, men tomgangsbehandlingen tok livet av bamsen - full overhaling og borring av blokk.

 

Så moralen er kanskje å gjøre som motorbokji befaler...... :nono:

Link to post
Share on other sites

Går min VD lenge på tomgang går temperaturen på kjølevannet ned. Den spytter også litt uforbrendt diesel ut sammen med kjølevannet. Ellers kan jeg gjerne ligge over en time på tomgang. Det bekymrer med ikke.

 

Man hører mye om problemer med båt og motor, men tilfeller av at motoren skades ved tomgangskjøring har jeg ikke vært borti. Heller ikke at man belaster motoren før den har blitt skikkelig varm.

Link to post
Share on other sites

klaringene i motoren er ikke riktige før motoren er gjennomvarm.

kjører man en "kald" motor hardy øker slittasjen betydelig.

oljens konsistens er heller ikke riktig før arbeidstemperatur er oppnådd.

 

for å belyse dette kan jeg nevne at Honda! sine stempler har en form og fasong som er totalt gal i forhold til sylindren når motoren er kald men perfekt ved driftstemperatur.

når motoren er kald er stemplene er ovale og gradvis trapes/kileformet i flere steg ned mot skjørtet.

ved drifstemperatur passer de perfekt.

 

nå er toleransene så teite i disse motorene at de ser ut til å overleve idiotkjøring på kald motor men slikt skal likevel aldri forekomme.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan også være en annen grunn til at man ikke skal kjøre på tomgang vel og merke i gir vist man har f.eks en Yanmar med det man kaller kon kopling på giret,

dette var noe som røk på min Båt nå i Sommer og Yanmar sa at Båten helst ikke skal kjøre så mye i dorgefart for det tåler vist ikke denne koplingen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...