Jump to content

Båten skal kjøres Arendal - Molde, så snart som mulig

Alvito

Recommended Posts

Hei, båten min (årø 33) skal kjøres fra Arendal til Molde så snart som mulig p.g.a. flytting. Planen er følgende:

Kjøre nonstop frem til Karmøysund.

Bunkre i karmøysund en eller annen plass (tips mottas med takk)

Hvis været tillater det kjøre over Sletta.

Hvile

Neste etappe til Måløy, bunkring (tips mottas igjen med takk) og hvis været tillater det, første havn etter Stadt

Hvile

Siste Sjarmøretappe in til Molde

Trenger litt innspill på hvor det er rimelig og greit å bunkre fra dere som er lokalkjent på ruta. Kjører ellers rimelig standard seilingsrute langs kysten. Kommer tilbake med bilder etc etterhvert. Har planer om å gjøre i helga men været rundt Stadt ser ikke bra ut med Stiv kuling fra Sørvest. Skal se det an til i morgen for avgjørelse.

Har planer om å gjøre i helga men været rundt Stadt ser ikke bra ut med Stiv kuling fra Sørvest. Skal se det an til i morgen for avgjørelse.

Husk at det gjerne tar laaaang tid før sjøen roer seg ned igjen etter kraftig vær i det farvannet.

Det er ikke bare å gå ut med en gang vinden gir seg liksom.

Bunkring i Karmsundet: Shell i Godfarhavn like nord for Kopervik har alltid rimelig diesel og 2 pumper med kortautomat på kaien. Du ser ikke anlegget fra Karmsundet men du går inn i første viken nord for Kopervik. Der er skiltet når du nærmer deg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Som overnattingssted etter Sletta kan Røyksundkanalen anbefales! Skjermet og lun havn med flytebrygger, og fint å ta seg en rusletur på land om man skulle føle for fast grunn under føttene.

Ellers så kan nok Sletta også være en frisk opplevelse i Stiv kuling fra sørvest, men i ditt tempo står det ikke så lenge på da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Etter Lindesnes er det gode muligheter til bunkring på følgende steder som ikke ligger så langt unna leia du skal kjøre:

Listahavna. Egersund. Tananger. Kopervik (Nord ) Leirvik. (Lenger nord er jeg ikke kjent)

Husk at Lista kan være et av de strekkene med mest bølger. Sletta nord for Haugesund er beryktet, men er vanligvis grei på denne årstiden. Kan være rotete sjø noen steder. Finner informasjon om bølger på deler av strekningen på met.no

sailorBoy

Bunkring Måløy:

Til styrbord med en gang du passerer under Måløybrua ligger det to bunkersanlegg. Shell og Hydro Texaco. Min personlige favoritt er Hydro, men det velger du selv. Ellers om du trenger reparasjoner eller reservedeler (bank i bordet) kan du gå inn på skavøypollen et nes lenger sør. Der ligger det et verksted med alle fasaliteter.

Evnt ventehavn før Stad kan jo Silda eller Selje være gode alternativ til Måløy om vindretninga skulle gjøre det ubehagelig å ligge ved gjestebrygga. Silda er "midt i leia" slik at du ikke taper noe tid. Du ligger bare litt nærmere Stad.

God tur :)

Sletta nord for Haugesund er beryktet, men er vanligvis grei på denne årstiden.
Sletta er aldri "vanligvis" noe som helst. Senest nå midt i sommerferien, i noe som skulle være glimrende vær, hadde jeg et hel&¤#/ med å komme meg over. Båten, som normalt liker seg best i 13-14 knop i drittvær, måtte ned i 4-5 for ikke å filleriste mannskapet.

Skriver ikke dette for å skremme men det er en grunn til at Sletta er en smule beryktet. Noenlunde det samme gjelder vel for strekningen Lista-Lindesnes og Stadt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei Alvito.

Jeg ønsker deg en trygg seilas, og benytter også anledningen til å takke for et par kjempefine dager sammen med dere i sommer. Hils så masse til rederinnen og mannskapet.

Mvh

Haber & Co

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Vet ikke helt hvilken marsjfart du regner, men jeg synes det er veldig ambisiøst det du legger opp til. Det er ikke lange lyse kvelder lenger, og skal du greie dette med din timeplan, skal du ikke slakke av mye underveis. Hvis været er noenlunde greit, tipper jeg du bruker det dobbelte av den tiden du har estimert. Ikke misforstå nå, men vestlandskysten er liksom litt annerledes enn sørlandet. Håper du legger inn tid nok til å unngå stress for å rekke fram i tide. Lykke til !!

Ha en fortreffelig tur. :cheers:

Når vi dro nordover fra Stavanger til Trondheim hadde vi ett motto. Vi dro ikke utpå skumle strekninger i stiv kuling. men var vi usikre begynnte vi turen og var heller klar til å snu. ( vi gjorde det ikke en gang da) Men! Vil anbefale å ta mer tid på turen. Vi hadde rimelig tett timeplan, og litt av kosen forsvant med det.. Så ha god tid er rådet mitt.,

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Kjære båtplassen medlemmer!

Da er båten flyttet og vi hadde en fantastisk flott båttur.

Et lite udrag fra loggboken:

Fredag 22/9

15:30 fra Arendal - Grimstad for opphenting av mannskap.

avgang Grimstad ca. 18:30 kjørte via blindleia og indre lei fra Kristiansand, nord av skjernøy og til Lindesnes.

Lørdag 23/9

Passering av Lindesnes ca. 02:00 Vind ca. 10 m/s fra SØ noe sjø 1-2 m

Klokken er ca. 04.00 og det er nettopp foretatt vaktskifte. Undertegnede kjører nå båten. 15 NM Øst av Egersund får vi ganske plutselig opp mot 4 knop motstrøm og store uforutsigbare strømsjøer.Vi må koble ut autopilot og gå for manuell styring. Estimat på bølger 3-5 meter og kort avstand p.g.a. strømmen. Farten går drastisk ned samt at vi må ratte mye i vanskelig sjø.

Går inn til Egersund ca. 07.00 for å konsolidere samt fylle Diesel da vi har brukt mere enn antatt Bunkrer helt opp.

Kjører indre lei fra Egersund mot vest, får spist frokost og vi er klar for neste etappe.

Passerer Jæren i ca. 10 m/s vind SØ og 1-2 meter sjø, uproblematisk, ganske behagelig overfart.

Ankommer Haugesund c. 17.00 og vi foretar en kort ilandstigning for å strekke på bena litt. Kjører så over Sletta. Sletta ligger blank og fin som et stuegulv og vi sitter på CBC dekk og bare nyter flott vestlandsvær. Ankommer Røyksundkanalen ca. 19.00 Går gjennom kanalen på fjære sjø, en nervepirrende opplevelse da det er veeeldig trangt og grundt her. Det går bra og vi stevner videre for Flesland for bunkers. Bunkrer på Flesland etter anbefalinger på båtplassen. Vanskelig å finne bunkringsstasjon i mørket med det går greit. ankomst Vågen i Bergen ca. 24.00

Søndag 24/9

Avgang Vågen Bergen kl. 06:45 møter tåke i Alversund så radaren må på. Vi opplever her 3 knops medstrøm. Kjører på radar/plotter i ca en time før det klarner opp. Og hvilket vær, sol fra skyfri himmel og blankstille. Kjører så forbi Mongstad for å ta fatt på Nord Horalands fjorder. Kjører følgende rute fra Mongstad

Øksefjord til Gulen, tar så over til sognefjorden og fortsetter til Gildreneset forbi Seglsteinen fyr og over Aafjorden til Korssund. Går i land her for en liten strekk for så og fortsette Vest av Altøy.

Dagens hendelse skjer ved ved Hindøyna. Her står en stake og viser feil veg. Vi aner uråd og stopper båten ved passering av staken. I det vi ligger stille er det et lite drag i sjøen som gir oss en liten anelse av grunnkjenning. Udramatisk hendelse men kunne hatt store konsekvenser hvis vi hadde stolt på merkingen og ligget på marsjfart. P.g.a. planlegging av ruten så var ruten satt på rett side av staken. Snakker med en lokal kar som kan bekrefte at staken står feil veg.

Går over stavfjorden på innsiden av Askrova og til Florø. Sjekker www.met.no som melder 10-12 m/s NØ på stadt. Dropper middagsplanene i Florø og inntar Spagetti Ala Capri ombord. Kjører på innsiden av Bremangerlandet og til Måløy. Bunkrer for så å vurdere Sild som overnatting i påvente av roligere vind. Etter et lite skipsråd bestemmer vi oss for å gå alikevel rundt Stadt med alternativ havn Stattvågen hvis været ble utålelig. Opplever ca. 2 meter sjø i mot men det gikk veldig greit. Vi bestemmer oss for å gå til Fosnavåg. Ankomst Fosnavåg ca. 24.00

Mandag 25/9

Avgang Fosnavåg 08.15 Havblikk og overskyet. - Ankomst Molde ca. 14.00

Epilog

Slik forløp turen seg for oss. Vi hadde en super tur i et strålende vær. Kysten vår er mangfoldig og det er fasinerende å se hvordan kystlandskapet skifter. Vi har stor respekt for vær og havstrekk men med godt utstyr, god planlegging og løpende vurderinger underveis så er dette bare en utrolig flott tur, selv sent i september..

Redigert av Alvito (see edit history)
Hei Alvito.

Jeg ønsker deg en trygg seilas, og benytter også anledningen til å takke for et par kjempefine dager sammen med dere i sommer. Hils så masse til rederinnen og mannskapet.

Mvh

Haber & Co

¨

Takk likemåte. Nå har vi flyttet oss på Nord Vestlandet men se ikke bort i fra at vi kan møtes igjen da det ikke er så avskrekkende langt til Sørlandet med båt.

Gratulerer med fin tur Alvito og takk for beskrivelsen - morro å lese :yesnod:

Dette med staker som peker feil vei er noe man må være obs på. Jeg har ikke tenkt på dette før, men det står i D5L boka vi leser nå. Det er ca. 13000 faste merker rundt omkring i Norge, og bare et fåtall vedlikeholdes. Obs Obs!

Hei, bilder fra turen kommer her.

Egersund.jpg

Morgenstemning Egersund

Halvdan_Grieg.jpg

Halvdan Grieg på veg til oppdrag

haugesund.jpg

Haugesund

sletta_fyr.jpg

Sletta fyr, havet lå som et nylagt parkettgulv.

Roeyksund.jpg

Røyksund kanalen, smalt og grunt, spesielt på maks fjære sjø som vi kjørte gjennom.

Det var kloakkrør, tau og ruser som en i tillegg til særdeles grunt farvann måtte ta

hensyn til. Kjølen plasserte en i en renne i kanalen så det gikk (utrolig nok) bra.

roeyksund_2.jpg

Båten skal babord om grønn stake og land...

left.jpg

No margins left på babord side...

right.jpg

...ei heller på styrbord.

fitjar.jpg

Bildet taler vel for seg selv, skjærgården utenfor fitjar rett forut.

Sunset_boemlo.jpg

...så også dette, sunset over Bømlo slike solnedganger har en bare på Vestlandet...

morgensol.jpg

Solen bryter snart gjennom tåken søndag morgen..

snart_mongstad.jpg

Så ble det atter en dag på CBC dekket.

seilet_fyr.jpg

Seilet fyr nord for Sognefjorden.

inn_til_korssund.jpg

Inn til Korssund

korssund.jpg

en liten benstrekk i Korssund, flott plass forresten.

Alden.jpg

Alden, kjent landemerke utenfor Fjaler i Sogn og Fjordane

Dagens hendelse skjer ved ved Hindøyna. Her står en stake og viser feil veg. Vi aner uråd og stopper båten ved passering av staken. I det vi ligger stille er det et lite drag i sjøen som gir oss en liten anelse av grunnkjenning. Udramatisk hendelse men kunne hatt store konsekvenser hvis vi hadde stolt på merkingen og ligget på marsjfart. P.g.a. planlegging av ruten så var ruten satt på rett side av staken. Snakker med en lokal kar som kan bekrefte at staken står feil veg.

Klarer ikke helt å finne ut av hvilken stake du mener, har gått her svært mange ganger uten at jeg har lagt merke til at det er noen stake som står feil. Har du et kartutsnitt?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...