Jump to content

Dieselforbruk på eldre båter

erund

Recommended Posts

Hallo - skal vi utveksle noe erfaringer med drivstoff forbruk på cabincruiser mellom 27 og 32 fot? Jeg har selv en 1986 årsmodell Nimbus 3000 med Volvo Penta TAMD40B som er på 158 hk og av samme årsmodell også. Går båten jevnt ved den vennlige marsjfarten på 16 knop så bruker den 25 liter i timen som tilsvarer litt over 1,5 liter pr. nm. Øker jeg farten til 18 knop, så bruker den 30 liter i timen (nær 1,7 liter pr. nm). Ellers hele sommesesong med gjennomsnittlig forbruk hvor båten har gått i ulike farter mellom 8 og 16 knop så bruker den 20 liter i timen. Båten har fast aksling og er en halvplaner båt.

Fint om dere kan komme med deres egne erfaringer med deres båter, nevn gjerne hvilken båt og motor, årsmodell, fast aksling eller drev osv.

Lurer også i tillegg på om en helplaner båt med hekkaggregat motor av samme størrelse vil bruke mindre diesel? Eventuelt en snekkebåt med "høy fart" som bruker enda mindre?

erund

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Isbjorn: bruker ca 35l/t når jeg marsjer for fullt i 22-23knop. sitter en AQAD41A på 200 hk i min NB.

Vet ikke om det er normalt forbruk??

Min bruker rundt 70 liter pr. time i 29 knop (29 fots Windy). Dette er da bensin og ikke til sammenligning forøvrig. Men jeg hadde gitt mye for å komme ned til ditt forbruk :lol:

Har en liten diskusjon gående med en venn av meg hva gjelder forbruk på noen av disse Fairline båtene som cruiser rundt på fjordene. Spørsmålet er hvor stort forbruk har en av disse båtene som da gjerne kjører 2x500hk feks. Finnes det en grei regel for hvor mye (regne) slike motorer bruker på maks belastning.

Hvor mye senkes normalt forbruket ved å redusere fra marsj høy til en lavere marsj hastighet som da feks vil innebære 3/4 gass pådrag?

Spørsmålet er hvor stort forbruk har en av disse båtene som da gjerne kjører 2x500hk feks. Finnes det en grei regel for hvor mye (regne) slike motorer bruker på maks belastning.

En liter diesel "inneholder" ca. 4,5 HK, avhengig av motorens konstruksjon og effektivitet når det gjelder forbrenning av drivstoffet, men de fleste moderne dieselmotorer ligger i dette området. Hvis en tar ut 90% av motorens effekt ( 450 HK), tilsier dette et forbruk på 100 l/time pr. motor.

De fleste større cabincruisere tar sjelden så mye effekt ut av motorene ved marsjfart, normalt ligger uttaket på rundt 60% og da vil forbruket ligge rundt 65 l/timen pr. motor. Ved f.eks. en marsjfart på ca. 16 knop forbrenner mine 2 x 230 HK hver ca. 25 l/time. Effektuttaket pr. motor er ut fra forbuket nokså nøyaktig 50%. Med økning til 20 knop går det med ca. 35 l, og med marsjfart på 23 knop ligger forbruket på ca. 45 l/time/motor. Da er effektuttaket ca. 200 HK/time/motor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...